اهل سنت

Picture Gallery

مساجد اهل سنت گلستان مساجد اهل سنت گلستان مساجد اهل سنت هرمزگان مساجد اهل سنت فارس

آخرين شماره نشريات


Lasted Artilce

Views: 17
وهابيت با برداشت غير اسلامي از مفهوم توحيد، کارهايي مانند توسل، زيارت و طلب شفاعت را در تعارض با توحيد مي داند و به شرک و اباحه ي خون، مال و ناموس مسلمانان حکم مي دهد. در اين مقاله توحيد ربوبي از منظر و انديشه وهابيان بررسي و نقد مي شود.
Views: 15
توحيد صفاتي يعني بي همتايي خداوند در صفات که مورد اتفاق تمامي مذاهب مسلمانان است.اما در معني دوم که رابطه ميان ذات و صفات است ديدگاه هاي مختلفي ارائه شده است. اما هيچ گاه اين اختلاف ديدگاه ها باعث نشده گروهي، گروه ديگر را تکفير کرده و نسبت کفر به هم دهند. در اين مقاله به توضيح توحيد صفاتي و نگاه مذاهب به اين نوع توحيد پرداخته خواهد شد.
Views: 17
ريشه ي تمامي اختلافات در مفهوم اصطلاحي ايمان، رابطه ي ايمان و عمل است و اين که آيا عمل جزء ايمان است يا بيرون از آن. در انديشه اي اسلامي، هرچند عمل خارج از مفهوم ايمان است، اما رابطه اي تنگاتنگ با آن دارد. در ادامه اين مقاله به رابطه بين عمل و ايمان و مراتب ايمان پرداخته خواهد شد.
Views: 17
شرک در لغت به معني قسمت و نصيب و در اصطلاح، به معني همتا و شريک قرار دادن براي خداست. کلمه شرک و کفر از رايج ترين کلمات نزد وهابيون است. وهابيون هر کس يا گروهي را که مخالف عقايد خويش باشند تکفير کرده و حکم به شرکش مي دهند. به همين دليل، در اين مقاله به موضوع آشنايي با مفهوم شرک و مراحل آن، پيش از نقد و ارزيابي توحيد از ديدگاه وهابيت، پرداخته خواهد شد.
Views: 21
در اين دنيا انسان مسافري است که در طول سفر خود، از مرحله اي به مرحله ديگر وارد مي شود. روزي به دنيا مي آيد؛ عمري را در جهان مادي و در قالب تن، سپري مي کند و پس از پر شدن پيمانه، روح او از کالبد مادي خارج شده، به سوي جهاني ديگر به نام « برزخ » رهسپار مي شود. حد و مرز و مانع بين دو چيز را برزخ گويند ريشه ي اين لغت، « برزه » است که در عربي به برزخ تبديل شده است. حيات برزخي مورد تأييد همه ي مذاهب اسلامي و نيز وهابيت است اما تفاوت انديشه ي وهابيت با ديگر مذاهب اسلامي، در کيفيت و نوع ارتباط اموات با زندگان است. در اين مقاله ديدگاه وهابيان درباره ي زيارت، توسل، طلب حاجت و تعظيم قبور، بررسي و نقد خواهد شد. حيات برزخي مورد تأييد همه ي مذاهب اسلامي و نيز وهابيت است و کسي در وجود آن شک ندارد؛ اما تفاوت انديشه ي وهابيت با ديگر مذاهب اسلامي، در کيفيت و نوع ارتباط اموات با زندگان است. قرائت وهابيت از وضعيت اموات در حيات برزخي، نه تنها با قرائت همه ي مسلمانان متفاوت است، بلکه عقايد مسلّم مذاهب اسلامي، همچون توسل، شفاعت خواهي و طلب حاجت را به چالش مي کشد و اين امور را افزون بر شرک خواندن، موهوم و بي فايده مي شمارد. در بخش هاي « توحيد و شرک » و« ايمان و کفر »، مباني وهابيت در اين حوزه نقد گرديد. در اين بخش، ديدگاه آنان درباره ي موهوم بودن اموري همانند زيارت، توسل، طلب حاجت و تعظيم قبور، بررسي و نقد خواهد شد.
