اهل سنت

بررسي فقهي آيات ‏الاحکام در باب ارث از ديدگاه مذاهب اسلامي

-(0 Body) 
بررسي فقهي آيات ‏الاحکام در باب ارث از ديدگاه مذاهب اسلامي
Visitor 212
Category: پايان نامه هاي طلاب اهل سنت

براساس مصوبه ‏ي شوراي برنامه ‏ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت، نشست دفاع از پايان‏نامه ‏ي آقاي عبداللّه محمد کوسلي با عنوان «بررسي فقهي آيات ‏الاحکام در باب ارث از ديدگاه مذاهب اسلامي» در تاريخ 1393/10/10 با حضور هيئت داوران، جناب آقاي دکتر محمد جعفري هرندي، دانشيار فقه و مباني حقوق اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي(استاد راهنما)، حجت‏الاسلام والمسلمين دکتر امام، استاد دانشگاه مذاهب اسلامي(استاد مشاور) و جناب آقاي دکتر محمد ويسي، استاديار فقه تطبيقي دانشگاه مذاهب اسلامي(استاد داور) و با حضور نماينده معاونت آموزش و پرورش دبيرخانه، جناب آقاي دکتر مظاهر حامي کارگر در محل معاونت آموزش و پژوهش دبيرخانه شوراي برنامه‏ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت برگزار گرديد و براساس کيفيت پايان‏نامه، ارائه دفاعيه و نحوه پاسخ به سوالات، اين پايان‏نامه با نمره نوزده و درجه عالي پذيرفته شد.

در اين پايان ‏نامه، سه فصل کليات، آيات ارث، مسائل مستحدثه ارث گنجانده شده و در پايان از اين فصول، نتيجه ‏گيري به عمل آمده است.

طبق بررسي ‏هاي نويسنده محترم، برخي از نتايج کلي اين پايان‏نامه عبارتند از:

- ارث، امري طبيعي است و از ابتداي خلقت بشر، سنت بر اين بوده که هر کس از دارفاني رخت بر بست، دارايي او را ديگران تصاحب کرده و مورد استفاده خود قرار مي‏دادند. اما در اکثر جوامع، ارث تابع اصل زور و سيطره بوده و زنان و دختران را از ارث بردن محروم مي‏ساختند، تا اين‏که شريعت اسلام به عنوان کامل‏ترين و آخرين شريعت، با احکام کاملي که در قرآن ارائه داده است به همه‏ي بي‏ عدالتي‏هاي گذشته پايان داد.

- قوانين مربوط به ارث، سير تدريجي داشته‏ تا به تکامل رسيده است و اين امر، بدان سبب است که نفوس يک‏باره نمي‏توانند عادتي که بر آن بوده‏اند را ترک کنند.

- در اسلام، در مورد اين‏که خويشان کافر يک مسلمان ميراث او را نمي‏برند، اتفاق نظر وجود دارد؛ اما در اين‏که خويشان مسلمان کافر، ميراث او را مي‏برند يا خير؟ اختلاف وجود دارد که نظريه‏ي اکثر اهل علم بر اين است که توارث بين مسلمان و کافر وجود ندارد. برخي نيز بر اين باورند که مسلمان، ارث خويشاوندان کافر خود را دريافت مي‏کند و گروهي قائل بر آن هستند که با وجود خويشاوندان مسلمان شخص کافر، مال او به خويشاوندان کافرش نمي‏رسد.

- براساس قاعده «من استعجل بشيء قبل اوانه عوقب بحرمانه» قاتل از به ارث بردن ماترک مقتول، محروم است که اين امر، خود باعث دفع انگيزه قتل براي رسيدن به اموال مورث است.

- ارث حبوه، پايه محکمي ندارد و وضع شروطي از جانب فقها با اختلافات پيرامونش، آن را متزلزل ساخته است.

- آيات قرآن دلالت دارد که زوجه از کل ماترک ارث مي‏برد و تفاوتي در بين اموال منقول يا غيرمنقول وجود ندارد.

- تغيير جنسيت در مورد والدين(پدر و مادر) در موضوع سهم‏الارث به اتفاق تمام فقهاي مذاهب اسلامي هيچ تأثيري ندارد. ولي در بقيه ورّاث از جمله پسر، دختر، خواهر و برادر، بين فقها اختلاف وجود دارد که فقهاي اهل سنت تغيير را تأثيرگذار نمي‏دانند و فقهاي شيعه، جنسيت فعلي مدّنظر مي‏گيرند.

- فقهاي مذاهب اسلامي اتفاق‏نظر دارند که محروم کردن ورّاث از ارث، حرام مي‏باشد و قابل اجرا نيست.

Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image