اهل سنت

Lasted Artilce

Views: 69
در جهان معاصر که بشر با سيري وصف ناپذير از جامعه ي صنعتي به فراصنعتي پا نهاده، متاسفانه در بحث هويّت و مباحث اخلاقي و ارزشي سير قهقرايي پيدا کرده، به طوري که زمينه ي ظهور و بروز انواع نگراني ها، ناآرامي هاي رواني، اجتماعي و… را در پي داشته و تنها راه چاره ي انسان جهت در امان ماندن از اين عوارض، اين است که گمشده ي اساسي خود ،که همان معنويت و هويت ديني است را هر چه زودتر يافته و به هويت حقيقي خويش پي ببرد.در اين گفتار به تعريف و تبيين هويت، هويت ديني و ارکان سازنده ي آن و همچنين به نقش و کارکردِ دين در شکل گيري هويت فردي و اجتماعي پرداخته و ابعاد مختلف آن را مورد ارزيابي قرار خواهيم داد.
Views: 83
پس از توحيد، انسان کامل مهم‌ترين بحث در عرفان نظري به‌حساب مي‌آيد و عارفان دربار? آن از جهات متعدد، حقايق سودمندي را مطرح و تبيين کرده است. ازاين‌رو در اين مقاله ساحت نظري انسان کامل را باتأکيد بر ديدگاه شيخ اکبر و امام‌خميني‌رحمه‌الله بررسي و تحليل کرده‌ايم. جهان‌بيني ابن‌عربي بر دو اساس استوار است: يکي حق سبحان است و ديگري انسان کامل. وي واضع اصطلاح «انسان کامل» بوده و نخستين کسي است که در عرفان اسلامي اين اصطلاح را در کتاب‌هاي خود، مانند الفتوحات المکيه و فصوص‌الحکم به‌کار برده است. امام‌خميني‌رحمه‌الله، در بسياري از تأليفاتش درباب انسان کامل سخناني عميقي بيان کرده است. وي انسان کامل را در آثار مختلف خويش پرفروغ جلوه داده است. گرچه نظري? انسان کامل به‌صورت پراکنده در آثار ايشان آمده است، با جمع‌آوري و تحليل آراي ايشان، به نتايج خوبي مي‌توان دست يافت. انسان کامل از نظر عرفا، صورت کامل خدا و آين? تام اسما و صفات اوست. او واسط? حق و خلق است و به‌علت وجود او، فيض خدا به جهان و جهانيان مي‌رسد و به‌سبب وجود او، وجود آنان باقي مي‌ماند.
Views: 151
در يک نظرسنجي و تحقيق با عنوان " خطر و گفتگو: افکار عمومي و تصوير کاتوليک‌هاي آمريکا از اسلام" منتشر شده است، نزديک به نيمي از کاتوليک هاي مشارکت کننده نتوانسنتد هيچگونه وجه تشابهي بين اسلام و مذهب کاتوليک بيان کنند. بر اساس اين گزارش، که دربردارنده داده هاي آماري در مورد ديدگاه کاتوليک ها درباره ي مسلمانان و گفتگوهاي بين ديني است، از هر ده کاتوليک سه نفر اظهار کرده اند که ديدگاهي مثبت در مورد اسلام دارند در حاليکه 14 درصد اظهار داشته اند که گماني مثبت نسبت به مسلمانان دارند. اين نظر سنجي همچنان نشان مي دهد که مشارکت کنندگاني که از رسانه هاي کاتوليک تغذيه فکري مي شوند نسبت به افرادي که اينگونه نيستند، به مراتب ديدگاه هاي منفي تري در مورد مسلمانان و اسلام دارند.
Views: 177
آموزه ولايت حلقه اتصال دو جريان مهم تشيع و تصوف در عالم اسلام است‏، از اين رو درونمايه اصلي آثار پيشگامان هردو جريان سيره و سخنان اوليا بوده است. اين جستار به تحليل و نشان دادن سيماي علي(ع) در سه اثر سترگ جلال­‌الدين محمد مولوي (مثنوي‏، کليات شمس و مجالس سبعه) و گزارش افلاکي از مناقب او اختصاص دارد.
Views: 165
در طول تاريخ، زيباترين و دلنشين‌­ترين لحظات زندگي انسان مؤمن، دعا کردن به درگاه خداوند متعال بوده است. تکيه کردن به بالاترين قدرت هستي و توجه به مبدأ وجود، و بي­‌نيازي از ساير موجودات، موجب آرامش روحي فرد مي­‌شود.
Views: 168
سِلم به معناي سلام است. سلامت يعني برائت. «تسلّم منه»: از آن بهبودي يافت. ابن اعرابي گفته است: سلامت به معناي عافيت است. و گفته شده: سِلم به معناي صلح و آرامش است.
