اهل سنت

Lasted Artilce

Views: 35
عصر حاضر را به سبب رشد و گسترش سريع وسايل ارتباط جمعي از يک سو و امکان ارتباط مجازي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي، عصر جهاني شدن ناميده اند؛ البته هنوز تعريف مشخصي از جهاني شدن که مورد توافق انديشمندان اين حوزه باشد، وجود ندارد. از سوي ديگر جهاني شدن با واژه ديگري با نام «جهاني سازي» همراه است که بيانگر تلاش جوامع و دولت ها براي نفوذ و تأثيرگذاري بر ساير مجامع در حوزه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي است. در اين ميان دين مبين اسلام با دعوت جهاني خود، مدعي گسترش اين آيين حيات بخش به سراسر جهان است و در اين راستا نيازمند ابزار و امکاناتي است. به نظر مي‌رسد حج با توجه به ظرفيت‌هايي که دارد، مي‌تواند در جهاني شدن اسلام تأثير به سزايي داشته باشد. در اين مقاله به عنوان مقدمه، تلاش شده است برخي از ابعاد جهاني حج که مي‌تواند در بهره برداري ازظرفيت‌هاي اين فريضه بي بديل در حوزه جهاني شدن، مؤثر باشد، بررسي شود. در قرآن کريم، خانه خدا، خانه‌اي براي تمام انسان‌ها معرفي شده است که در آن امنيت، هدايت و قوام دين و دنيـاي انسان‌ها وجود دارد. و از سوي سوم، مخاطب حج، عموم انسان‌ها هستند. حج کنگره‌اي فراملي، فرا نژادي و فرا مذهبي است که مناسکي با ابعاد جهاني دارد و در نهايت، توحيد مي‌تواند عامل نزديکي ميان تمامي اديان بزرگ الهي باشد که تبلور آن در مراسمم حج هويداست.
Views: 36
اصل اول قانون اساسي، نوع حکومت ايران را جمهوري اسلامي معرفي کرده که از دو مؤلفه «جمهوريت» و «اسلاميت» تشکيل شده است. پايه و مبناي چنين نظامي به ابتکار و انديشه‌هاي رهبر کبير انقلاب اسلامي، امام خميني(ره)، باز مي‌گردد که پس از به ثمر نشستن مبارزات آزادي‌خواهانه و اسلام‌گرايانه مردم، نوع نظام سياسي، جمهوري اسلامي؛ نه يک کلمه زياد و نه يک کلمه کم، توسط ايشان پيشنهاد شد و در دوازدهم فروردين 1358 به تصويب عموم رسيد. هدف عمده مقاله تحليل ماهيت نظام جمهوري اسلامي ايران و مقارنه دو مؤلفه جمهوريت و اسلاميت در گفتمان حقوق اساسي، با تأکيد بر انديشه‌هاي حضرت امام خميني(ره) است. يافته‌هاي پژوهش متأثر از انديشه‌هاي امام خميني(ره) و قانون اساسي، مؤيد اين امر است که جمهوريت، شکل و قالب حکومت و اسلاميت، ماهيت نظام سياسي است، لذا بين دو مفهوم جمهوريت و اسلاميت رابطه‌اي از نوع وفاق برقرار است. حکومت جمهوري اسلامي ايران از لحاظ شکلي با جمهوري‌هاي مرسوم تفاوتي ندارد، اما از نظر ماهيتي، متفاوت از دموکراسي و ساير نظام‌هاي سياسي دنياست.
