اهل سنت

پايگاه اطلاع رساني دبيرخانه شوراي برنامه ريزي مدارس علوم ديني اهل سنت

امروز سه شنبه، 6 فروردين 1398| 20 رجب 1440

Lasted Artilce

Views: 196
– محمد بن سلمان وليعهد جوان و قدرت‌طلب عربستان سعودي در سفري طولاني و کم‌ سابقه به ايالات متحده آمريکا، با شخصيت‌هاي بسياري که در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي، امنيتي و رسانه‌اي فعال هستند، ديدارهاي رسمي و غيررسمي داشته است. علاوه بر اين او با دو رسانه‌ي «آتلانتيک» و «وال استريت ژورنال» نيز مصاحبه کرده است. با توجه به تعداد بالاي ديدارها و هم‌چنين اظهارات قابل تأملش در مصاحبه‌هاي صورت گرفته، به نظر مي‌رسد ضروري است نگاهي تحليلي، دسته‌بندي‌شده و تا حد امکان جامع به آن‌چه در اين سفر گذشته است، صورت گيرد. لذا نوشتار پيش رو در نظر تا اظهارات بن سلمان در موضوعات مهم و مرتبط با ايران و محور مقاومت را رمزگشايي و تحليل نمايد.
Views: 229
با به قدرت رسيدن ملک‌سلمان و فرزندش محمد بن‌سلمان، اين کشور رويکرد محافظه‌کارانه خود را کنار گذاشته و تلاش مي‌کند خود را کشوري مدرن، پيشرفته و قدرتمند نشان دهد. يکي از مهم‌ترين کارهايي که در اين خصوص انجام داده، تدوين سند ???? است. اين سند به سفارش و هدايت شخص محمد بن‌سلمان با تأکيد بر بعد اقتصادي تهيه شده است. امّا در صورت اجرا موفقيت آميز آن هرچند بصورت نسبي، مسلماً پيامدهاي گوناگوني خواهد داشت.
Views: 182
ملک سلمان در مارس ???? به اندونزي سفر مي‌کند و تنها يک ماه بعد، سليمان اباالخيل، مدير دانشگاه امام سعود، ميوه‌هاي سفر او را مي‌چيند؛ اباالخيل در اندونزي، قطب فعاليت‌هاي سلفيت در شرق آسيا، سه مدرس? شرعي جديد، چهار مرکز و انجمن فرهنگي در دانشگاه‌هاي اندونزي و سه مرکز تربيت معلم زبان عربي را افتتاح مي‌کند، سنگ بناي دانشگاهي جديد را گذاشته، با چندين دانشگاه قرارداد همکاري بسته و روزنام? عربي – مالايي ارخبيل و ده‌ها برنامه و دور? آموزش حضوري و غيرحضوري را راه‌اندازي مي‌کند.[?] طرفه آنکه توجه ويژ? حکومت در اين سال‌ها به توسع? مدارس شرعي (المعاهد العلميه) در خارج اين کشور، با زمزمه‌هاي انحلال نسخه‌هاي اصلي آنها در داخل هم‌زمان شده است. حکومت از سويي بندهاي دست و پاي وهابيت را در داخل عربستان روزبه‌روز محکم‌تر کرده و از ديگر سو مجال تاخت و تاز او را در سراسر جهان گسترده‌تر مي‌سازد. اين است حکايت اين روزهاي رحم سلفيت؛ براي خودي‌ها سترون و براي ديگران زايا.
Views: 201
اقتصاد ايران بنا بر مسائلي بيمار است که ريشه‌هاي آن مربوط به قبل انقلاب مي‌شود. در طول اين سال‌ها، رهبر انقلاب هم سعي کردند با نامگذاري سال‌ها، در درون نظام اسلامي اين دردها را درمان کنند، اما همچنان بخش‌هايي از اين بيماري وجود دارد.
