اهل سنت

پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت

امروز شنبه، 30 تير 1397| 9 ذي القعده 1439

 


Lasted Artilce

Views: 7
مقامات مختلف عراقي تاکنون واکنش‌هاي متعددي به تظاهرات مردم از خود نشان داده‌اند. اکثر آنها ضمن اعلام حمايت از مطالبات مشروع و بحق مردم خود بر لزوم مسالمت‌آميز بودن تظاهرات اعتراض‌آميز تأکيد کرده‌اند.
Views: 1
بن‌مايه مکتب سلفيه بر تبيين خاص آن از جوانب مختلف مبحث توحيد استوار است. در نوشتار حاضر با بررسي رويکرد تفسيري آلوسي و رشيد رضا در مسئل? توحيد، ميزان پايبندي ايشان به مباني تفکر سلفي بررسي و ارزيابي شده است. با بررسي جامع آراء کلامي و تفسيري آلوسي در مبحث توحيد، در مي‌يابيم که تبيين او از مفاهيم مطرح در اين حوزه به نحو قابل توجهي با تلقي سلفيه متفاوت و گاه متباين است. از اين‌رو، قول مشهور مبني بر سلفي الاعتقاد بودن آلوسي نمي‌تواند قرين صحت باشد. او در کنار تبحر علمي کم‌نظير با ارج نهادن به ميراث سلف و عدم تأکيد بر مکاتب خاص کلامي و فقهي، خود را به عنوان شخصيتي صاحب‌نظر و آزاد‌انديش معرفي کرده است. در مقابل، بايد تصريح کرد که انديش? رشيد رضا - دست‌کم در حوز? توحيد - موافقتي نسبي با مؤلفه‌هاي اساسي جريان سلفيه داشته است.
Views: 10
در ميان نوانديشان وطني کساني يافت مي‌شوند که با تمسّک به مفاهيم «شرعه» و «منهاج»، دل در گرو ايجاد روشهايي نوين براي تدين و زيست مؤمنانه دارند. آنان معتقدند که در سايه‌ي الگوپذيري از حقيقت اديان مي‌توان سنت تکامل شرايع را ادامه داد و بر همان شريعت زمانه‌ي محمّد که اغلب آنها برخاسته و برساخته‌ي فرهنگ اعراب است متّکي نبود، نبايد از رشد باز ايستاد که نهايتاً در چنبره‌ي زمان خواهيم ماند و روي فراخ مدرنيته را بر خود خواهيم بست که نتيجه‌ي بديهي اين امر، بازماندن از قافله‌سالاران فرهنگ و مدنيت خواهد بود. از سوي ديگر انديشمنداني در اقدامي گزينشي، آياتي از قرآن را مورد استناد قرار داده و در راستاي حق پنداشتن تمامي پيروان اديان جهدها کرده و حقانيت آنان را تلقّي به قبول کرده‌اند.
Views: 17
مقاومت جانانه مردم شافعي مذهب حديده در برابر هجوم سنگين پنج ارتش متجاوز، ضمن آنکه مانع آن شد که اين جنگ ضدانساني، رنگ و بوي طايفه‌اي و مذهبي به خود بگيرد، ثابت کرد که انصارالله از نفوذ بسيار بالايي در بين شافعي‌ها برخوردار است.
Views: 43
با توجه به تکرار تاريخ بشريّت‌ و تشابه تاريخ معاصر با تاريخ گذشته براي نجات از اين اوضاع نامطلوب و اصلاح مجدّد‌ نسل بشريت امروز در اين عصر مدرنيته نياز شديدي به بازگشت به قرآن و فرامين‌هايش داريم لذا بنده نام خدا را آوردم و دست‌آويز کلام گرانبهاي خدا (قرآن) شدم که مي‌فرمايند: هُدَيً لِنّاسِ (بقره-185) اول بوسيدم و بر سر و سينه کشيدم تا قلب آشفته‌ام از نابساماني‌هاي روزگار تسکين يابد و آن را باز کردم وقلم را برداشتم و درس يکم (حقوق طبيعي انسان در قرآن) را آغاز نمودم.