Views: 24
واژه ي «توحيد»، مصدر باب «تفعيل» به معني يگانه دانستن به کار رفته است. در اسلام دو توحيد وجود دارد: نظري و عملي؛ توحيد نظري مربوط به عالم شناخت و انديشه است؛ يعني خدا را به يگانگي شناختن؛ و توحيد عملي يعني خود را در عمل يگانه و يک جهت و در جهت ذات يگانه ساختن. به عبارت ديگر، توحيد نظري يعني شناخت يگانه بودن خدا؛ و توحيد عملي يعني يگانه شدن انسان برداشت نادرست از مفهوم توحيد باعث شده تا وهابيان بسياري از آموزه هاي اسلامي را نادرست بداند و به همين دليل تمامي مسلمانان را مشرک بخوانند. در اين مقاله مفهوم توحيد و انواع آن توضيح داده خواهد شد و سپس ديدگاه وهابيت بررسي و نقد خواهد شد. وهابيت با تغيير و تصرف در مفهوم کليدي توحيد، بسياري از آموزه هاي اسلامي را نادرست مي شمارد. قرائت افراطي و تحريف آميز از توحيد، موجب شده است که وهابيان تمامي مسلمانان را به دليل اعتقاد به مسائلي مانند توسل، شفاعت و زيارت، مشرک بشمارند. هم چنين برخي از اعتقادات آنان در اين حوزه، که ريشه در ظاهر گرايي ايشان دارد، سبب شده است راه تاريک تجسيم و تشبيه خداوند به موجودات مادي را در پيش گيرند و حتي کساني را که قائل به تأويل درصفات خبري هستند، کافر قلمداد کنند. از اين رو براي شناخت عقايد وهابيت و مرزهاي آنان با انديشه ي مسلمانان، ناگزير بايد سخن را از مهم ترين رکن اسلام که همان توحيد است، آغاز کرد. در اين فصل و چند فصل آينده، ابتدا پيرامون مفهوم و انواع توحيد سخن گفته، سپس قرائت بدعت آميز وهابيت از توحيد و شرک بررسي و نقد خواهد شد.
Views: 26
يکي از مسائل مهم علوم ديني و علوم انساني، فهم معناي متن است. هرمنوتيک يکي از شاخه‌هاي علوم انساني است که به بح‍‍ث در مباني نظري تفسير و فهم متن مي‌پردازد. علم اصول فقه نيز هدف مشابهي را دنبال مي‌کند زيرا وظيفه‌ي آن، استنباط حکم شرعي از متون و منابع ديني است و از اين روست که اصوليان - در بحث الفاظ - ناگزير به کشف قواعد فهم متون هستند. با توجه به زمينه‌هاي مشترکي که ميان اين دو رشته علمي وجود دارد، مطالعه تطبيقي ميان آن‌ها ضروري به نظر مي‌رسد تا با شناخت مباني مشترک، بتوانيم از اصول و موازين متقن فهم متن درک بهتري داشته باشيم. از آنجا که در ميان شاخه‌هاي هرمنوتيک، هرمنوتيک کلاسيک نزديکي بيشتري با اصول فقه دارد، در اين پژوهش که به شيوه توصيفي-تحليلي همراه با گردآوري اطلاعات اسنادي و کتابخانه‌اي انجام گرفته است،‌ به بررسي مباني مشترک ميان اصول فقه و هرمنوتيک کلاسيک پرداخته شده است و از اين رهگذر شش مبناي مشترک ميان آن دو تبيين گرديده است؛ 1. مؤلف محوري 2. معيارگرايي 3. عينيت‌گرايي و تعين معنا 4. امکان عبور از موانع تاريخي فهم (أصاله عدم النقل) 5. تبعيت از قواعد عام فهم 6- پرهيز از تأثير پيش‌فرض‌ها.
Views: 47
در نوشتار حاضر با تکيه بر آراء فارابي در زمينه اجتماع و مدينه فاضله، بيان مي­‌شود که تحقق و بنيان مدينه فاضله متوقف بر وحدت در دين با سه اصل خدا، نبي و قانون الهي است که به وسيله نبي يا همان رئيس الهي مدينه فاضله قابل تحقق است
Views: 23