Views: 33
امام صادق (ع) يک وجه از حفظ اسلام را، شناخت شبهات امثال إبن‌أبي‌العوجاء‌ها مي دانستند و معتقد بودند نمي توان آنها را وادار به سکوت کرد، وگرنه مي‌گويند ما حرف‌ هاي مهمي داريم، ولي نمي‌گذارند بزنيم و ظرفيت شنيدن آن را ندارند.امام صادق (ع) در روز 17 ربيع الاول سال 83 هجري قمري در مدينه ديده به جهان گشود و در 25 شوال سال 148 هجري قمري، در سن 65 سالگي، به دستور منصور دوانيقي، خليفه ستمگر عباسي، در شهر مدينه به شهادت رسيد. آن حضرت به خاطر عمر بلندتري که نسبت به ساير ائمه نصيب ايشان شد، به «شيخ الائمه» مشهور هستند و همچنين به سبب مجاهدت هاي علمي، ايشان را رئيس و بنيانگذار فقه شيعه، و پيروان اهل بيت (ع) را با نام مذهب جعفري مي شناسند. البته انتخاب لقب رئيس براي امام صادق (ع) به معناي نفي تلاش هاي ديگر امامان نيست، چه اينکه تلاش هاي علمي امام صادق (ع) دنباله مجاهدت هاي علمي پدر بزرگوار ايشان، امام محمدباقر (ع)، و همچنين ساير ائمه و جدّ بزرگوارشان پيامبر اسلام است و مقصود از شيعه نيز همان حقيقت راستين اسلام است که موسس آن پيامبر اسلام است و امت را به متابعت از علي (ع) و اهل بيت رهنمون مي کند تا بتوانند به شهر علم محمدي راه يابند.
Views: 35
مؤسسه پژوهشي پيو، براي نخستين بار پس از پيروزي ترامپ‏، در روز پنجم تير 96، نتايج نظرسنجي اين مؤسسه را درمورد روي‌کار آمدن ترامپ و ديدگاه مردم دنيا درمورد رهبري جهاني آمريکا منتشر کرد.اين نظرسنجي که در ميان 37 کشور جهان انجام شده، نشان مي‌دهد فقط 22 درصد مردم دنيا به ترامپ اعتماد دارند. اين درحالي است که در آخرين سال رياست‌جمهوري اوباما، به‌طور متوسط حدود 64 درصد مردم به توانايي ترامپ براي ايفاي نقش جهاني و به‌عنوان يک هدايتگر جهاني اطمينان داشتند.نظرسنجي انجام شده، برمبناي سيستم D3 انجام شده‌است. در اين سيستم داده‌ها با کيفيت بالايي جمع‌آوري مي‌شوند و نظرسنجي در نقاط حساس و چالش‌برانگيز ـ مثلاً کانادا و مکزيک و اروپا در اين نمونه ـ انجام مي‌شود و نتيجه آن بر اساس تفسير درک مصاحبه‌شندگان از موضوع موردنظر منتشر مي‌گردد. در اين نظرسنجي برخي شرکت‌ها و مراکز آمار و نظرسنجي داخلي آمريکا به‌منظور سنجش افکارعمومي داخلي، و ديگر مراکز پژوهشي و آماري براي انجام نظرسنجي در نقاط ديگر جهان مشارکت داشته‌اند و شيوه نظرسنجي به‌صورت انجام مصاحبه تلفني و يا حضوري و چهره به چهره بوده است.
Views: 28
شکست داعش، نه شکست يک گروهک تروريستي با پرونده اي سياه و پر از جنايت، بلکه شکست يک جبهه غربي – عبري و عربي با محوريت آمريکا به حساب مي آيد. جبهه اي که بايد تمامي جنايات داعش در حق بشريت، در پرونده تشکيل دهندگانش ثبت و ضبط گردد.آزادسازي موصل از اشغال سه ساله داعش، يک رويداد بزرگ سياسي – نظامي با آثار و پيامدهاي منطقه اي و بين المللي به شمار مي آيد. گرچه با اين رويداد بزرگ تاريخي، پرونده خلافت ناحق و قلابي بسته شد و به تاريخ سپرده شد؛ لکن شکست داعش، نه شکست يک گروهک تروريستي با پرونده اي سياه و پر از جنايت، بلکه شکست يک جبهه گسترده به حساب مي آيد. جبهه اي که بايد تمامي جنايات داعش در حق بشريت و تاريخ، در پرونده تشکيل دهندگانش ثبت و ضبط گردد. به طور قطع اگر گروهک تروريستي داعش، در سال هاي اخير از حمايت ها و پشتيباني هاي اين جبهه برخوردار نبود،‌ اينگونه به قتل عام انسان هاي بي گناه، نابودي زيرساخت هاي کشورهاي سوريه و عراق و ايجاد رعب و وحشت در جهان، دست نمي زد. آري داعش با تکيه بر حاميانش چنين جناياتي را مرتکب شد. جبهه حامي داعش، يک جبهه غربي – عبري و عربي با محوريت آمريکا، رژيم صهيونيستي و آل سعود است. اين جبهه در ايجاد،‌ تجهيز و پشتيباني از داعش براي انجام اين جنايات، نقش اساسي داشته است. گروهک تکفيري – تروريستي داعش، بدون حمايت چنين جبهه اي،‌هيچگاه قادر به اشغال بخش هاي مهمي از کشورهاي عراق و سوريه نبود.
