اهل سنت

Picture Gallery

مساجد اهل سنت فارس مساجد اهل سنت گلستان مساجد اهل سنت آذربايجان غربي مساجد اهل سنت گلستان مساجد اهل سنت فارس

آخرين شماره نشريات


Lasted Artilce

Views: 5
با گرايش‌هاي جهاني به اين شيوه و گفتگوي تمدنها و فرهنگ و اديان، به بار آورده است.واقعيت اينست كه همة متون اسلامي و مفاهيم و احكام شرعي و اظهارات و سخنان پيشوايان و علما و نيز رفتار آنان در جهت بكارگيري اين شيوه و ايجاد زمينه‌اي براي تحقق چنين نتايجي است.ما ضمن به فال نيك گرفتن اين مسئله، معتقد به لزوم تعميق و ژرفا بخشيدن آن در اذهان و جانها هستيم زيرا آنرا در عين حال گرايشي علمي، رواني و اخلاقي تلقّي مي‌كنيم كه در پي فراتر رفتن انسان مسلمان از اختلاف نظرهاي خود با ديگران و چشم‌پوشي از پيامدهاي اين اختلاف‌ها و مقتضيات تنوّع در رفتار و نيل به مواضع يگانه‌اي در برابر چالش‌هاي بزرگ فراروي امت و نيز در برابر مسايل داخلي است كه خود از لوازم و ابزارهاي شخصيت يگانة آنست.اين روند ژرفابخشي، مستلزم هر آن كارهايي است كه مي‌تواند گرايش و تمايل به نزديكي و از آنجا تفاهم و همدلي را به ملكه و اخلاق اجتماعي اصيل و عامي تبديل سازد كه با وجود آن هر آن صداي ضد "تقريبي" و "دور ساز" را به حالتي غير عادي و خروج از جمع و سازي خارج از نت و حركتي نامأنوس و مشمئز كننده جلوه‌گر سازد.اين هدف زماني محقق مي‌شود كه علما و انديشمندان، در وهلة نخست اين ايده را اولاً كاملاً درك كنند و با آن خو بگيرند و ثانياً تاريخ و پيامدهاي آن بر روند حركت تاريخي و تمدني امت را مورد بررسي و مطالعه قرار دهند و ثالثاً توده‌هاي مردم را نسبت به آن و آثاري كه در پي دارد، آگاه سازند و ايده را به اقدام عملي ملموس و روزانه‌اي تبديل نمايند تا آن ملكه را تحقق بخشد و اخلاق مطلوب را فراگير سازد
Views: 4
به رغم اين که" مرحوم حسن البنا" خود در شمار علماي الازهر نبود ولي از شخصيت انقلابي بسيار جذابي برخوردار بود و تأثير بسيار ژرفي بر ديگران داشت ؛ نمونه اي از اين اثرگذاري در خاطرات شيخ محمد تقي قمي از " جماعت التقريب" است که به درازا از وي سخن مي گويد و زماني که نام او را مي برد و درباره اش مي نويسد ، نوعي نشاط و پويايي در سخنش شکل مي گيرد ، گويا پويايي و نشاط " شهيد حسن البنا" به تمام وجودش نيز سريان پيدا مي کند ؛ او مي گويد: «حسن البنا از علماي الازهرنبود ، هيچ رابطه اي نيز با شيوخ الازهر نداشت ولي به لحاظ تحرک و نشاط و همت و برنامه ريزي و اخلاص ، همچون کوهي استوار و سر به فلک کشيده بود و با اين ويژگي هاي سترگ توانست به ميان جوانان دانشگاهي راه يابد و در آنها اثر گذارد ؛ او نسل پرهيزگار ، مجاهد ، پاکدامن و با فرهنگ اسلامي و کاملا آگاه و روشني را پرورش داد . او با توجه به هدف بازگرداندن امت اسلامي به عزت و کرامت و موقعيت تاريخي گذشته که با تمام وجود با آن زندگي مي کرد و در تار و پود وجودش تنيده شده بود ، همواره به " تقريب مذاهب اسلامي " مي انديشيد و همين روح تقريبي به جماعت اخوان المسلمين نيز که خود تأسيس کرده و پرورانده و حرکتش را زير نظر داشت سرايت کرده بود و اين تأثير و آثار آن تا به امروز نيز ميان جماعت هاي " اخوان المسلمين" پا برجاست ؛ چه تنها جماعت " سلفي" که تعصب هاي فرقه اي را نفي مي کند و روابط خود با ديگران را بر اساس اسلام و نه مذهب ، پي ريزي مي کند و به اختلاف هاي فرقه اي و مذهبي ، توجهي نمي کند ، همين جماعت " اخوان المسلمين" است.»