Views: 205
رهبر انقلاب اسلامي در پيام نوروزي امسال خود خطاب به آحاد مردم و مسئولان، مسئله‌ي اصلي کشور را مسئله‌ي اقتصاد و معيشت مردم دانستند و با محور قرار دادن «توليد ملي» براي حل اين مسئله، شعار و نام سال 1397 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کردند. دکتر سيد احسان خاندوزي، استاديار دانشکده‌ي اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائي در يادداشت زير به بررسي موانع تحقق شعار سال يعني «حمايت از کالاي ايراني» و راه حل برطرف نمودن اين موانع پرداخته است.
Views: 164
اين سومين سال پياپي است که مقام معظم رهبري تاکيد بر اجراي اقتصاد مقاومتي به اشکال مختلف دارند.دو سال گذشته هم رهبري در شعارهاي اول سال خود به طور مستقيم به اين موضوع اهتمام ورزيد‌ند، امسال هم ايشان با تاکيد بر حمايت از توليد داخلي که يکي از مولفه‌هاي اصلي اقتصاد مقاومتي است دوباره به اين موضوع پرداختند.آنطور که مشهود است با تمام اقدامات صورت گرفته مانند ايجاد ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، ايجاد کارگروه پيگيري اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و يا تلاش براي پايدار نگه داشتن توليد در کشور، نتايج در اين زمينه‌ها به اندازه ظرفيت‌هاي موجود نبوده و همين امر باعث شده است که رهبري باز هم به اين موضوع بپردازند.
Views: 162
اميدآفريني‌هاي ايشان در راستاي گزاره‌ي «آرمان‌گرايي واقع‌بينانه» تعريف مي‌شود؛ يعني در عين اينکه برخاسته و مبتني بر واقعيت‌هاي جاري کشور است، داراي وجهه‌ي آرماني – ارزشي بوده و مانع از غلطيدن نظام و مسئولان مختلف در دام واقع‌گرايي و خطاي محاسباتي مي‌شود. به عبارت ديگر، مي‌توان گفت که"مقام معظم رهبربي " مدظله العالي "در اميدآفريني‌ها درصدد گوشزد کردن کارآمدي نگاه به دورن و «ما مي‌توانيم» هستند
Views: 157
«جنگ عليه ترور» تنها يک شعار فريبده است که در لواي آن حضور دائمي نظامي آمريکا در منطقه و تجارت هزاران ميليارد دلاري اسلحه و گروگان گرفتن امنيت رواني ملت‌هاي جهان امکان‌پذير مي‌شود. ايران به عنوان کشوري که در آماج هجمه‌هاي بي‌وفقهء متجمع‌نظامي‌صنعتي آمريکا قرار دارد? نمي‌توان تنها با اتکا به نيروي نظامي خود اين دستگاه سترگ اقتصادي-نظامي را شکست بدهد. بلکه شکست اين «مجتمع» مستلزم شکست «گفتمان» آن در افکار عمومي منطقه و جهان است. امروز دستگاه ديپلماتيک ايران به ياري جامعهء مدني و شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي جمعي? بايد گفتمان «جنگ عليه ترور»‌ دولت ‌‌آمريکا را با گفتمان «اتحاد عليه مجتمع‌نظامي‌صنعتي آمريکا» در افکار عمومي جهان مغلوب سازد. البته موفقيت چنين طرحي مستلزم بکارگيري تمام ظرفيت‌هاي ديپلماسي عمومي و رسانه‌اي و شبکه‌هاي اجتماعي و ابزار ارتباط جمعي و گردش آزاد اطلاعات و مجال بخشيدن به خلاقيت‌هاي جامعهء مدني در داخل کشور است.
