اهل سنت

پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت

امروز دوشنبه، 29 مرداد 1397| 9 ذي الحجه 1439

 


حمايت از کالاي ايراني از ديدگاه مقام معظم رهبري(2)

-(0 Body) 
حمايت از کالاي ايراني از ديدگاه مقام معظم رهبري(2)
Visitor 49
Category: مناسبت ها

حمايت از کالاي ايراني از ديدگاه مقام معظم رهبري(2)

شايد بتوان گفت که مهمترين مانع رواني براي حمايت از کالاي ايراني، جاافتادن اين بحث در ناخودآگاه ايرانيان است که کالاي ايراني، فاقد کيفيت بوده و نامطلوب است. حال براي زدودن اين تصوير در ذهن‌ها بايد با تبيين و روشنگري اهميت موضوع را به باور افکار عمومي رساند.

در شماره‌ گذشته به اهميت و نويدبخشي‌هاي مقام معظم رهبري درباره‌ حمايت از توليد ملي و کالاي ايراني پرداخته شد. بخش سوم ديدگاه ايشان در اين باره، به الزامات و بايسته‌هاي حمايت از کالاي ايراني اختصاص دارد که موضوع بحث حاضر است. 

3- الزامات و بايسته‌ها

بخش ديگر تأکيدهاي مقام معظم رهبري براي حمايت از توليد و کالاي ايراني، به الزامات و بايسته‌هايي است که بايد در عمل مبنا قرارگرفته و رعايت شود. درواقع، در اين بخش اقدامات عملي که مي‌تواند به رونق توليد داخلي و حمايت از کالاي ايراني منجر شود، موردتوجه است. در اين زمينه، ايشان بر چند محور تأکيد دارند:

3-1. بازنگري در واردات

ازجمله مواردي که به منظور حمايت از توليد و کالاي ايراني موردتوجه مقام معظم رهبري است، پرهيز از وارادات بي‌رويه کالاهاي خارجي، ممنوعيت واردات کالاهاي با مشابه داخلي و هدفمندسازي واردات است. ايشان در زمينه واردات نيز بر چند نکته تأکيد دارند: 

3-1-1. مصرف کالاي خارجي؛ يعني بي‌اعتنايي به کار و توليد داخلي

«يکي از آفات موجود اجتماعي ما که ريشه‌ آن، ميراث دوران طاغوت و دوران ظلمانيِ گذشته است، همين است که افراد، دلبسته به توليدات بيگانه باشند. يک وقت توليد داخلي نداشتيم؛ يک وقت توليد داخلي، توليد غيرقابل مصرفي بود؛ امروز اينجوري نيست؛ امروز توليدات داخلي، توليدات مرغوب و مطلوب است. در عين حال يک عده‌اي خوششان مي‌آيد که بگويند فلان نشان خارجي روي لباسشان هست يا روي وسيله‌ي خوراکي‌شان هست؛ اين يک بيماري است؛ اين بيماري را بايد علاج کرد. اين کار، توجه نکردن به اين است که ما در اين مملکت داريم زندگي مي‌کنيم و از نعمت‌هاي الهي بر اين کشور داريم برخوردار مي‌شويم. آن وقت پولي را که در اين کشور به دست مي‌آوريم، مي‌ريزيم توي جيب يک کارگر خارجي، به زيان يک کارگر داخلي. اين معنايش اين است که ما به نياز داخل، به کارگر داخل که دارد زحمت مي‌کشد و جنس توليد مي‌کند، بي‌اعتنائي مي‌کنيم، مي‌رويم سراغ کارگر خارجي. اين خيلي عادت بدي است.» [1]