Views: 4
شكي نيست كه شيوه رفتاري اميرمؤمنان با خلفاي هم عصر خويش ونيز سفارشات ائمه معصومين عليهم السلام به شيعيان علاوه بر همه ريشه هاي قرآني مبتني بر يك اصل اساسي بوده وآن تقدم مصالح امت اسلام بر مصالح ومنافع شخصي، گروهي وحتي مذهبي. امروزه نيز كه تهاجم و تكالب استكبار بر امت اسلام سراسر جهان اسلام از شرق آسيا تا غرب افريقا و در خود آمريكا و اروپا اقليت هاي اسلامي را فرا گرفته و به اصطلاح دشمن بيخ گوش ما در كمين نشسته قطعا مصلحت ما در ائتلاف، ترك منارعه، همكاري وتعاون است نه در اختلافو تنازع و خرده گيري از يكديگر. اين شيوه اي است كه بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني قدس الله نفسه الزكية پيوستهبه آن سفارش مي فرمودند و در فتاوايايشان مخصوصا پيرامون احكام حج، نماز جماعت و… پايبنديبه آن كاملا آشكار و روشن است.
Views: 4
عتقاد به توحيد، اصل نخست از اصول دين اسلا م، بلکه اولين اصل تمام اديان است. اين عقيده فطري، و ريشه اي در ذات و وجود آدمي است، حتي به باور ما، توحيد برکل عالم وجود حاکم است. اگر اعتقاد به توحيد نباشد، اتم ها، مولکول ها، سلول ها، جمادات و گياهان و حيوانات و ستاره ها و منظومه ها و کهکشان ها و آسمان ها و جهان شکل نمي گرفت. در جهان بيني توحيدي، حيات و تکامل و نظم، معني و مفهوم مي يابد، و کمال انسان در هيچ حد معيني متوقف نمي شود و جامعه انساني با وحدت و نشاط و دلگرمي و اميد، تا رسيدن به درجات متعالي کمال اجتماعي، به پيش مي رود. در جهان بيني توحيدي، کل جهان که آفريده خدا است، با عنايت و مشيت او نگهداري مي شود و اگر لحظه اي عنايت الهي از موجودي برداشته شود يا موجودي از اين نظام خود را جدا کند يا راه خود را از اين مجموعه تحت مشيت الهي جدا بداند، نيست و نابود مي گردد. روشن است که پيامد اعتقاد توحيدي، وحدت است و انسان، تنها موجودي است که از آغاز خلقتش، اجتماعي زندگي کرده است و اين ويژگي او به صورت تدريجي، روي به سوي تکامل دارد و هر چه جامعه انساني، در مسير تکامل جلوتر رود، اعتقاد به توحيد و ميل به وحدت و اجتماعي بودن نيز در او، رتبه بالا تري مي يابد.
Views: 4
شيخ مفيددر مسجد براثا در بغداد به تدريس ، وعظ، جدل و مباحثه پرداخت او همچنين فرق اسلامي مختلف را تشويق کرد اختلافات جزيي را کنار نهاده ، در اصول متحد شوند. ?? ذي القعده سال ??? ه.ق، در منطقه سويقه بن بصري ، از توابع عکبري در شمال بغداد مولودي که قرار بود طاق بلند معارف اسلامي و بويژه معارف شيعه از او آذين يابد و فرهنگ تشيع به وسيله او بدرخشد و غبار تحريف و کج فهمي از باورهاي مذهب تشيع را با مناظرات و مباحث و دفاعيات مستدل خود از چهره تشيع بزدايد و اجتماع پريشان آنان را بار ديگر گرد هم آورد و دجله عقل و انديشه اش در کنار دجله آن سرزمين بخروشد و کوشش علمي و زندگي عملي اش بر گستره تاريخ اسلام ، مفيد فايده شود و نيز با تشکيل انجمن هاي عالي علوم و دارالفنون فرهنگ اسلامي ، آموزگار سکانداران آينده اين عرصه باشد، يعني ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان بغدادي ديده بر جهان گشود و در دامان پدر و مادري عاشق و دلباخته به مکتب اهل بيت ، پرورش و تربيت يافت.