Views: 119
عثماني‌گرايي با نام داوود اوغلو همراه شده است. اوغلو که از او به عنوان «کيسينجر ترکيه» نيز ياد شده بود، منويات و برداشت‌هاي خود را براي توسعه‌ي ترکيه و دستيابي به روياي عثماني در قالبي جديد، در کتابي با عنوان «عمق استراتژيک» منتشر کرده است. او در اين کتاب سعي کرده تا با تاکيد بر مولفه‌هاي گوناگوني از جمله جغرافيا، تاريخ و از همه مهم‌تر هويت، به طراحي يک استراتژي در بستر ويژگي‌هاي ژئوپليتيکي ترکيه بپردازد. ترکيه به دليل موقعيت خاص جغرافيايي نمي‌تواند خود را منحصر به يک منطقه بداند چرا که همان‌قدر که عضو غرب آسيا است، به بالکان، آسياي مرکزي و خزر و مديترانه نيز تعلق نسبي دارد. بر اين اساس تاکيد بر يک منطقه و ماندن در آن، عملا به معناي ناديده گرفتن ساير ظرفيت‌ها است. لذا ترکيه ناچار است براي ايفاي يک نقش پيشرو، به يک بازيگر مرکزي تبديل شود که امکان مانور در محيط‌هاي متفاوت را داراست تا ديگر براي پيوستن به اتحاديه اروپا، التماس‌هاي مکرر و بي‌نتيجه خود را روانه غرب نکند. بر اين اساس ترکيه نبايد نگاه منطقه‌اي داشته باشد بلکه در سطحي کلان‌تر چاره‌اي ندارد که خود را کشور مرکزي بداند که در تمام اين مناطق نقش ايفا مي‌کند.
Views: 109
مطابق پژوهش‌هاي کارشناسان نظامي در کشورهاي آسياي مرکزي، تروريست‌ها به‌خاطر تود‌‌ه‌وار بود‌‌ن، تفرقه فراگير و فعاليت جدا از يکديگر، با مشکلات سياسي و اجتماعي متعددي روبه‌رو هستند. درواقع، گروه‌هاي غيرپيکارجوي سلفي مانند حزب التحرير بيشترين هوادار را در اين منطقه دارند (صدها هزار نفر) که خود نشان از جنس انديشه مذهبي و سياسي حاکم بر افکار عمومي در آسياي مرکزي است. البته اين بدان‌معنا نيست که مي‌توان خطر افراط‌گرايي را در اين منطقه منتفي يا تضعيف‌شد‌‌ه شمرد؛ اما به باور کارشناساني مثل «آرتور مد‌‌د‌‌بيک‌اف» از قرقيزستان، تعد‌‌اد‌‌ سازمان‌هاي افراط‌گرا در آسياي مرکزي مانند غرب آسيا زياد‌‌ است و مهم‌ترين ويژگي همه آنها تمايل شديد اغلب آنها به رهبري حرکت‌هاي افراطي در آسياي مرکزي است و اينکه مي‌خواهند د‌‌يگر گروه‌ها به آنان بپيوندند.
Views: 221
خاورميانه تنها يک مفهوم جغرافيايي نيست، مجموعه‌اي است از جغرافيا، فرهنگ و تمدن و دين، و نيز نفت. اگرچه هر منطقه‌اي دين و فرهنگ و تمدن خويش را دارد، امّا در اينجا اين مجموعه الهام‌بخش و بلکه منشاء تحولاتي است که به ويژه پس از جنگ جهاني دوم بيشترين تأثير را در شکل دادن به تحولات اجتماعي و سياسي آن داشته است. مضافاً که کنش و واکنش بين مجموعه ياد شده و فرهنگ جديد متفاوت با مناطق ديگر است و لذا مي‌بايد با روشي که هماهنگ با واقعيت‌هاي آن است، مورد مطالعه قرار گيرد.