3-1-2. حمايت از کالاي ايراني با جلوگيري از واردات بي‌رويه

«ما اگر اهميت مي‌دهيم به صنعت داخلي، بايستي سياست تعديل بازرگاني خودمان را در اين زمينه حتماً تنظيم کنيم. يعني واردات بي‌رويه قطعاً ضرر خواهد زد. دستگاه‌هاي سياست‌گذار کشور و کساني که سياست‌هاي اجرائي را تنظيم مي‌کنند، به اين نکته بايد توجه کنند. فراواني و ارزاني چيز خيلي خوبي است، اما از آن مهمتر و بهتر، رشد صنعت داخلي است؛ قوام گرفتن صنعت داخلي است. اين درست نيست که ما به دلائل گوناگوني که غالباً هم دلائل واهي است، دروازه را به روي واردات باز کنيم. من بارها به مسئولين گفتم: اگر فلسفه ي شما، منطق شما براي افزايش واردات و تسهيل وارداتِ ساخته‌هاي صنعتي اين است که مي‌گوييد کيفيت مصنوعات داخلي بايد بالا برود، خب فشار را روي اين بخش بگذاريد. سياست‌هايي وجود دارد که مي‌شود وادار کرد، مجبور کرد توليدکننده‌ي داخلي را به اينکه کيفيت را ارتقاء بدهد. بدترين گزينه براي بالا بردن کيفيت داخلي اين است که ما راه را براي مصنوعات خارجي باز کنيم؛ اين، بدترين گزينه است. گزينه‌هاي بهتري وجود دارد براي اينکه ما کيفيت را بالا ببريم.»[2]

3-1-3. دستگاه‌هاي دولتي مطلقاً از محصولات خارجي استفاده نکنند

هرچند خطاب مقام معظم رهبري درباره‌ي واردات متوجه همه‌ي نهادها و افراد نقش‌آفرين در اين عرصه است، اما ايشان دستگاه‌هاي دولتي را در اين زمينه پيشگام مي‌دانند: «قسمت عمده‌اي از توليدات کشور، مصرف کننده‌اش دستگاه‌هاي دولتي ما هستند. دستگاه‌هاي دولتي بايستي جزم و عزم داشته باشند بر اين که جز توليدات داخلي - در آن مواردي که توليد داخلي وجود دارد - هيچ چيز ديگر مصرف نکنند. يعني واقعاً در محصولاتي که مشابه داخلي دارد، مطلقاً ممنوع بشوند که از خارج چيزي وارد نکنند.»[3]

3-1-4. بازنگري جدي در واردات

بخش مهم و اساسي توصيه‌هاي معظم‌له درباره‌ي واردات، بازنگري در واردات و هدفمندسازي آن است؛ بدين معنا که واردات صرفاً بايد محدود به مواردي باشد که در داخل توان توليدي وجود ندارد و در ساير مواردي که مشابه داخلي وجود دارد و يا امکان توليد در داخل کشور هست، از واردات اجتناب شود: «در زمينه ي سياست‌هاي واردات، يک بازنگري جدي بکنيد؛ بخصوص در کالاهائي که ما مزيت توليدي داريم؛ چه صنعتي، چه کشاورزي. از نگاه بخشي به واردات - که حالا هر بخش دولتي طبق نيازهاي خودش دنبال واردات برود - حتماً پرهيز شود.»[4] 

ايشان همچنين در اين راستا تأکيد دارند: «فروش کالاي خارجي و مصرف کالاي خارجي بايد در جامعه به‌عنوان يک ضدّارزش شناخته بشود، مگر آنجايي که مشابه داخلي‌اش نيست. آنجايي که مشابه داخلي‌اش نيست، خب بله، اشکالي ندارد؛ ما که دور خودمان حصار نکشيده‌ايم؛ ما با دنيا ارتباط داريم، تعامل داريم، مي‌خريم، مي‌فروشيم؛ ممکن است يک جاهايي هم باشد که توليد داخلي اصلاً به‌صرفه نباشد -از اين قبيل هم داريم مواردي را- [واردات‌] اشکالي ندارد. آنجايي که ما توليد داخلي داريم و مي‌خواهيم داشته باشيم و کارگر ما مشغول آن کار است و ارزش افزوده ايجاد مي‌کند، آنجا ما برويم اين توليد داخلي را کنار بگذاريم، شبيه اين را از خارج بياوريم با قيمت گاهي چندبرابر و به‌خاطر اينکه اين نشان خارجي دارد، نشان فلان کارخانه‌ي معروف فلان کشور اروپايي را دارد، اين را مصرف بکنيم، اين بايد ضدّ ارزش شمرده بشود.»[5] 

 

 