Views: 11
اگر واقعا به فقه مقارن پرداخته شود و به معناي واقعي آن در تمامي مذاهب بها داده شود مي توان در سرتاسر جهان در موضوعات مختلف بهترين حکم را به همراه بهترين استدلال به دست آورد به خصوص براي حل مسائل حقوقي، زيرا يکي از ثمرات فقه مقارن، حقوق تطبيقي است که امروزه بسيار حائز اهميت است. جهان امروز به مثابه دهکدهاي شده که با وسائل پيشرفته امروزي تمامي آنچه در آن مي گذرد در کمترين زمان ممکن قابل پيگيري است و جهان امروز خواستار بهترين احکام براي مشکلات قانوني و حقوقي خويش است.
Views: 8
در ميان کتبي که در زمينه فقه مقارن نگاشته شده است نويسندگان يا اصلا به تاريخ آن نپرداخته اند يا بسيار کمرنگ بازتاب داده اند. در زمينه ادوار فقه مقارن نيز وضعيت مشابهي مشاهده مي شود. بلکه مي توان گفت اصلا پژوهشي در تقسيم بندي ادوار براي فقه مقارن صورت نگرفته است. همچنين، کتابي که مؤلفات فقه مقارن را گرد آوري کرده باشد تا به حال تأليف نشده است. يا حداقل پژوهشگران اين مقاله، اطلاعي از آن ندارند. پژوهش حاضر ضمن بررسي عوامل پيدايش خلاف، تطورات تاريخي فقه مقارن را توضيح داده و پيشگامان آنرا معرفي ميکند و به بيان نقش اين فقه در رفع خلاف ميپردازد.
Views: 7
عصر ما، آيت‌الله سيدموسي صدر اعاده الله تعالي. شخصيت آقاي صدر چند بعدي است؛ دين مداري، سياست ورزي، اقتصاد، نگاه اجتماعي وفرهنگي به مسائل، نو‌انديشي ديني و مبارزات سياسي، بخشهايي از وجود پر بركت ايشان است كه پرداختن به همه آنها، مجالي فراخ مي طلبد كه هم از صبر مخاطب خارج است وهم از دايره آگاهي وعلم نويسنده. اما آنچه را در ادامه مي نگارم، نگاه تقريبي و وحدت آفرين ايشان است.به قطع ويقين آقاي صدر از طلايه داران وپيشگامان عرصه تقريب مذاهب اسلامي در دو حوزه نظري و عملي هستند كه در طول مدت اقامت خود در ايران، عراق ولبنان همواره برآن تاكيد مي ورزيدند. وجود مذاهب مختلف و فرق گوناگون ناشي از آرا وعقايد متفاوت است. راي و عقيده ثمره تفكر انسان و نتيجه بعد وجودي شريف و برتر وي است. در نظر آقاي صدر، راي و اظهار نظر و عقيده، بزرگ و گرامي است و ايشان اعتقاد دارند كه اسلام كوشش دارد تا حريت و آزادي راي وعقيده همواره حفظ شود.
Views: 9
در مفهوم دين، زيباترين جملات اين است كه، دين يك سري از اعتقادات نسبت به وجود مبدأ كائنات به عنوان آفريدگار و پديدآورنده‌ي عالم، آگاه، قادر، غني، عادل مطلق و جامع همه صفات جلالي و كمالات الوهي و ويژگي‌هاي بارز و خصوصيات ثبوتي است، او همه چيز را مي‌داند و بر هر چيزي تواناست، ذاتي است شنوا و بينا و هميشه زنده و مختار و با اراده بوده و داراي كلام و گفتگو با فرشتگان و پيامبران .واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا (آل عمران 103) يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا...يا ايهاالناس ان ربكم واحد و ان اباكم واحد كلكم من آدم و آدم من تراب، ليس لعربي علي عجمي و ليس لعجمي علي عربي و لا لاحمر علي ابيض و لا لابيض علي احمر فضل الا بالتقوي (حديث شريف نبوي)