Views: 189
عربستان سعودي در زعامت و مديريت محمد بن سلمان به دنبال تجربه کردن روشي منحصر به فرد در تاريخ سعودي است. در واقع علم به وجود نسل جوان و مطالبات اجتماعي – فرهنگي آنها به سمت و سوي مدرن شدن کشورِ محافظه کار و قبيله اي – عشيره اي سعودي از سوي وليعهد موجب شکل گيري تصميم مذکور در قالب سياست اصلاحات شده است؛ از اين رو با تبعيت از محمد بن سلمان از سوي اين نسل تجديدنظر طلب سعودي در سطح جامعه در اين کشور و استفاده و تاکيد ويژه محمد بن سلمان بر اين جامعه هدف (جوانان و زنان و مطالبات آنها) در راستاي عملياتي سازي اهداف خود از تثبيت و تحکيم قدرت خود تا حذف و تنبيه رقباي داخلي اش، مطالبات آنها شکل واقعي تري به خود گرفته است
Views: 188
يراني‌ها متوجه هستند که اگر در زمينه ارتباط قائل شدن بين برنامه موشک هاي بالستيک و نقش منطقه‌اي ايران دچار لغزش شوند، در درجه نخست قدرت تحرک آنها در منطقه محدود خواهد شد آن هم در شرايطي که رويارويي با آمريکا در سوريه و عراق و يمن در حال تشديد شدن است. همچنين، صرف پذيرفتن اين ارتباط به اين معنا نيست که معامله به نتيجه خواهد رسيد به ويژه که نمي‌توان به تعهدات دولت آمريکا اعتماد کرد که در صدد است با ادامه دادن به سياست مهار ايران و مانع تراشي در مسير سرمايه گذاري خارجي و اروپايي در اين کشور به رغم توقف تحريم‌ها طبق توافقنامه هسته‌ اي، اين توافقنامه را از درون تهي کند. از اين رو، ايران به محض آن که حتي نيم گام در برابر آمريکايي‌ها عقب نشيني کند، به دام زنجيره امتياز دادن‌هاي بي‌پايان خواهد افتاد.
Views: 189
به باور ناظران بازي آمريکا در سوريه با شکست مواجه شده چرا که اولا، دولت اين کشور تا حدي توانسته دست داعش و ديگر گروه هاي تکفيري مورد حمايت محور غربي- عبري – عربي را از خاک سوريه کوتاه کند. دوم اين که تلاش آمريکا براي برکناري اسد نتيجه نداده و سوم اينکه ابتکار نشست هايي که براي برون رفت از بحران سوريه برگزار مي شود در دست ايران، ترکيه و روسيه است. از اين رو آمريکا و برخي همپيمانان آن با وجود حضور مستقيم در اين کشور، نقش و جايگاهي در آينده سوريه نخواهند داشت. راهبرد آمريکا در يمن هم تشابه زيادي با کشورهاي اشاره شده دارد. چند سالي است که ائتلاف متجاوز عربي به سرکردگي عربستان با بمباران هاي مداوم يمن، حدود ?? هزار نفر از شهروندان غير نظامي اين کشور را کشته و ويراني هاي زيادي را به بار آورده است. در اين ميان انصارالله يمن بارها خاک عربستان را مورد هدف موشک هاي خود قرار داده و بر نگراني و وحشت سعودي ها افزوده. حال آمريکا و عربستان نااميد از شکست انصارالله، لاشه موشک شليک شده را علم کرده و آن را به ايران نسبت مي دهند تا با تکيه بر اين ابزار از قدرت، نفوذ و بازيگري تهران در منطقه بکاهند.
Views: 202
در ميان گونه‌هاي مختلف اسلام سياسي در افغانستان، اسلام سياسي ولايتي هويتي متفاوت و خاص دارد. ايده اصلي نوشتار حاضر آن است تا اين گونه اسلام سياسي در افغانستان را در بازه زماني نيمه دوم قرن بيستم در چارچوب نظريه تحليل گفتمان بويژه با تکيه بر آراي لاکلا و موفه مورد مطالعه قرار دهد. يافته‌ها نشان مي‌دهد که گفتمان اسلام سياسي ولايتي با مرکزنشيني مفهوم «ولايت» حلقه‌اي از دال‌ها را پيرامون خود مفصل‌بندي نموده و در مقايسه با اسلام‌هاي سياسي وابسته به اهل‌سنت بويژه خلافت‌گرايان، هويت سياسي خاصي را در اين مقطع زماني پديد آورده است. اين گونه اسلام سياسي علي‌رغم هويت‌يابي و کنش‌گري فعال در فضاي سياسي افغانستان تا سال 2001، سرانجام به دلايل متعددي از جمله امتزاج آن با قومبت‌گرائي مجالي براي هژموني در افغانستان نيافت و با ظهور طالبان(1994)، تا حد زيادي تضعيف گرديد. با اين حال هم اکنون گفتمان اسلام سياسي ولائي در کنار گفتمان مسلط ليبرال دموکراسي در تحولات سياسي اين کشور نقش آفريني مي‌نمايد. اما در صورت عدم بازنگري و تغيير در برخي از حلقه‌هاي مفصل‌بندي غير همنشين و نامتجانس اين گفتمان از سوي طرفداران آن، در آينده نه چندان دور خطر هضم کامل آن در گفتمان مسلط ليبرال دموکراسي دور از انتظار نخواهد بود.