Views: 30
درهم تنيدگي تروريسم با فضاي مجازي موجب شکل گيري تروريسم پسامدرن شده است؛ به گونه اي که گروه تروريستي داعش به عنوان مظهر هويت مقاومت گراي غيراصيل تلاش مي کند با استفاده از امکانات فضاي مجازي، در جهت غالب ساختن ديدگاه هاي منحرفانه خود اقدام نمايد. سئوال مقاله حاضر آن است که مهمترين اهداف داعش از روي آوردن به فضاي مجازي چه بوده است و فضاي مجازي در ارتباط با داعش از چه منظري قابل تحليل است؟ در پاسخ به اين پرسش، نگارندگان معتقدند که داعش به عنوان گروه پيشامدرن در عرصه نظري و اعتقادي و تروريسم پسامدرن در فضاي مجازي، از نظر عملکردي از ابزارهاي ارتباطي و بسترهاي چندرسانه اي به عنوان عاملي تسهيل کننده و کاتاليزور براي اثرگذاري بر مخاطب و جلب توجه و جذب نيرو و ايجاد شبکه اي از سلول هاي تروريستي در جهت تشکيل آنچه خلافت اسلامي مي نامد، استفاده مي کند. روش پژوهش در اين مقاله روش تحليلي و توصيفي و با بهره گيري از منابع کتابخانه اي است. اين مقاله درصدد است که چگونگي بهره برداري داعش از بستر فضاي مجازي و اهداف و مقاصد اين گروه تروريستي را در چهارچوب نظري مارپيچ خشونت بررسي نمايد. در پايان چنين نتيجه گيري مي شود که با توجه به رو به افول بودن توان جذب کنندگي داعش براي جلب نيرو به سرزمين عراق و سوريه، اين گروه کوشش مي کند از راهبردهاي رسانه اي خود در جهت گسترش هراس در ساير مناطق به جاي عضوگيري براي گسترش سرزميني در پيرامون خود استفاده نمايد.
Views: 33
بازي ماهرانه محمد بن سلمان، درراستاي حذف محمد بن نايف، به‌عنوان وليعهد سعودي، سرانجام به پايان رسيد و پادشاه عربستان با برکناري بن نايف، پسر خود محمد بن سلمان، را به‌عنوان وليعهد سعودي، نصب کرد. مسئله‌اي که براي نخستين بار در عمر پادشاهي 85 ساله عربستان اتفاق افتاد و يک پادشاه قدرت را به پسر خود انتقال داد؛ زيرا رسم بر اين بوده که قدرت از برادر به برادر برسد؛ اما با تمام انتقادها و مخالفت‌ها اين مهم به سرانجام رسيد و اکنون بايد عربستان را از زاويه خانواده سلمان بررسي کرد؛ زيرا تغييرات اخير قدرت را به‌صورت کامل از آل عبدالعزيز، به آل سلمان، انتقال داد. اين مسئله واکنش‌هاي بسياري را در سه سطح داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي به همراه داشته است؛ زيرا کارشناسان به خوبي از تبعات وليعهدي محمد بن سلمان، به‌عنوان يک جوان 32 ساله و تقريباً کم‌تجربه آگاه هستند؛ اما حاکم شدن ديدگاه‌هاي بن سلمان، بر سياست داخلي و خارجي عربستان چه پيامدهايي را به‌دنبال خواهد داشت؟ در نگاه اول به‌نظر مي‌رسد که با توجه به مشي تهاجمي و ريسک‌پذير وليعهد جديد سعودي بايد شاهد تقابل سياست هاي عربستان در سطح منطقه‌اي با رقبا و دشمنان اين کشور بود.