Views: 9
فعاليت‌هاي وحدت‌گرايانه ميزرا محمدحسن شيرازي در سراسر زندگي به ويژه در دوران مرجعيت و زعامت علمي ـ فقهي وي بيش از هر چيز ديگر توجه علما و بزرگان فريقين را به خود جلب کرده است.وي وحدت تمامي گروه‌هاي مسلمان را موجب بقاي عزت و عظمت جامعه اسلامي، و تفرقه و جدايي اقشار مختلف امت اسلامي را ماية ذلت و تباهي امت مي‌دانست. ميرزاي شيرازي با ارائه نقشه‌ها و طرح‌هاي مختلف، در ايجاد وحدت ميان برادران شيعه و سني تلاش مي‌نمود، که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:ـ مقابله با طرح‌هاي استعماري انگليس در کشور افغانستان؛ در قرن سيزدهم، استعمار پير انگليس، در مناطق مختلف جهان اسلام، توسط افراد جيره‌خوار و مزدور خود سعي مي‌کرد به گونه‌اي وحدت مسلمانان را خدشه‌دار نموده و سرمايه‌هاي مادي و معنوي آنان را تباه گرداند. يکي از اين نمونه‌ها، کارهاي ناخوشايند فردي به نام «عبدالرحمن محمدزايي» بود که با دامن زدن به اختلاف شيعه و سني و کشتار بي‌رحمانه و مظلومانة شيعيان، سعي مي‌کرد نقشه‌هاي شوم انگليس را پياده کند. وي در يک کشتار دسته‌جمعي آن‌قدر از شيعيان افغانستان را کشت که از سرهاي آنان تپه‌اي تشکيل شد که بعدها به نام «تپه سرها» (و به اصطلاح افغانستاني «کلّه منار») معروف گشت.
Views: 10
يكى از مفاهيم ارزشى، مفهوم وحدت است كه در قرآن مجيد وسنت معصومين(عليهم السلام) به حفظ و رعايت آن در جامعه اسلامى توصيه هاى اكيد شده و نسبت به پيامدهاى منفى نفاق در عرصه حيات سياسى و اجتماعى جامعه اسلامى هشدار داده شده است از طرف ديگر، وحدت و هم بستگى از امور ارتكازيه عقلايه است كه خرد همگانى به ضرورت آن حكم مى كند و شخص داراى فطرت سالم هيچ گاه برخلاف وحدت صحبت نخواهد كرد ولو اين كه در مقام عمل، به آن پاى بند نباشد.
Views: 10
از ويژگي‌ بارز سيد محمدتقي‌ حكيم‌ در موضوع‌ تقريب‌ مذاهب‌ اسلامي‌، انجام‌ پژوهش‌هاي‌ علمي‌ و ارايه‌ نظرات‌ و آراي‌ متفكران‌ مذاهب‌ گوناگون‌ و تحليل‌ جامع‌ از آنها است‌. پس‌ از چاپ‌ و نشر كتاب‌ «الاصول‌ العامة للفقه‌ المقارن‌» در سال‌ 1383 ه. .ق‌ در بيروت‌، دانشگاه‌ بغداد با تشكيل‌ هيئتي‌ از اساتيد، به‌ بررسي‌ اين‌ كتاب‌ پرداخت‌ و آن‌ را به‌ عنوان‌ رساله‌ دكتري‌ برگزيد و بر اساس‌ آن‌ مدرك‌ دكتري‌ افتخاري‌ ـ بدون‌ نياز به‌ برگزاري‌ جلسه‌ دفاعيه‌ ـ به‌ وي‌ اعطا كرد و او را به‌ عنوان‌ استاد در دانشكده‌ ادبيات‌ دانشگاه‌ بغداد انتخاب‌ نمود.نگاه‌ علمي‌ به‌ مسئله‌ تقريب‌، بر اساس‌ آن‌چه‌ كه‌ در كتاب‌ اصول‌ فقه‌ مقارن‌ آقاي‌ حكيم‌ آمده‌، دريچه‌اي‌ است‌ كه‌ اين‌ طلايه‌دار تقريب‌ گشوده‌ است‌.