Views: 38
اناجيل بخش اساسي کتاب مقدس مسيحيان است که شالوده اين آيين را تشکيل داده اند و از طرفي عبارت انجيل دوازده مرتبه در قرآن کريم آمده و بدين جهت بررسي فرهنگي- تاريخي عبارت انجيل در آيات قرآن اهميت فراوان دارد؛ زيرا از اين طريق مدارک و توصيفهاي موجود درباره آگاهي‌ عرب عصر نزول قرآن درباره انجيل بررسي شده و به زنجيره وقايع مربوط به فرهنگ مسلمانان در اين زمينه از گذشته تا به امروز پرداخته مي شود. برداشت متعارف مسلمانان از انجيل آن کتابي است که حضرت عيسي ع آورده است و اين برداشت، «سبب تعجب و گاه طعنه مستشرقين گرديده تا آنجا که آن برداشت را به پيامبر ص نيز نسبت داده و به ايشان خرده گرفته اند که اطلاعات ايشان از مسيحيت و انجيل و چگونگي نزول آن نادرست بوده است.» در اين مقاله سعي شده است بيان کنيم در هيچ آيه اي از قرآن، لفظ کتاب براي انجيل استفاده نشده و از نگاه قرآن عيسي ع آورنده کتاب به معناي مجموعه اي نوشته شده -آنگونه که به موسي ع و پيامبر ص نسبت داده است- نيست. مراد قرآن از کتابي که به حضرت عيسي ع اعطا و تعليم شده است، احکام تشريعي است و قرآن از باب جدال احسن آن نامي را که براي کتاب هاي مشمول وحي شفاهي نازل شده بر عيسي ع متداول گشته بود -يعني انجيل- را برگزيده است و با ذکر اين دلايل باور رايج بين مسلمانان و مستشرقان را اصلاح نماييم. کليدواژه‌ها: انجيل؛ کتاب؛ احکام تشريعي؛ مسيحيت
Views: 99
از آغاز دوران تدوين کتب علوم قرآني تا عصر حاضر در خلال قرون متمادي، دانشمندان اسلامي آثار و تأليفات فراواني در حوزه و عرصه اعجاز قرآن تدوين کرده­اند که هر کدام بخشي از وجوه اعجازي قرآن را تبيين و گزارش کرده­اند. يکي از اين آثار برجسته و شاخص، کتاب علامه بديع الزمان نورسي (1292-1379ق/1873–1960م) با عنوان «ذوالفقار؛ مجموعه المعجزات الاحمديه و القرآنيه» است که در سه موضوع محوري‌، مسائل و مطالب مستوفي و بديعي را ارائه کرده است‌ که شامل مباحثي پيرامون اعجاز قرآن، نبوت و معجزات پيامبر اکرم(ص) و اثبات معاد جسماني و حشر اخروي مي­شود. اين اثر در نوع خود «بديع» است، زيرا يکي از مجموعه هايي است که نويسنده تلاش کرده مضامين قرآني، سيره نبوي و معاد را بر طبق يافته­هاي علوم جديد تفسير کند؛ به گونه­اي که هر گونه شبهه تعارض بين علم و دين را برطرف سازد. در اين مقاله، به بررسي و معرفي موضوعات و مباحث بديع کتاب اشاره شده و ارزش واهميت اين اثر در مطالعات قرآن­شناسي، نبوت و معاد نمايانده شده است.
Views: 97
در قرآن کريم که مهمترين محور وحدت مسلمانان از فرقه ها و مذاهب مختلف است، کلمات و اصطلاحاتي مانند «اخوت»، «اعتصام به حبل¬الله»، «امت واحده»، «مهرباني نسبت به همديگر» و «عدم تنازع» به کار رفته است که همه اين مفاهيم و مشابه آنها به طور مستقيم بر اهميت، جايگاه و نقش برجسته همگرايي و دوري از واگرايي در جامعه اسلامي دلالت دارند. قرآن کريم با توصيه به اعتصام به حبل¬الله و نهي از تفرقه، به الفت و برادري و مودت ميان دو طايفه اوس و خزرج و از بين رفتن عداوت و کينه ديرينه در سايه نعمت اسلام که مبناي اتحاد و همبستگي آنهاست، اشاره مي¬کند و درس بزرگي به مسلمانان مي¬دهد که براي رسيدن به عزت و اقتدار، راهي جز وحدت و همدلي بين همه ¬گروه¬هاي اسلامي وجود ندارد. بنابراين اين مسأله مي-تواند راهبردي اساسي براي مسلمانان باشد که جز به وحدت و همدلي نينديشند و از تفرقه و اختلاف خانمانسوز به طور جدي پرهيز کنند.