Views: 92
توليد، حفظ و بازتوليد امنيت اجتماعي از جمله موضوعاتي است که با مفاهيم بنيادي زيست اجتماعي رابطه غيرقابل انکار دارد. از جمله اين مفاهيم در حوزه علوم اجتماعي سبک زندگي است. در جهان مدرن سبک زندگي به توصيف ارزش و طرز تلقي?ها کمک مي?کند. از مهم?ترين مصاديق سبک زندگي که توأم با شهرنشيني و مدرنيته ظهور کرده را مي?توان چگونگي گذراندن اوقات فراغت، مديريت بدن، مصرف فرهنگي و اقتصادي و...دانست. در تبيين آسيب شناختي سبک زندگي، نقش وسايل ارتباط جمعي به عنوان مؤثرترين نهاد اجتماعي براي اعمال تغييرات اجتماعي و فرهنگي بسيار مورد توجه است . در اين پژوهش براي تبيين آسيب شناختي رسانه بر سبک زندگي از رويکرد تلفيق گرايانه بورديو و گيدنز در مورد سبک زندگي و نظريه بودريار و بارت در خصوص رسانه استفاده شده است. جامعه آماري اين تحقيق افراد 65-15 ساله شهرستان اسفراين مي?باشدو تعداد نمونه برابر با 384نفر است که به روش نمونه گيري چند مرحله?اي تصادفي انتخاب شده?اند. روش اين تحقيق پيمايش و ابزار آن پرسشنامه مي?باشد. نتايج تحقيق نشان مي?دهد که وسايل ارتباط جمعي بر سبک زندگي تأثير گذار است. رابطه بين مصرف رسانه و سبک زندگي مورد تأييد قرار گرفت. همچنين رابطه بين نوع رسانه و سبک زندگي نيز معنادار شد و بيشترين مصرف را تلويزيون و تلفن همراه به خود اختصاص داده?اند. ولي تأثير محتواي رسانه (روزنامه، تلويزيون، راديو)برسبک زندگي مورد تأييد قرار نگرفت و رابطه بين محتواي کتاب و ماهواره و اينترنت با سبک زندگي معنادار شد و بيشترين تأثير را چت و گفتگو بر روي سبک زندگي داشت.
Views: 104
وقوع انقلاب اسلامي با مدعاي احياي اسلام ناب محمدي(ص) منجر به دگرگوني معادلات فرهنگي در روابط بين الملل شده و الگوهاي فرهنگي رايج دنيا را به چالش کشانيد. انقلاب اسلامي، انقلابي فرهنگي ناميده شده ودرنظام جمهوري اسلامي برآمده از آن، صدور انقلاب نيز خواسته يا ناخواسته با ماهيت فرهنگي رقم خورد. براين اساس و رسالت الهي و جهاني انقلاب، و همچنين ارائه چهره اي مثبت از اين انقلاب و مقابله با اقدامات مختلف دشمنان و رقبا، موضوع سياست گذاري فرهنگي بين المللي به عنوان مقوله اي راهبردي اهميتي سترگ يافته است. در اين مقاله نويسندگان مي کوشند ضمن توضيح مفاهيم سياست گذاري، سياست گذاري فرهنگي و سياست گذاري فرهنگي بين المللي، با مرور پيشينه اين مقوله در جمهوري اسلامي ايران ، اسناد مربوط به آنرا در دو قالب کلان و خردبررسي نموده و با تبيين گفتمان هاي حاکم بر سياست گذاري فرهنگي بين المللي جمهوري اسلامي ايران، موضوع سياست گذاري فرهنگي بين المللي جمهوري اسلامي ايران را به عنوان سئوال اصلي مقاله مورد مداقه و واکاوي قرار دهند. درپايان با تبيين الزامات مربوط به سياست گذاري فرهنگي بين المللي جمهوري اسلامي ايران، ضروري ترين اقدام را تدوين وابلاغ سند ملي توسعه روابط فرهنگي بين المللي جمهوري اسلامي و تدوين سند هاي بخش پيشنهاد نمايند.روش تحقيق اين پژوهش توصيفي –تحليلي است که داده هاي آن ازطريق مطالعه کتابخانه اي واسنادي ومدارک علمي استخراج وموردتجزيه وتحليل قرارخواهدگرفت.