Views: 9
واقعيت آنست که تمامي متون و مفاهيم اسلامي و احکام شرعي ، ما را به تکيه بر چنين شيوه‌اي و فراهم آوردن گستره‌اي براي تحقق چنين نتايجي، فرا مي‌خوانند . ما ضمن استقبال از اين امر ، بر اين باوريم که چنين گرايشي را بايد در اذهان و جان‌ها تعميق بخشيد زيرا گرايشي علمي و در عين حال اخلاقي ـ رواني است که به دنبال فراتر بردن انسان مسلمان از ديگراني که با آنها اختلاف نظرهايي دارد و چشم پوشاندن او از پيامدهاي چنين اختلاف هايي از جمله رفتارهاي ديگر و سرانجام اتخاذ مواضع متحدي در برابر چالش‌ها فرا روي امت و نيز نسبت به مسايل داخلي بمثابه بايسته‌هاي شخصيت يگانه اوست .اين روند تعميق ، مستلزم انجام هر کاري براي تبديل گرايش به تقريب و تفاهم و همدلي به ملکه و اخلاق اصيل اجتماعي همگاني است که با وجود آن هر نداي مخالف و حرکت ضد تقريبي ، به عنوان حالتي غيرعادي و خروج بر جماعت و کوششي خارج از محدوده و حرکت غير متعارفي که ناخوشي طبايع و بيزاري دلها را در پي دارد ، تلقي گردد .اين هدف زماني تحقق مي‌يابد که علما و انديشمندان در وهلهء نخست ، خود اين ايده را کاملا پذيرفته باشند و در وهلهء دوم تاريخچه و پيامدهاي آن‌را در روند تاريخي و تمدني امت ، مورد بررسي و مطالعه قرار داده باشند و در وهله سوم توجه توده‌ها را به آن و آثاري که در پي دارد ، جلب کنند و از آنجا ايده را تبديل به حرکتي عملي و روزمره و مستمر نمايند تا ملکه‌اي که از آن سخن گفتيم تحقق يابد و اخلاق اصيل اجتماعي که از آن ياد کرديم ، واقعاً همگاني و فراگير شود .
Views: 7
نويسنده و پژوهشگر بارز عربستاني، رژيم هاي استبدادي و سرکوبگر عربي منطقه را دليل اصلي محقق نشدن شعار وحدت عربي و اسلامي و بروز اختلافات طايفه اي دانست
Views: 10
گسترش ادبيات تفرقه افکنانه در فضاي گفتماني حاکم بر منطقه با استفاده از شکاف تاريخي ميان مذاهب اسلامي، و تسري آن به فضاي سياسي، تلاشي معنادار را در چارچوب جنگ فرهنگي و رواني در دنياي اسلام به نمايش گذاشته است. بنا به اين مهم، ضروري است که جهان اسلام در برابر سلطه بيگانگان و در مقام رقيب ايدئولوژيک نظام سلطه برآيد و با ژرف نگري، اتحاد ملي و انسجام اسلامي را هدف راهبردي خود قرار دهد و در اين راه از هيچ کوششي فروگذار نباشد. نگارنده در اين مقاله به مصداق هاي هم گرايي و همبستگي در انسجام اسلامي، که از جمله وجود مقدس پيامبر اعظم(ص) مي باشد، و همچنين رفتار علي(ع)، که از تربيت نبوي نشئت مي گيرد، به عنوان راهنماي اصلي در مسير تحقق اتحاد و انسجام اسلامي اشاره کرده است .
Views: 11
پس در شرايطي که،قدرتهاي جهانخوار،ضمن گسترش سلطه بيداد گرانه ي خويش،به تجاوزات روز افزون شان در جهان ادامه داده،و حيثيت ملي، عزت و استقلال سياسي جهان اسلام را مورد تاخت تاز و در آستانه سقوط قرار داده اند.مذاهب اسلامي که مبتني بر اصول قرآني و سنت معتبر نبوي(ص)بوده،و در طول قرنها دستاوردهاي بزرگي علمي، فقهي،کلامي، در پاسخگوئي به نيازهاي معنوي بشري و ده ها دسيسه ديگر در مصاف با القاء شبهات انحرافي و خرافي، دشمنان اسلام داشته اند.بايد علماء، فقها و متکلمين آن مذاهب، متحد و قاطعانه چه در برابر کسانيکه با استفاده از حديث مذکور فرق، به اختلاف و سنگ اندازي بر سر راه وحدت امت مسلمه دامن زده و خصومت و دشمني ايجاد مي‌نمايند. و چه در مقابل افراط گرايان مذهبي،که جز خود، ديگران را کافر و مشرک مي‌خوانند. به مقابله علمي، منطقي و برهاني برخيزند. سنگر آنان نه سنگر علم، منطق و برهان و نه سنگر سلف صالح، که سنگر جمود و کج انديشي و تفرقه و خصومت، و در حقيقت سنگر نفوذ و سلطه استعمار و اشغالگري قدرتهاست. بايد به کمک محققان و انديشه وران اسلامي چنين سنگرهاي فتنه گر و اختلاف افکن در عرصه مباحث نظري و کلامي نيز بر چيده شود.