Views: 41
عالمان بزرگ و واقع‌گرا و روشن‌ضمير از ديرباز توجه داشته‌اند که بحث‌ها و مناظره‌ها مقايسه‌اي در هر زمينه‌اي که باشد (فقهي، کلامي، اصولي، تفسيري و حديثي) و جز اين‌ها داراي سهم بسزايي در تقريب بين مذاهب اسلامي و نيز در رسيدن به هدف شريعت دارد. ازاين‌روي آنان در زمان‌هاي پيشين در جوهاي سالم و آرام و احترام متقابل و بسيار صميمي و به‌دوراز جمود و تعصب، بحث‌ها و مناظره‌هايي با پيروان مذاهب تطبيقي داشته و با تمام وجود به آن اهميت مي‌دادند. من در بررسي‌هاي خود در اين زمينه يافتم که چه قدر بررسي انديشه‌هاي گوناگون در هر زمينه‌اي که باشد باعث تفاهم و تقارب بين آن‌ها مي‌شود. ابن‌خلدون در مقدمه‌اش مي‌گويد اين علم بسي پرفايده و سودمند است و مباني پيشوايان فقه در ضمن آن شناخته مي‌گردد.
Views: 42
"از اين رو وي مصلحت ديد که روزنامه‌اي ويژه نشر دهد؛ به همين جهت در سال 1877 نشريه‌اي به نام «الشهباء» را (که اولين نشريه عربي در حلب بود) راه‌اندازي کرد و جهت اخذ مجوز انتشار، آن را به نام يکي از دوستانش به ثبت رسانيد. وي پس از آن‌که دريافت حکومت در برابر نظريه‌ها و نقشه‌هاي علمي و مطبوعاتي‌اش موضع گيري مي‌کند و مانع از عملکرد مثبت وي مي‌شود، از کارهاي سابق دست کشيد و دفتر وکالت در نزديکي خانه‌اش در حلب، افتتاح کرد تا در آن از اقشار مختلف مردم حمايت کند و به خاطر کمک به ستم‌ديدگان (بدون هيچ چشم داشت به امور مادي) آوازه او در شهر پيچيد تا جايي که به «پدر مستضعفان» لقب گرفت. مبارزه علمي و عملي با ديکتاتوري کواکبي از نوشتن عليه حکومت و حاکمان ستمکار دست بردار نبود، از اين رو از سوي حکومت عثماني در حلب مورد فشار و بازخواست قرار گرفت تا جايي که نتوانست زندگي در کشورش را تحمل کند و در سال 1316ه. هم‌چنين شامل سلطنت مشروطه‌اي است که قوه شريعت و قانون از قوه اجراي احکام در آن جدا باشد، زيرا اين نيز استبداد را از بين نبرده و تخفيف نمي‌دهد، مادامي که اجرا کنندگان در نزد قانون گزاران مسئول نباشند و قانون‌گزاران خود را نزد ملت مسئول ندانند و ملت نيز نداند چگونه مراقب ايشان باشد و از آنان حساب بخواهد. از اين رو کواکبي مانند سيد جمال معتقد بود که بايد شعور سياسي را با استمداد از شعور ديني مردم بيدار کرد."