3-2. مبارزه با قاچاق و شبکه‌هاي مافيايي

قاچاق کالا از ديدگاه رهبري، از موانع رونق توليد داخلي «بلايي بزرگ و سمّ توليد داخلي» است. ايشان در اين زمينه بر مبارزه جدي و حتي آتش زدن کالاهاي قاچاق تأکيد کردند: « [در موضوع‌] قاچاق، بنده به مسئولين گفته‌ام که آقاجان! وقتي شما آن باند قاچاقچي را پيدا ميکنيد و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور ميکنيد، اين جنس را جلوي چشم همه آتش بزنيد؛ ضربه بزنيد به قاچاقچي، به جنس داراي مشابه داخلي.»[6] معظم‌له بويژه بر مبارزه با شبکه‌هاي مافيايي تأکيد دارند نه کساني چون کولبرها:

«گاهي اوقات يک جنسي در داخل مي‌تواند توليد بشود، [امّا] بعضي‌ها که از واردات آن جنس سودهاي کلاني مي‌برند مي‌آيند جلوي اين توليد داخلي را مي‌گيرند؛ اگر شد با رشوه -آقا، اين کارخانه را تعطيل کن يا نساز و اين پول را بگير- اگر زير بار نرفت، با تهديد، با جنايت. کالاهايي را مي‌شناسيم که توان داخلي توليد در آنها هست امّا وارد مي‌شود به‌خاطر اينکه يک عدّه‌اي از واردات منتفعند و نمي‌گذارند در داخل توليد بشود. يک نفر آدم مبتکر مي‌آيد، سرمايه‌اي هم دارد، فلان جنسي را که بسيار مصرفش در کشور زياد است مي‌خواهد توليد کند؛ مي‌روند مي‌گويند آقا! اين را شما توليد نکن! ده ميليارد يا سي ميليارد بگير توليد نکن؛ يا آن‌طرف زير بار مي‌رود و خودش را راحت مي‌کند، يا اگر زير بار نرفت، به او فشار مي‌آورند و انواع و اقسام مشکلات را برايش درست مي‌کنند، موانع قانوني سر راهش سبز مي‌کنند، يا بالاخره در نهايت جنايت مي‌کنند، به او ضربه مي‌زنند و طرف را پشيمان مي‌کنند. اينها چيزهاي مهمّي است، اينها چيزهاي امنيتي است، اينها چيزهاي ساده‌اي نيست، با اين چيزها نمي‌شود ساده برخورد کرد.»[7]

3- 3. مخالفت با برندگرايي

برندگرايي چالش و مانعي براي رونق توليد داخلي است؛‌ زيرا يک روي افزايش و رونق واردات، افزايش ميل به برندگرايي است. از اين‌رو، يکي از راه‌هاي حمايت از توليد ايراني، مخالفت با برندگرايي و کنار گذاشتن آن است. درواقع، برندگرايي از آنجا که ارضاي هوس‌هاي شخصي، با هزينه‌ي ضربه به منافع عمومي و کلان مي‌باشد، به زيان حيات اقتصادي کشور است و بايد کنار گذاشته شود. به عبارتي، کاهش ميل به برندگرايي و کنار گذاشتن آن، يکي از راه‌هايي که مصرف‌کنندگان مي‌توانند به رونق توليد داخلي کمک کنند. مقام معظم رهبري در اين زمينه مي‌فرمايند: 

«مصرف‌کننده‌ي باانصاف، مصرف‌کننده‌ي باوجدان هم مي‌تواند به توليد کشور کمک کند؛ دنبال اسم و رسم نروند، دنبال بِرَند نروند - اين حرفي که حالا مرتّب تکرار مي‌کنند: بِرَند، بِرَند - دنبال مارک نروند؛ دنبال مصلحت بروند. مصلحت کشور، مصرف توليد داخلي است، کمک به کارگر ايراني است. بعضي‌ها هستند حتّي حاضرند به نفع کارگر هم شعار بدهند، رگ گردن را هم درشت کنند و شعار بدهند، امّا در عمل به کارگر ايراني لگد بزنند. لگد زدن به کارگر ايراني اين است که انسان جنس مصنوع اين کارگر را مورد استفاده قرار ندهد و برود مشابه اين را از خارج بگيرد؛ گاهي هم به قيمت‌هاي گران‌تر!»[8] 