Views: 10
امروزه وجود وحدت و تقريب در جهان اسلام از مهم ترين مسائل مورد نياز براي مسلمانان است و اکنون نيز رهبر معظم انقلاب منادي وحدت و طلايه دار تقريب در جهان اسلام مي باشند .اهميت وحدت امت اسلامي و تقريب انديشه ها و رفتارها از موضوعاتي است که علاوه بر ضرورت عقل و وجدان، آيات قرآن، احاديث و سيره نبوي نيز گوياي آن است.در طول تاريخ وحدت شاخصِ عزت و انس بوده و هر زمان اختلاف ايجاد شده اقتدار مسلمين خدشه وار شده و دشمنان توانسته اند برآنها تفوق يابند. در رسيدن به وحدت عوامل گوناگوني مؤثر است که مهم ترين آن ها آشنايي با انديشه مناديان تقريب است.در سال ???? م. حرکت تقريب ميان مذاهب اسلامي به همت استاد علامه آيت الله شيخ محمدتقي قمي که از سوي مرحوم آيت الله بروجردي از قم به قاهره اعزام شد، جان تازه اي به خود گرفت و موجب واکنش متقابل از سوي علماي اهل سنّت شد.در طول تاريخ نيز بزرگان فراواني از ميان شيعه و اهل سنّت قدم در وادي ايجاد وحدت نهاده و خدمات فراواني انجام داده اند. از جمله امام خميني(ره) که در اغلب سخنان و پيام هاي خود مسلمانان جهان را به وحدت فرا مي خواندند و از هر گونه تفرقه و اختلاف بر حذر مي‌داشتند.امروزه نيز وجود وحدت و تقريب در جهان اسلام از مهم ترين مسائل مورد نياز براي مسلمانان است و اکنون نيز رهبر معظم انقلاب منادي وحدت و طلايه دار تقريب در جهان اسلام مي باشند.
Views: 10
آيت‌الله‌العظمي بروجردي که پس از رحلت آيت‌الله سيد ابوالحسن اصفهاني به مرجعيت تام رسيد، از فقهاي نامداري بود که علاوه بر «فقه» در علوم ديگر از جمله علم‌الحديث و رجال، شخصيتي برجسته و بي‌نظير به شمار مي‌رفت و در اين ميدان، تسلط کاملي بر حديث و فقه اهل سنت هم داشت. ايشان اين رشته را در «مکتب اصفهان» و سپس «مکتب نجف» در محضر اساتيد برجسته آن دوران فرا گرفته بود و به دليل همين احاطه بر علوم و فقه مذاهب، در مسائل خلافي فقهي، براي «فقه مقارن» ارزش ويژه‌اي قائل بود و در عمل، در حوزه تدريس خود در هر مسئله مهم خلافي، اهتمام خاصي به بررسي ادله مذاهب ديگر داشت و شايد در همين راستا به تصحيح و تجديد چاپ کتاب «الخلاف» شيخ طوسي اقدام نمود و حتي در بعضي از اوقات، اين کتاب را همراه خود به حلقه درس فقهش مي‌آورد و با استناد به آن کتاب و نظرات شيخ طوسي، فضلاي را با اين مکتب آشنا مي‌ساخت و بدين وسيله موجب مي‌شد که آن مجتهدان آيندة دنياي تشيع، با کتابها و آراي فقهي مذاهب اربعه آشناتر شوند؛ چون عقيده داشتند که فقه يک علم مشترک بين مذاهب اسلامي است که با هم اشتراکات و پيوندهاي زيادي دارند و بايد از جنبه‌هاي مثبت آن به ويژه در «مسائل مستحدثه» و استنباط احکام آنها، استفاده لازم به عمل آيد.
Views: 11
در سده اخير، متفکران بزرگي را مي‏توان يافت که براي تحقق آرمان تشکيل امت واحده و تمدن اسلامي زحمات و مشقات فراواني را متحمل شدند. پرسش اين تحقيق آن است که ارکان شکل‏گيري امت واحده اسلامي از نظر امام‌خميني(ره) و مقام معظم رهبري به‌عنوان دو رهبر مهم‌ترين و بزرگ‏ترين انقلاب که پسوند «اسلامي» را هم به همراه دارد، چيست؟ براي پاسخ به اين مسئله به سراغ آثار و مکتوبات امام و رهبري رفتيم و با چارچوب نظري برآمده از آثار حضرت امام به واکاوي انديشه آنان پرداختيم. دين، عقلانيت، علم و اخلاق از ديدگاه امام و مقام معظم رهبري به‌عنوان ارکان چهارگانه تشکيل امت واحده و تمدن اسلامي هستند.