Views: 43
"زمينه‌هاي تفکرات تقريبي شيوه‌هاي نو و راهبردي آيت‌الله بروجردي در استنباط احکام، زمينه تحقيقات گسترده‌اي در فقه اهل‌سنت را نيز فراهم کرد و اذعان داشت که با آگاهي از محتواي روايات و فتاواي رايج اهل‌سنت در زمان امامان معصوم عليهم‌السلام ، بهتر و راحت‌تر مي‌شود محتواي احاديث و منظور سخنان امامان معصوم عليهم‌السلام را دريافت و جمله معروفي از وي نقل شده که مي فرمود: «فقه شيعه در حاشيه فقه اهل سنت است (واعظ‌زاده خراساني، 1421 ق / 1379ش، ص84)»؛ زيرا چون شيعيان در طول تاريخ حکومت نداشتند و اغلب حکومت در دست بني‌عباس بود و بيشتر فتاواي اهل‌سنت ميان مردم رواج داشت، محدثان و اصحاب امامان نيز با توجه به فضاي حاکم بر جامعه آن روز، از امامان سوءال مي‌کردند و امامان هم با توجه به همين معنا پاسخ مي‌دادند. آيت‌الله بروجردي هرگز به نظريات و آراي اهل‌سنت، با ديد منفي نمي‌نگريست؛ بلکه بيشتر سعي داشت تا به ادله آن‌ها دست يابد و موضوع را به‌طور صحيح ريشه‌يابي کند؛ براي مثال در وجوب اداي نماز در اول وقت که اغلب اهل‌سنت ملتزم به آن هستند و تأخير نماز را از اول وقت، بدون عذر جايز نمي‌دانند، (1) مي‌فرمود: «فتواي اهل‌سنت از اين‌جا نشأت گرفته که پيامبر اکرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله امام جماعت بود و امام جماعت بايد در وقت معين حضور يابد و پيغمبر، اول وقت را انتخاب کرده بود و صحابه و تابعين نيز عمل پيامبر را ملاک قرار داده بودند که بعدا در مذاهب اهل‌سنت منعکس گرديد؛ در حالي که رسول اکرم صلي‌الله‌عليه‌و‌آله گاهي در حال اختيار، اول وقت را رعايت نمي‌کرد و اهل‌بيت هم بدان تصريح کردند و همين امر ملاک فتواي معروف شيعه قرار گرفته است (واعظ‌زاده خراساني، 1421 ق / 1379ش، ص88)»."
Views: 36
دولت قطر مطالبات عربستان سعودي و متحدانش در پايان ضرب‌الاجل ده روزه تعيين شده در سوم ژوئيه 2017 رد کرد، در واکنش به اين امر کشورهاي درگير در اين موضوع با صدور بيانه‌اي اعلام کردند که در زمان مناسب اقدامات جديدي را عليه اين کشور انجام خواهند داد. اگرچه کشورهاي درگير با قطر سعي دارند از ابزارهاي خود در جهت تغيير رفتار قطر بهره بگيرند، ولي قطر نيز داراي ابزارها و فرصت‌هايي همچون 1- رابطه استراتژيک با ترکيه، 2- نگاه مثبت تهران، 3-حمايت گروه‌هاي اسلام‌گراي اخواني، 4-ذخاير ارزي مناسب (نزديک به 350 ميليارد دلار)، 5-لابي قدرتمند در اروپا و آمريکا(استفاده از لايه هاي ضد سعودي فعال در آمريکا)، 6-مخالفت اروپا با افزايش اين بحران و ...است که هريک از اين ها مي‌تواند باعث شود تا قطر در برابر مطالبات مطرح شده از سوي عربستان سعودي و هم پيمانانش قدرت مانور و مقاومت داشته باشد.
Views: 36
بحران چهار کشور عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر با کشور قطر درحالي است که يک ماه از آن مي‌گذرد؛ اما نه‌تنها سطح تنش ميان اين کشورها فروکش نکرده، بلکه بحران موج جديدي از تنش را به خود ديده است.بحران قطر از پنجم ژوئن 2017، يعني زماني که چهار کشور عربي منطقه، قطر را به حمايت از گروه‌هاي اسلام‌گراي افراطي و تروريسم متهم کردند آغاز شد. عربستان سعودي و متحدانش در ?? ژوئن فهرستي حاوي سيزده ماده تسليم دوحه کردند و پذيرش بي‌چون چراي آن ازسوي قطر را شرط خروج از بحران خواندند. کاهش سطح روابط ديپلماتيک با جمهوري اسلامي ايران، برچيده شدن پايگاه نظامي ترکيه در اين کشور، اخراج اعضاي حماس و تعطيلي شبکه الجزيره ازجمله شرايط مندرج در اين فهرست بوده است.