Views: 310
ظهور داعش، نوعي تهديد جديد براي صلح و امنيت جهاني بود که اساساً با هر پديده مشابهي که پيش از اين به وجود آمده بود، متفاوت مي­نمود. گروه تروريستي القاعده در اواسط سال 2000 ميلادي در زمان تشديد تحرکات ضد آمريکايي، ميزاني از محبوبيت يا حداقل احساس همدردي کسب کرد؛ اما مدل آن هيچ­گاه نمي­توانست تهديدي واقعي براي روش اخواني و مدل تغييرات سياسي مدنظر آنان باشد. القاعده هر چند هم­چون داعش در انجام عمليات تروريستي در دنياي غرب و خاورميانه از تبحر خاصي برخوردار بود، اما ثابت کرد که در تحقق بخشيدن به موفقيت­ها در چارچوب حکومت ناتوان است. در اين زمينه مي­توان به مناطق نسبتاً بي قانون يمن، عراق و سومالي اشاره کرد که القاعده نتوانست در اين مناطق، موفقيتي در زمينه تأسيس حکومت کسب کند. مهم­تر از همه اين­که، القاعده هر چند از طريق انجام حملات تروريستي چشمگير توانست خود را مطرح کند، اما مدل حکومتي که داشت، نتوانست توجه جهانيان و همچنين ده­ها هزار مبارز از گوشه و کنار جهان را به خود جلب کند. جداي از اين مسأله، القاعده همواره بيش از داعش خود را با ملزومات حکومت وفق داده بود.
Views: 185
ندر چابهار از دو زاويه مي‌تواند مورد بررسي قرار گيرد؛ يکي از نگاه توسعه مناطق کمتر توسعه‌يافته که در آن دولت و ملت ايران براي توسعه منطقه جنوب شرقي ايران مصمم به ايجاد منطقه‌اي برخوردار براي قلمروي است که «سواحل مکران» نام دارد؛ سواحلي فراموش‌شده که چابهار نگين آن است و مي‌رود که به سطحي قابل قبول از توسعه برسد و الگوي برنامه ريزي و آمايش سرزمين در ايران شود. دوم تبديل چابهار به هاب لجستيکي براي ارتباط افغانستان و آسياي مرکزي به آب‌هاي بين‌المللي در کمترين فاصله و کارآمدترين ساختارهاي لجستيکي و خدمات بندري. علاوه‌برآن، «منطقه آزاد تجاري چابهار» به‌عنوان زيرساخت فعاليت‌هاي اقتصادي و تجاري آمادگي جذب و جلب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي دارد و تحولات چشمگيري در آن در تبديل به يک منطقه فعال اقتصادي صورت گرفته است. دراين‌ميان، همکاري‌هاي هندوستان با ايران براي ايجاد زيرساخت‌هاي بندري و راه‌آهن در چابهار جهت برقراري ارتباط با افغانستان منجربه امضاي توافق‌نامه سه‌جانبه ايران، هندوستان و افغانستان شده است که آينده روشني را پيشِ روي منطقه ترسيم کرده است. هندوستان و افغانستان به‌عنوان دو شريک استراتژيک براي برقراري ارتباط با يکديگر با برخي دشواري‌هايي ازسوي کشور واسط يعني پاکستان روبه‌رو هست
Views: 173
در اين مقاله سعي بر آن شده است تا مفهوم عدالت و جايگاه و ارزش آن در اسلام تبيين شود. موضوع عدل و عدالت، يکي از مباحث مهم دين مقدس اسلام است و مهمترين منابع آن، قرآن و سنت است. عدالت يکي از مسائلي است که به وسيلة اسلام نمود پيدا کرد و ارزش فوق العاده­اي يافت. بحث و بررسي دربارة عدل و قسط، ماهيت و چگونگي آن و نيز نحوة تحقق و اجراي آن در جوامع بشري به صورت عدالت اجتماعي، سياسي و اقتصادي و نيز در نفوس انساني به صورت عدالت اخلاقي، فردي، هميشه از ضروريات اوليه زندگي بشر محسوب مي­شده است. در واقع، لازمه داشتن جامعه فاضله، برقراري و اجراي عدالت در تمامي زمينه ­ها مي­باشد.