ايشان همچنين در تقبيح برندگرايي و ضررهاي آن مي‌فرمايند: «توليد داخلي احتياج دارد به مصرف داخلي؛ اين به عهده‌ي مردم است. مصرف خودمان را بايد از توليدات خودمان انتخاب کنيم. اينکه کساني همه‌اش دنبال مارک‌ها و برندهاي خارجي و اسم‌هاي خارجي باشند، خطاست؛ فرونشاندن يک هوس شخصي است، اما ضربه‌زدن به يک کار عمومي و اصلي است. مصرف داخلي، توليد داخلي را افزايش مي‌دهد؛ توليد داخلي که افزايش پيدا کرد... بيکاري برطرف مي‌شود. توليد که رونق بگيرد، يعني تورم کم بشود، گراني کم بشود، اشتغال افزايش پيدا کند؛ اينها همه به هم متصل است. يک سر اين قضيه دست ما مردم است، که مصرف خودمان را چگونه انتخاب کنيم.»[9]

3-4. ثبات قوانين لازمه حمايت از کالاي ايراني

«يک مسئله مسئله‌ ثبات در قوانين است که اين به عهده مجلس است. مراقب باشند مدام قوانين مربوط به مسائل اقتصادي از جمله مسائل مربوط به کار را هرروز عوض و بدل نکنند که بشود آن کساني که ميخواهند برنامه‌ريزي کنند، برنامه‌ريزي کنند.»[10]

3-5. تعصب و احساس مسئوليّت مردمي لازمه‌ حمايت از توليد داخلي

تعصب و احساس مسئوليت در کنار توليدکنندگان، سرمايه‌گذاران(بخش خصوصي) و مصرف‌کنندگان(مردم)، رکن چهارمي براي تقويت توليد داخلي است و بلکه مکمل ساير ارکان است؛ زيرا چنانچه تعصب و تعهد عمومي به مصرف کالاهاي ايراني وجود داشته باشد، اين مايه‌ي دلگرمي و اميدواري توليدکنندگان و سرمايه‌گذاران بوده و رونق و بهبود اقتصادي را به دنبال مي‌آورد. از اين‌رو، مقام معظم رهبري در اين باره مي‌فرمايند:

«شما مي‌رويد يک جنسي را از بازار تهيه کنيد- يک لباس، يا فرض بفرماييد يک وسيله‌ي خانه؛ يک ظرف- نوع داخلي‌اش هست، نوع خارجي‌اش هم هست؛ يک مقداري به خاطر تبليغات خارجي، يک مقدار به خاطر پُز دادن به اينکه اين جنس خارجي است، يک مقدار به خاطر رسوبات فرهنگي قبلي که جنس داخلي فايده‌اي ندارد و يک مقدار هم شايد به خاطر مرغوبتر بودن جنس خارجي- اين مرغوبتر بودن هم ممکن است يکي از عوامل باشد، ليکن به هر حال تعيين‌کننده نيست- شما آن را انتخاب مي‌کنيد. يعني چه کار مي‌کنيد: يک کارگر ايراني را بيکار مي‌کنيد و يک کارگر غيرايراني را به کار وادار مي‌کنيد. خوب، مگر بيکاري امروز، مشکل عمده‌ي جامعه‌ي ما نيست. وقتي شما اين طور کرديد، بنده اين طور کردم، آن برادر ديگر، آن خواهر ديگر، و يکي يکي از اين روش پيروي کرديم، نتيجه چه مي‌شود؟ نتيجه، ورشکستگي کارخانه‌ي داخلي، بيکاري کارگر داخلي و در نهايت باعث نااميدي سرمايه‌گذار داخلي مي‌شود. بيکاري هم که به دنبال خودش اعتياد، فساد و اختلافات خانوادگي مي‌آورد و به دنبال آن، حوادث سياسي و اجتماعي فراوان به وجود مي‌آيد. بنابراين، از يک چيز کوچکي شروع مي‌شود؛ از يک اراده‌ي شخصي من و شما. پس اراده‌ي شخصي افراد هم حتّي در تحولات اجتماعي، مي‌تواند اثرگذار باشد.»[11] 