Views: 66
براي گذار از آشفتگي به سوي ثبات، بايد اول از همه به سوي گفت‌وگو و ساير تدابير اعتمادساز برويم. در غرب آسيا، در تمام سطوح با کاستي در گفت‌وگو مواجه هستيم. ابعاد اين کاستي در سطح بين حاکمان و افراد تحت حکومت، بين دولت‌ها و بين ملت‌ها قابل مشاهده هستند. گفت‌وگو بايد با هدف شفاف کردن اين امر صورت پذيرد که همه ما نگراني‌ها، بيم‌ها، آمال و آرزوهاي مشابه داريم. چنين گفت‌وگويي مي‌تواند و بايد جايگزين لفاظي و پروپاگاندا شود. گفت‌وگوبايد در کنار ساير اقدامات اعتمادساز قرار گيرد: تسهيل گردشگري، کارگروه‌هاي مشترک در موضوعات مختلف از امنيت هسته‌اي گرفته تا مبارزه با آلودگي و مديريت فجايع، ديدارهاي مشترک نظامي، اعلام تمرينات نظامي از قبل، اقدامات شفاف‌ساز در حوزه تسليحات، کاهش هزينه‌هاي نظامي و همه اينها بايد در نهايت به توافق عدم تجاوز منجر شوند. به عنوان گام نخست، جمهوري اسلامي ايران پيشنهاد مي‌کند که يک مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي در خليج فارس شکل گيرد. دعوت ديرپاي ما براي گفت‌وگو همچنان بر جاي خود است و ما منتظر روزي هستيم که همسايگانمان اين دعوت را بپذيرند و متحدين آنها در اروپا و غرب آن را تشويق کنند
Views: 94
تا رسيدن به هدف نهايي و تحقق کامل همکاري ها ميان اسرائيل و عربستان سعودي هنوز راهي طولاني باقيست. با اين حال نبايد اهميت اين روابط را به خاطر محدوديت هاي آن دست کم انگاشت و از آن غافل شد در عوض اسرائيل بايد درصدد تعميق اين همکاريها تا بالاترين سطح ممکن و در چارچوب محدوديت هاي موجود برايد.
Views: 135
ايده صهيونيزم محصول قرن نوزدهم و ناشي از نوعي برداشت سياسي از مذهب يهود بوده که به تدريج و با حمايت هاي دول غربي در قرن بيستم توانست با ايجاد يک گفتمان مشترک، افکار عمومي يهوديان را معطوف به سرزمين فلسطين نمايد و با تشکيل دولت يهودي، ضمن دادن نويد آرامش به يهوديان مهاجر در سرزمين تعيين شده، ايده فراسرزميني نيل تا فرات را نيز مطرح نمود. اما اين اجتماع چندپاره پس از گردهم آمدن با چالش هاي مختلفي در حوزه هاي سياسي، اجتماعي، جمعيتي، استراتژيک و بالاخره فکري، هويتي و گفتماني مواجه مي باشد به نحوي که تغييرات وسيعي در حوزه انديشه حاکم بر تشکيل دولت يهودي خود را نمايان نموده است. تغييراتي در سطوح دانشگاهي و آکادميک دروني اسرائيل که با بازنگري در صورت بندي هاي گفتمان صهيونيزم، آسيب شناسي و سنجش ميزان تحقق وعده ها و اهداف، چالش نوين فکري را پيش روي جامعه و هيئت حاکمه اين رژيم قرار داده است. اين روند تشابهات بسياري با جريان پسامدرنيسم در برابر مدرنيته در غرب دارد. عبور از اين بن بست فکري و عملي از طريق گفتمان هاي جايگزين و راهکارهاي نويني که با توجه به واقعيات دروني و بيروني اسرائيل در منطقه خاورميانه در حال طرح شدن است، گمانه هايي را پيرامون اقبال عمومي به پيشنهاد فکري نوين، داراي تطابق بيشتر با واقعيات و احتمال سقف گونگي و جايگيري آن، رهنمون خواهد ساخت.