تاريخ را مي‌­توان تکاپوي بشر براي رسيدن به حکمت دانست. حکمت حلقه اتصال آموزه‌­هاي همه اديان است؛ زيرا همگي به درستي يا به خطا، در پي کشف واقعيات، سازگاري و استفاده از آنها در جهت سعادت ديرپاي بوده‌­اند.
Views: 45
بر مبناي کتابهاي الياقوت و النجاة، نظر و تعقل از منظر «نوبختي» و «الناصر لدين الله» مناط تکليف است و واجب شمرده مي­‌شود.
Views: 108
فرقه‌اي کلامي اسلامي است که به ابوالحسن اشعري نسبت داده مي‌شود. وي عليه معتزله قيام کرد. اشاعره، برهان‌ها و دلايل عقلي و کلامي را به عنوان وسيله‌اي جهت مناظره با رقيباني چون معتزله و فيلسوفان براي اثبات حقايق ديني و عقيده‌ي اسلامي به شيوه‌ي «ابن‌کلاب» به کار مي‌گيرند.
Views: 61
ايمان يکي از مفاهيم بنيادين و پرکاربرد در منابع اسلامي است، به گونه‌اي که اولين نزاع‌هاي علمي در تاريخ انديشه اسلامي درباره ماهيّت ايمان بوده است.
Views: 91
آنچه ذهن بسياري از دينداران را به خود مشغول كرده و باعث تزلزل ايمان بسياري از انسانها شده است، اسطوره بودن و يا نبودن پندها واندرزها و قصه‌هاي قرآن كريم است
Views: 175
اين نوشتار با بررسي ديدگاه‏هاي سه مکتب عمده کلامي (معتزله، اشاعره و اماميه) درباره قاعده اصلح، زمينه‏ ها و مباني نظريه وجوب آن را مورد مطالعه و کنکاش قرار مي‏دهد
Views: 138
با توجه به اينکه جهان بيني هر شخصي در تفکرات و رفتار هاي او اثر مستقيم دارد مقوله دين نيز از اين مورد استثنا نيست و جهان بيني اشخاصي که در اين مورد نظر داده اند در آن تاثير داشته است.
Views: 140
رهبر انقلاب در ديدار گذشته‌ي خود با اعضاي مجلس خبرگان رهبري، به ضرورت و حتميت «تحقق کامل دين اسلام» اشاره کردند و در مقابل، نظريه‌ي «دين حداقلي» را نفي نمودند.
Views: 154
نظام اشعري را بيشتر بايد در پيوند با مكتب فقهي شافعي و تا اندازه‌اي متأثر از افكار احمد بن حنبل در نظر گرفت و نظام ماتريدي و طحاوي را در پيوند با مكتب ابوحنيفه. ماتريدي و طحاوي هر دو حنفي بودند.
Views: 151
اسلام رحماني به‌عنوان يک جريان معرفتي-اجتماعي متمايز و شناخته‌شده، از اواخر دهه‌ي شصت يا دست‌کم در اوايل دهه‌ي هفتاد شکل گرفت و با شتاب رشد کرد.
Views: 144
منقول است نظريه‌پرداز نظريه‌ي پلوراليسم ديني، يعني پرفسور جان هيک، در سفر به ايران با تعجب از اينکه چرا چنين بحثي در جامعه‌ي ايران تبليغ شده است، گفته بود که اين نظريه اصلاً براي جغرافياي ايران نيست؛ چراکه زندگي مسالمت‌آميز ميان پيروان اديان و فرق اسلامي
Views: 170
فلسفه با ورود خود به عالم اسلام، دست‌خوش تغيير و تحوّل و تکامل گرديد و پس از آن، بر عرصه‌هاي گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامي تأثير گذاشت. ازجمله نقش‌هاي فلسفه در تمدن اسلامي را مي‌توان نيازمندي تمدن به فلسفه در تمييز حقيقت از غيرحقيقت، تأثير فلسفه در دين، تأ
Views: 178
هنگامي که علم‌گرايي خود را در مقابل دين قرار مي‌دهد و ادعاي دين در مورد جايگاه انسان در جهان – که اکثر مردم آن را به عنوان نگرشي معتبر به جهان قبول دارند – را رد مي کند، تعارض شروع مي شود.
Back   1  -  2  -  3   Next