Views: 225
عرفان از زمان ظهور و پيدايش و تطوّر خود در تاريخ جهان اسلام، ماجراهاى عبرت‏آميز و تأثيرگذارى داشته است؛ گاهى مورد طعن و تکفير نحله‏ها و مشرب‏هاى گوناگون فقهى و کلامى و اخبارى و فلسفى واقع شده است؛ جنگ عشق و عقل، و شريعت و طريقت، حاصل برخورد اين مشرب‏ها و
Views: 314
مقاله حاضر به بررسي جايگاه دين در عصر مدرن مي‌پردازد. بحث در اين‌باره که آيا لازمه مدرنيسم و تجدّدطلبي و علم و پيشرفت و عقل‌گرايي آن است که دين از ساحت‌هاي زندگي بشر کنار گذاشته شود، از جمله مسائل مهم و مباحث سرنوشت‌ساز و چالش‌برانگيز بين انديشمندان ديني
Views: 293
پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 در رسانه‏هاى ديدارى، گفتارى و نوشتارى غرب اين برداشت تقويت شد که اسلام دين جنگ و خشونت است. مقاله حاضر نخست با مراجعه به قرآن و سنت و گفتار فقيهان و انديشمندان مسلمان، ابتدا به معرفى صحيح دين اسلام که شريعتى مبتنى بر صلح و رحم
Views: 239
مولانا جلال‏الدين محمد بلخي از کساني است که تا حدودي موقعيت و جايگاه اهل‏بيت(ع) و خصوصاً امام علي(ع) را درک نموده و در آثار عظيم و فخيم خويش با زبان دلنشين شعر از برخي فضائل امام علي(ع) سخن گفته است که عمق نگرش ايشان را به ساحت مقدس امير بيان نشان مي‏دهد
Views: 332
در اين مقاله به نقد و ارزيابي يكي از جريانهاي موجود جهان اسلام كه بنام عرفانهاي كاذب شهرت دارد، پرداخته شده است. علت اصلي پرداختن به اين جريان‏ها، آشنايي جوانها با اين تفكرات منحرف در جهان اسلام مي‏باشد. نقد و ارزيابي مباني جريان عرفان كاذب و هم‏چنين آگا
Views: 393
گفتگوي اديان کوششي است براي يافتن زمينه‌هاي عقلاني مشترک ميان مذاهب. نوشتار حاضر نيز به بررسي وجوه معرفت شناختي نظرات سنت گرايان، با تاکيد بر آراء سيد حسين نصر، پيرامون گفتگوي اديان و مذاهب مي‌پردازد. و از اين رهگذر فهمي را که سنت گرايان از نقش دين در گف
Views: 678
بحث درباره ي کثرت گرايي ديني از بحث هايي است که اخيرا درباره ي آن، مقالات بسياري نگارش يافته و گفت وگوهاي بسياري درباره ي آن انجام گرفته است.
Views: 619
تحقيقات جديد علمي دانشمندان در زمينه هاي باستان شناسي (Archaeology) جامعه شناسي (Sociology) و مردم شناسي (Anthropology) ثابت کرده است که دين و مذهب،يکي از کهن ترين علايق بشري بوده است و هيچ گاه، بشر، بدون دين نبوده است
Views: 468
اخلاق و عرفان دو مطلوب متعالي براي انسان هستند. از اين رو، تأمل در نسبت عرفان و اخلاق هم براي عرفان پژوهان و هم براي پژوهشگران اخلاق اهميت دارد.
Views: 537
هرديني علاوه بر تعليمات ظاهري، ابعادي باطني دارد که به آن عرفان مي گويند. عرفان يا تصوف جرياني است که به بعد باطني اسلام توجه دارد.
Views: 882
هرچيزي را صورتي است و حقيقتي که اين صورت و حقيقت عليرغم داشتن شباهت بسيار از تفاوت زيادي برخوردارند. شما در زندگي خود به آساني تفاوت آن‌ها را تشخيص مي‌دهيد و با حقيقت و صورت يکسان مواجه نمي‌شويد،
Views: 735
«اميد»، از مسائل مهم و اساسي در عرصه فرد و اجتماع است و براي بسياري از مسائل اجتماعي نقشي محوري دارد؛ و محرک ذاتي و اصلي زندگي و عامل پويايي روان انسان است.
Views: 853
اشعار ابن فارض ـ بزرگترين شاعر و قصيده سراى حبّ الهى ـ حسن مطلعى بر مبحث «حركت حبى» است و اين موضوع خود بهترين شاهد بر اين گفته است: «اساسى‏ترين فرق اخلاق با عرفان در اين است كه عرفان پويا و متحرك است اما اخلاق ساكن است.»
Views: 689
يكى از مباحث مهم دين پژوهى، بحث انحصارگرايى و حق انگارى اديان و مكاتب است
Views: 721
مراد از «آگاهى به زمان»، آگاهى به نيازها و سوالها و شبهات زمانه است. ولى چه شبهاتى ؟
Views: 649
از آغاز قرن چهاردهم، مکتب “سلفيه” بر سر زبان‌ها افتاد و گروهى آن را به عنوان “دين” و “مذهب”، برگزيدند و خود را “سلفى” ناميدند
Views: 689
عرفان اسلامي در يک تقسيم‌بندي به دو بخش عرفان‌نظري و عرفان‌عملي تقسيم مي‌شود.
Views: 823
از سال 1372 شمسي كه ايران به شبكه جهاني اينترنت پيوست، تحولات زيادي در اين رسانه اتفاق افتاده است.
Back   1  -  2  -  3   Next