3-6. فرهنگ‌سازي لازمه‌ي حمايت از کالاي ايراني

موانع ذهني و رواني، بخشي از چالش‌ها و موانع پيش‌ روي حمايت از کالاي ايراني است. شايد بتوان گفت که مهمترين مانع رواني براي حمايت از کالاي ايراني، جاافتادن اين بحث در ناخودآگاه ايرانيان است که کالاي ايراني، فاقد کيفيت بوده و نامطلوب است. حال براي زدودن اين تصوير در ذهن‌ها بايد با تبيين و روشنگري و بيان اينکه مصرف کالاهاي ايراني هم به مصلحت کشور است و هم مانع نفوذ و خنثي‌ کننده‌ توطئه‌ هاي دشمنان است از يک سو و تلاش براي معرفي کالاهاي ايرانيِ مطلوب از سوي ديگر تلاش کرد. در اين زمينه مقام معظم رهبري مي‌فرمايند: «اگر بخواهيم مصرف توليدات داخلي به معناي واقعي کلمه تحقّق پيدا کند، بايد فرهنگ [مصرف] توليد داخلي در ذهن مردم جا بيفتد؛ اگر بخواهيم مردم اسراف نکنند، بايستي اين باور مردم بشود؛ اين يعني فرهنگ. فرهنگ يعني باورهاي مردم، ايمان مردم، عادات مردم، آن چيزهايي که مردم در زندگي روزمره با آن سر و کار دائمي دارند و الهام‌بخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ اين است؛ اين پس خيلي اهمّيّت دارد.»[12] 

3-7. توليد کالاهاي معتبر بادوام، زيبا و فاخر

شايد بتوان گفت که مهمترين الزام براي حمايت از کالاي ايراني، توليد کالاهاي ايراني به صورتي است که قابل‌ رقابت با نمونه‌هاي خارجي باشد و در يک کلام، پاسخگوي و برآورده ‌کننده‌ نيازها و انتظارات مصرف‌کنندگان باشد. در اين صورت، از ميزان تمايل به مصرف کالاهاي خارجي و بي‌اعتمادي به کالاهاي داخلي به ميزان زيادي کاسته خواهد شد: «ما بايد کاري کنيم که کالاي ايراني به عنوان يک کالاي محکم، مطلوب، زيبا، همراه با سليقه و بادوام در ذهن مصرف کننده ايراني و غير ايراني باقي بماند. اين بايد همت مجموعه کارآفريني و کارگري و متصديان اين امر باشد. البته اين کار، پيش نيازهائي دارد... ما بايد همتمان را بر اين قرار بدهيم؛ ايجاد محصول بادوام، زيبا و فاخر. اين، يک کار کلان است.»[13] 

منابع:

1- بيانات در ديدار مسئولان نظام، 16/04/1393
2- بيانات مقام معظم رهبري در بازديد از توانمنديهاي صنعت خودروسازي، 9/1/89 
3- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از نخبگان و برگزيدگان علمي، 13/7/90 
4- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار رئيس جمهوري و اعضاي هيئت دولت، 06/06/1390
5- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار کارگران، 09/02/1394
6- بيانات در ديدار اقشار مختلف مردم 11/05/1395
7-  بيانات در ديدار کارگران، 11/02/1395
8- بيانات در ديدار جمعى از کارگران سراسر کشور، 09/02/1394
9- بيانات در اجتماع مردم اسفراين‌، 22/07/1391
10- بيانات در ديدار جمعى از کارگران سراسر کشور، 09/02/1394
11- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار دانشگاهيان سمنان، 18/8/85 
12- بيانات در حرم مطهر رضوي، 01/01/1393
13- بيانات مقام معظم رهبري در ديدار هزاران نفر از کارگران سراسرکشور، 7/2/90

 

نظر کاربران
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
 
تصویر امنیتی
Captcha ImageChange Image
متن خود را اینجا وارد کنید

آدرس:تهران خيابان جمهوري اسلامي خيابان رازي نرسيده به خيابان نوفل لوشاتو نبش کوچه ياسمن---تلفن:63497112---فکس:63497498 ---سامانه پيامک:30005209

© Copyright dmsonnat.ir. All Rights Reserved.