Views: 211
برخلاف دوران جنگ سرد که تمرکز قدرت در قالب نظم دو قطبي از ويژگي‏هاي بارز آن محسوب مي‏شد، در فضاي کنوني، نظام بين‏الملل با پراکندگي قدرت مواجه است؛ تا جايي که از نظم چند قطبييا حتي نظم غيرقطبي سخن به ميان آمده است. تأثير اين پراکندگي قدرت، سيال‏شدن نظم بين‏الملل و ايجاد فضاي جديد کنش در محيط‏هاي منطقه‏اي است. در واقع، توان و اراد? قدرت‏هاي بزرگ سنتي (عموماً غربي) براي درگيري مستقيم در مناطق، کاهش يافته؛ به نحوي که بيشتر مايل هستند از طريق حضور غيرمستقيم و جهت‏دهي به موازن? قواي سيال منطقه‏اي ايفاي نقش کنند. به همين نسبت، اين قدرت‏هاي نوظهور و منطقه‏اي هستند که به بازيگراني فعال تبديل شده‏اند و مي‏کوشند در فضاي جديد کنش، قدرت و نفوذ خود را ارتقاء بخشند
Views: 429
قرآن از امت اسلامي به عنوان نيکوترين و برترين امت ها يادمي کند و دليل اين فضيلت و برتري را سه خصوصيت امر به معروف ونهي از منکر و ايمان مي داند. نکته ي قابل توجه در اين آيه مقدم شدن امر به معروف بر ايمان است. ناگفته پيدا است اين ويژگي ها در ساير امت ها نيز بوده است،پس چرا خداوند آنها را امتياز امت اسلامي مي شمارد؟ برخي ازمفسران گفته اند؛ به خاطر گستردگي وظيفه ي امر به معروف در اسلام است؛ ولي قانون ديگر امت ها به اين گستردگي و ظهور نبوده است.و گروهي گفته اند؛ برتري و امتياز امت اسلامي به سبب اين ويژگي نيست؛ بلکه اين برتري و عظمت به انجام دادن اين دو وظيفه بستگي دارد؛ وقتي مردم مسلمان به ايمان خويش پايبند باشند و امر به معروف کنند،(به اين دو شرط)برترين امتهايند و گرنه با عدم شرط،مشروط هم منعدم خواهد بود.
Views: 227
پاکستان کشوري است که در اوت 1947م. استقلال خود را به دست آورده‌است. قراين و شواهد گوياي اين است که طي همين مدت اندک، اين کشور با مشکلات داخلي و بيروني زيادي مواجه بوده است. بر اين اساس، سؤال اين پژوهش چنين است: در يک برآورد کلي از سياست کنوني پاکستان؛ روابط اين کشور با همسايگان چگونه ارزيابي مي‌شود؟ به طور معين، دلايل مشخصي وجود دارد که نشان مي‌دهد همواره به اشکال متعددي پاکستان براي همسايگان موجوديتي تهديدزا بوده است. منازعات ارضي با هند بر سر حاکميت کشمير و رقابت‌هاي خطرناک تسليحاتي با اين کشور، اختلاف بر سر مرز ديورند و حمايت از طالبان در بي‌ثبات کردن افغانستان، تنش‌هاي گسترده با ايران، نظير: تنش‌هاي ايدئولوژيک، مسائل مرزي و اهداف متناقض در افغانستان و غيره، تنها بخشي از اختلافات پاکستان با همسايگان است. هم‌اکنون پاکستان داراي روابط خوبي با چين است؛ لذا دلايلي وجود دارد که به نظر مي‌رسد در آينده اين کشور با چين نيز وارد تنش شود.
Views: 184
بصيرت- که به معناي هوشياري و از اسماي ذات الهي است- در قرآن کريم، بسيار به کار رفته است. بصيرت از نظر فقيهان، همان قواي مميّزة مصلحت و مفسده يا نيروي قلبي متأثر از نور خدا است، که ابزار تشخيص حقايق اشيا مي باشد. در بيان بعضي از بزرگان ، بصيرت، اساس انسانيت انسان يا راه نجات کشورهاي اسلامي مي‌باشد. قرآن کريم، تدبّر در آسمان و زمين، پاکي از گناهان و آلودگي هاي ظاهري و باطني، ايمان، داشتن چشم و گوش بينا و شنوا و آمادگي براي پذيرش حقيقت را موجب بصيرت مي داند. دقّت در قرآن، به عنوان ابزار تشريعي خداوند و تفکر در آيات تکويني و... نيز ابزار بصيرت اند. فروتني، تواضع، يقين، هوشياري، تيزبيني، دوستي خداوند و پذيرش هشدارهاي الهي، از نشانه هاي بصيرت تلقي شده اند. چنانکه بي خبري، روحية نفاق، سخت گيري هاي بي مورد، تکبّر و پذيرش رهبري رهبران شيطاني، از موانع بصيرت مي‌باشند. اهميّت بصيرت، انکارناپذيراست. بصيرت مساوي با سواد نيست. شناخت اختلافات، از نشانه هاي بصيرت اجتماعي و بي بصيرتي، عامل بحران در طول تاريخ اسلام بوده است. اختلاف شناسي فکري و سياسي، عصري و تاريخي از کارهاي سخت؛ اما بايستني است..