Views: 37
يکي از راه‌هاي قدرتمندي اسلام، وحدت و همدلي است و معرفي عالماني که در اصلاح امت اسلامي کوشش‌هايي کرده، و تلاش خود را در اين راه وجهه همت خود قرار داده‌اند، نقش بسزايي در تحقق اين آرمان دارد. در عصر حاضر سکوت در برابر هجمه‌هاي فرهنگي و اعتقادي دشمنان، اسلام را از هر زمان ديگر آسيب‌پذيرتر مي‌سازد؛ چنان که در گذشته نيز در اثر بي‌کفايتي زمامداران حکومت‌هاي اسلامي و دامن زدن آنان به اختلافات فرقه‌اي، بسياري از آثار ارزشمند اسلامي را از دست داده‌ايم و سال‌هاي درازي سرمايه‌هاي فکري و هنري خويش را صرف اختلافات بي‌اساس کرده‌ايم. براي اسلام با همه غنا و دارايي بي‌نظيرش، هيچ‌گاه اين موقعيت پيش نيامده که آرزوهاي خود را آن طور که شايسته است ميان مسلمان محقق سازد. اکنون وقت آن است که نگاهي واقع‌بينانه‌تر و بي‌پيرايه‌تر به اسلام بيفکنيم و با بازگشتي دوباره به اخلاص و ايمان صدر اسلام، مشترکات مذاهب گوناگون اسلامي را در دستور کار خود قرار دهيم تا شايد اسلامي يکپارچه، قدرتمند و قوي را به ارمغان آوريم. رسيدن به اين هدف، عوامل گوناگوني را مي‌طلبد که معرفي عالمان و فرهيختگان کشورهاي اسلامي يکي از اين عوامل است. در ادامه به معرفي دو تن از عالمان مسلمان مي‌پردازيم که نقش مهمي در تقريب مذاهب اسلامي، دعوت مردم به وحدت و همدلي و بيداري اسلامي ايفا کرده‌اند.
Views: 48
يکي از راه‌هاي قدرتمندي اسلام، وحدت و همدلي است و معرفي عالماني که در اصلاح امت اسلاميکوشش‌هايي کرده، و تلاش خود را در اين راه وجهه همت خود قرار داده‌اند، نقش بسزايي در تحقق اينآرمان دارد. در عصر حاضر سکوت در برابر هجمه‌هاي فرهنگي و اعتقادي دشمنان، اسلام را از هر زمانديگر آسيب‌پذيرتر مي‌سازد؛ چنان که در گذشته نيز در اثر بي‌کفايتي زمامداران حکومت‌هاي اسلامي ودامن زدن آنان به اختلافات فرقه‌اي، بسياري از آثار ارزشمند اسلامي را از دست داده‌ايم و سال‌هاي درازيسرمايه‌هاي فکري و هنري خويش را صرف اختلافات بي‌اساس کرده‌ايم.براي اسلام با همه غنا و دارايي بي‌نظيرش، هيچ‌گاه اين موقعيت پيش نيامده که آرزوهاي خود را آن طورکه شايسته است ميان مسلمان محقق سازد. اکنون وقت آن است که نگاهي واقع‌بينانه‌تر و بي‌پيرايه‌تر به اسلامبيفکنيم و با بازگشتي دوباره به اخلاص و ايمان صدر اسلام، مشترکات مذاهب گوناگون اسلامي را دردستور کار خود قرار دهيم تا شايد اسلامي يکپارچه، قدرتمند و قوي را به ارمغان آوريم.رسيدن به اين هدف، عوامل گوناگوني را مي‌طلبد که معرفي عالمان و فرهيختگان کشورهاي اسلامييکي از اين عوامل است. در ادامه به معرفي دو تن از عالمان مسلمان مي‌پردازيم که نقش مهمي در تقريبمذاهب اسلامي، دعوت مردم به وحدت و همدلي و بيداري اسلامي ايفا کرده‌اند.
Back   1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10   Next