Views: 7
فرهنگ تقريب به معناي رعايت آداب و ابعاد اخلاقي تقريب، کافي نيست، بلکه فرهنگ تقريب به معناي مجموعه اي از تلقي ها، ‌ارزشها، ‌شيوه هاي رفتار،‌ حالت ها و سليقه ها در هر چيزي، از ادب و هنر فردي گرفته تا سبک دادن به رفتار هاي اجتماعي را در بر مي گيرد و زمانيکه مجموعه اي از اين رفتارها عادت مشترک اجتماع شود يک هنجار اجتماعي تلقي مي شود.بنابراين صرف اينکه يک فرد يا عده اي از مردم، ‌رفتار و ارزشي که در سبک زندگي بر اساس فرهنگ تقريب تعريف شد را عادت خود قرار دهد، آن رفتار به يک هنجار اجتماعي منجر نمي شود بلکه آن رفتار بايد عادت حداکثر افراد جامعه شود يا علماي و نخبگان آن جامعه تا يک هنجار اجتماعي به دست دهد.بر اساس تحقيقات همه جانبه ثابت شد که يکي از ابعاد پيشرفت هر جامعه، چه اسلامي چه غير اسلامي، عبارت است از سبک زندگي تقريبي و هنجارهاي پذيرفته شده ي آن جامعه. ما اگر از نظر معنويت نگاه کنيم که هدف انسان رستگاري و فلاح است بايد به فرهنگ تقريبي اهميت دهيم و در راستاي رسيدن به اين هدف يک سري از مؤلفه ها نقش دارند که از آن جمله مي توان به تعامل با تقوا، صادقانه زيستي ، ‌احترام متقابل، عدم تعصب، ‌رعايت حقوق ديگران و… اشاره کرد و نيز نهاد هاي فرهنگي و اجتماعي در احياي سبک زندگي اسلامي مي توانند مؤثر باشند.
Views: 10
شناخت مسلمانان نسبت به يکديگر: بزرگترين ثمره تقريب ميان مذاهب اسلامي در عرصه نظر اين است که، بسياري از سوء تفاهمات بين رهبران مذاهب اسلامي و نيز بين مسلمانان برطرف خواهد شد. در پرتو گفتگوهاي عقلاني و به دور از تعصبات فرقه اي و مذهبي بر همگان ثابت مي گردد که بسياري از اتهاماتي که شيعه و سني نسبت به يکديگر وارد مي کنند توهماتي بيش نبوده و موارد اشتراک به حدي است که اختلافات نسبت به آنها بسيار ناچيز است به عبارت ديگر در پرتو تقريب بر همه مسلمانان روشن مي گردد که اختلاف فکري مذاهب اسلامي در فرعيات ديني بوده و در اصول اعتقادي و کليات ديني وحدت حاکم است.بديهي است ثمره عملي اين پيامد نظري، خشکانيده شدن ريشه بسياري از فتنه هاي مذهبي و طائفي در بين مسلمانان خواهد بود. چون منشأ اصلي اين فتنه هاي کور و خانمان سوز، جهل و تعصبات برخي از پيروان مذاهب اسلامي است که در پرتو تقريب اين نگاه هاي نادرست، به تدريج اصلاح و سوء تفاهم جاي خود را به حسن تفاهم و کينه و نفرت ها در بين پيروان مذاهب نسبت به يکديگر مبدل به محبت و الفت خواهد شد.