Views: 294
از مهم‌ترين ادعاهاي وهابيت اين است که ايشان سلفي بوده و پيرو سنت سلف هستند. لذا در توجيه تکفير و تاختن به ساير فرق مسلمان، عقايد خود را برگرفته از آراء سلف مي‌دانند. بر همين اساس يکي از اصليترين مولفه‌هاي تبليغاتي وهابيت حول اين محور است. در واقع آل سعود با تبليغات وسيع چنان وانمود کرده است که وهابيان سلفي هستند. امري که در دنياي امروز نيز به تبع اين تبليغات تقريبا پذيرفته شده است. لذا بيشتر مباحث سلفيه، حول آراء کساني مي‌چرخد که منعکس کننده‌ي افکار و آراء ابن تيميه و شاگرد او ابن قيم هستند.[?]شروع اين تبليغات به دست کم يکصد سال اخير باز مي‌گردد. از آثاري که مروج سلفي بودن وهابيت شده و آراء و افکار ايشان را به عنوان سلفي ترويج مي‌کند. کتابي است به نام «العقائد السلفيه بادلتها النقليه و العقليه» که مولف آن آل بوطامي، از علماي معاصر و نسبتا معتدل وهابيت است. ايشان در اين کتاب تمام عقايد وهابيت را تحت عنوان عقيده‌ي سلف صالح قرون نخستين مطرح مي‌کند. و به اهل سنت چنين القاء مي‌کند که گويي آراء وهابيان تماما برگرفته از سلف بوده و ايشان نيز از سلفيان هستند.
Views: 208
تنش هاي سياسي و تنازعات حاصل از آن مي تواند به افزايش ناامني در جوامع و بروز چالش هاي امنيتي و درنهايت بحران منطقه اي بينجامد. تجربة حاصل از عملکرد طالبان در آغاز قرن بيست ويکم و آشوب سازي دولت آمريکا در منطقة خاورميانه، تنازعي را شکل داد که بخشي از آن در فرقه سازي و ظهور ناامني در کشورهاي اسلامي نمايان شده است.بحراني که در عراق با نمايش گروهک تکفيري به نام داعش )دولت اسامي عراق و شام( از اوايل سالجاري ميلادي آغاز و طي چند ماه گذشته تشديد يافته، محصول تنازعات فرقه اي است که ريشه درعملکرد گذشتة دخالت هاي خارجي در منطقه داشته و راه را براي استمرار بحران سازي در منطقه هموارساخته است. هدف مقاله حاضر بررسي چرايي ناامني فعلي در عراق با تمرکز بر گروهک تروريستي داعش است. سؤال مقاله چرايي و چگونگي ظهور اين گروهک و نقش بازيگران منطقه اي در پيدايش آن است.روش تحقيق توصيفي بوده و ازنظر نوع ب هصورت تلفيقي در دستة پژوهش هاي نظري- کاربردي قرار دارد.نتايج تحقيق نشانگر آن است که گروهک تروريستي داعش محصول تنازعات فکري و انديشه اي گروه هاي تکفيري منطقه و بازي قدرت بازيگران منطقه اي است که با هدايت بازيگران سياسي تأثيرگذار در حال شکل گيري و بحران سازي در عراق و منطقه است.
Views: 191
زيديه يکي از فرق شيعه است که با اعتقاد به امامت زيد بن علي بن حسين(ع) و قرار دادن ويژگيهايي خاص براي امامت، از شيعه اماميه جدا شدند. از قرن دوم تا دهم قمري شاهد حضور زيديه در ايران و به خصوص مناطق شمال ايران ـ طبرستان و ديلمان ـ هستيم. ميراث علمي و فرهنگي متعددي از زيديه شمال ايران باقي مانده که «تفسير کتاب الله» متعلق به «ابوالفضل عباس بن شهردوير ديلمي»، يکي از اين آثار است. اين تفسير هنوز به صورت نسخه خطي بوده و نسخه‌هاي متعددي از آن گزارش شده است. در اين تفسير در مواردي گرايش ولايي مفسر و ارادت به امامان شيعه تا امام سجاد(ع) به چشم مي‌خورد و در مواردي ديگر گرايش زيدي مفسر نيز در تفسير آيات مشهود است. در اين نوشتار به معرفي اين تفسير و تبيين گرايشات زيدي و ولايي مفسر پرداخته مي‌شود.
Views: 235
بوت يکي از مباحث مهم کلامي است که مباحث و فروع آن همواره دغدغ? متکلمان بوده و هست. در اين نوشتار ديدگاههاي دوتن از صاحب نظران معاصر، علامه طباطبايي و حسن حنفي را دربار? وحي به‌شيو? تطبيقي بررسي کرده‌ايم. حنفي نبوت را شعور انسان عادي به وجود مشکل و تلاش براي حل آن دانسته و به‌تبع آن، وحي را وسيعتر از معناي مدنظر علامه مي‌داند؛ بااين‌حال حکايتگري وحي از واقع مستلزم بازخواني و تأويل متون است تا معناي مدنظر متن به‌طور سيال و هرمنوتيکي و براساس تجرب? شخصي در متن جامعه برداشت شود. اين هندس? معرفتي از نظر علامه تفسير به رأي بوده و ايشان تأويل را حوز? متفاوتي از تفسير معرفي ميکند. علامه وحي را شعوري خاص و متفاوت ميداند که درک آن در توان انسان عادي نميگنجد. وي تفسير را مرتبط با حوز? الفاظ و مفاهيم دانسته و راه آن را جست‌وجو‌ در متن قرآن ميداند. علامه تأويل را ‌منحصر به افرادي خاص و به نزل? روحي دانسته است که در کالبد آيات دميده شده است.
Views: 223
بحث از عوامل تربيت، يکي از مباحث مهم علوم تربيتي است. از ميان عوامل، عامل«محيطي» جايگاه ويژه‌اي دارد که در روان‌شناسي و علوم تربيتي، به طور مفصل به آن پرداخته شده است. از آنجا که قرآن کريم، مهم‏ترين منبع و ابزار تربيت اسلامي است و پيوند ژرفي با تعليم و تربيت دارد، مقالة حاضر مي کوشد يافته‌هاي جديد روان‌شناسي و علوم تربيتي را از نگاه اين کتاب مقدس بررسي کند. پس از تعريف محيط و تربيت، به بررسي انواع محيط و ميزان تأثير آن بر متربّي و شيوه‌هاي سالم‌سازي محيط از منظر قرآن پرداخته است.
Views: 199
بصيرت- که به معناي هوشياري و از اسماي ذات الهي است- در قرآن کريم، بسيار به کار رفته است. بصيرت از نظر فقيهان، همان قواي مميّزة مصلحت و مفسده يا نيروي قلبي متأثر از نور خدا است، که ابزار تشخيص حقايق اشيا مي باشد. در بيان بعضي از بزرگان ، بصيرت، اساس انسانيت انسان يا راه نجات کشورهاي اسلامي مي‌باشد. قرآن کريم، تدبّر در آسمان و زمين، پاکي از گناهان و آلودگي هاي ظاهري و باطني، ايمان، داشتن چشم و گوش بينا و شنوا و آمادگي براي پذيرش حقيقت را موجب بصيرت مي داند. دقّت در قرآن، به عنوان ابزار تشريعي خداوند و تفکر در آيات تکويني و... نيز ابزار بصيرت اند. فروتني، تواضع، يقين، هوشياري، تيزبيني، دوستي خداوند و پذيرش هشدارهاي الهي، از نشانه هاي بصيرت تلقي شده اند. چنانکه بي خبري، روحية نفاق، سخت گيري هاي بي مورد، تکبّر و پذيرش رهبري رهبران شيطاني، از موانع بصيرت مي‌باشند. اهميّت بصيرت، انکارناپذيراست. بصيرت مساوي با سواد نيست. شناخت اختلافات، از نشانه هاي بصيرت اجتماعي و بي بصيرتي، عامل بحران در طول تاريخ اسلام بوده است. اختلاف شناسي فکري و سياسي، عصري و تاريخي از کارهاي سخت؛ اما بايستني است..
Back   1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10   Next

آدرس:تهران خيابان جمهوري اسلامي خيابان رازي نرسيده به خيابان نوفل لوشاتو نبش کوچه ياسمن---تلفن:63497112---فکس:63497498 ---سامانه پيامک:30005209

© Copyright dmsonnat.ir. All Rights Reserved.