Views: 11
امت ها وقتي از مبدا و مصدر خود فاصله مي گيرند به طور طبيعي مذاهب و نحله هاي متعددي در آن به وجود مي آيند به ويژه اگر مرجعيت علمي، سياسي مشخص از سوي مبدا يا رهبر نخستين آن تعيين نشده باشد است امت اسلامي نيز بعد از رحلت پيامبر (ص) به اختلافات فکري، عقيدتي و سياسي کشانده شدند و از طرفي جهان اسلام با چالشهاي مختلفي مثل تبليغات منفي بر ضد اسلام و تلاش هاي تفرقه انگيز دشمنانش مواجه استبنابراينضروري است که براي غلبه بر اين چالش ها و بهره مندي مناسب از فرصتها و ظرفيت هاي گسترده امت اسلامي با تکيه بر اصول ثابت و مشترک اسلام مثل توحيد، نبوت ، معاد و غيره ، زمينه هاي تقريب مذاهب و وحدت جهان اسلام را براي مقابله با دشمن مشترک و به منظور قطع ايادي بيگانگان طماع و تحکيم عدالت اجتماعي و اخوت اسلامي بين مذاهب مختلف اسلامي هموار سازيم تشديد اختلافات و نزاع هاي مذهبي بويژه تحرکات دشمن اسلام ، انديشمندان اسلامي را وادار کرده است که راه بيرون رفت از اين آفت را بيابند
Views: 11
وحدت اسلامي، از ارزش هاي بنياديني است که سهم عظيمي از معارف و آموزه هاي اسلامي را به خود اختصاص داده و همواره در طول تاريخ پر فراز و نشيب اسلام، بر مباني خود استوار بوده است. از آنجا که تحقق هر ايده و انديشه‏اي بايد مبتني بر مباني نظري باشد، براي ايده وحدت نيز مي توان از مجموع منابع ديني، اساسي اسلامي به دست آورد. هر چند در آموزه هاي اسلامي به صورت مدوّن، به تبيين آن پرداخته نشده است. چنانچه تأکيد آموزه هاي اسلامي بر رعايت معيارهاي اخلاقي و عملي در رفتار با مسلمانان، گوياي اهميت وحدتي است که بر مباني اصولي مشترک مذاهب استوار است. «وحدانيت خدا، رسالت پيامبر-ص-، اعتقاد به قرآن، قبله ي واحد، محبت اهل بيت-ع- و پايداري در مقابل دشمن مشترک» از جمله برجسته ترين اصول مشترک اعتقادي و ارزشي است که تمام مسلمانان جهان نسبت به آن اتفاق نظر دارند و وحدت اسلامي همواره، بر اين مباني استوار بوده است. ايده مقاله حاضر که به روش تحليلي- توصيفي به نگارش در آمده، اين است که مهمترين راهکار تحقق و تحکيم وحدت اسلامي، توجه و تأکيد بر مباني فکري مشترک ميان مسلمانان است که بي ترديد تأکيد بر آن و پرهيز از افتراقات، بستر مناسبي جهت ايجاد تقريب مذاهب فراهم خواهد آورد.
Views: 7
براي شناخت شرايط و رفع ابهامات وحدت بين مذاهب بررسي سيره ائمه مخصوصا امام صادق عليه السلام ضروري است ايشان در مواجهه با مذاهب ديگر در برابر طبقه فکور آنان با درهاي باز درسهاي خود که همه مذاهب مي توانستند در آن شرکت کنند از يک طرف الفتي برادرانه با آنها برقرار نموده و از طرفي ديگر قدرت علمي خود را به اثبات رساندند همچنين شاگردان خود را به آنان شناساندند و با مناظره هايي که با بزرگان ساير مذاهب داشته اند، نشان دادند وحدت به معناي دست کشيدن از عقايد نيست؛ اما در برابر سطح عوام و کم سواد جامعه، شيعه را به همراهي با اهل سنت فراخواندند.
Views: 10
فريضه حج، يکي از مسايل عبادي ـ سياسي آيين مقدّس اسلام است که همه ساله، از سوي هزاران انسان مشتاق، از سراسر جهان، با مليّت ها، نژادها، رنگ ها و زبان هاي مختلف، در سرزمين وحي انجام مي گيرد.در ميان فرايض و دستورهاي دين، کم تر فريضه اي مانند حج، مورد توجه و سفارش قرار گرفته است. تأکيد قرآن کريم و توصيه هاي پي درپي و بسيار شديد اولياي دين در اين زمينه، وصف ناشدني است. عبداللّه بن سنان از امام صادق عليه السلام نقل مي کند که آن حضرت فرمود:لَو عطّل الناسُ الحجَّ لَوَجَبَ عَلَي الإمام أنْ يجبرَهم علي الحجّ، إنْ شاؤوا و إنْ أبوا؛ فإنّ هذا البيت إنّما وضع للحجّ(1)؛ «اگر مردم حج را رها کردند، بر زمامدار مسلمانان است که آنان را بر انجام دادن فريضه حج وادار سازد، چه بخواهند و چه نخواهند؛ چرا که اين خانه، براي حج برپا شده است.»
Back   1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10   Next