Views: 341
يکي از مباحث قابل توجه در حقوق اسلامي، مسأله عاقله و مسئوليت آن در پرداخت ديه است. عاقله از ماده عقل به معناي منع و بازداشتن است و در اصطلاح، به افرادي اطلاق مي­شود که مسئوليت پرداخت ديه را به جاي جاني بر عهده مي‌گيرند. اين افراد شامل بستگان ذکور نسبي پدر و مادري يا پدري به ترتيب طبقات ارث هستند؛ به طوري که همه کساني که حين الفوت مي‌توانند ارث ببرند، به صورت مساوي عهده­دار پرداخت ديه خواهند بود. ضمان يا مسئوليت عاقله مبتني بر قرارداد اجتماعي بين افراد قوم در جامعه سنتي پيش از اسلام به شمار مي‌رفت که در زمان خود، از پشتوانه حقوقي برخوردار بود و پس از اسلام هم مورد امضاي شارع قرار گرفته است. موضوع مسئوليت عاقله در قتل و جنايات خطايي مطرح است و عاقله بايد واجد صفاتي از جمله ذکور، عقل، بلوغ و قدرت در پرداخت ديه باشد. براي اين­که عاقله را مسئول پرداخت ديه بدانيم، بايد شرايطي رعايت شود: خطايي بودن جنايت، ثبوت با بينه و اين­که جنايت عضو به اندازه موضحه و يا بيشتر از آن باشد و ديه به خاطر ضرر بدني بر شخص آزاد واجب شده باشد. بعضي انديشمندان اسلامي، مسئوليت عاقله را در همه جوامع ثابت دانسته و براي اين نظر، دلايلي ذکر کرده­اند.
Views: 218
از آغاز دوران تدوين کتب علوم قرآني تا عصر حاضر در خلال قرون متمادي، دانشمندان اسلامي آثار و تأليفات فراواني در حوزه و عرصه اعجاز قرآن تدوين کرده­اند که هر کدام بخشي از وجوه اعجازي قرآن را تبيين و گزارش کرده­اند. يکي از اين آثار برجسته و شاخص، کتاب علامه بديع الزمان نورسي (1292-1379ق/1873–1960م) با عنوان «ذوالفقار؛ مجموعه المعجزات الاحمديه و القرآنيه» است که در سه موضوع محوري‌، مسائل و مطالب مستوفي و بديعي را ارائه کرده است‌ که شامل مباحثي پيرامون اعجاز قرآن، نبوت و معجزات پيامبر اکرم(ص) و اثبات معاد جسماني و حشر اخروي مي­شود. اين اثر در نوع خود «بديع» است، زيرا يکي از مجموعه هايي است که نويسنده تلاش کرده مضامين قرآني، سيره نبوي و معاد را بر طبق يافته­هاي علوم جديد تفسير کند؛ به گونه­اي که هر گونه شبهه تعارض بين علم و دين را برطرف سازد. در اين مقاله، به بررسي و معرفي موضوعات و مباحث بديع کتاب اشاره شده و ارزش واهميت اين اثر در مطالعات قرآن­شناسي، نبوت و معاد نمايانده شده است.
Views: 112
قاعده لاضرر از جمله قواعدي است که فقهاي شيعه و اهل سنت در کليت و مبناي آن اتفاق نظر دارند، اما در چگونگي تفسير مفاد و نحوه کارآمدي آن بين آنها اختلاف نظر وجود دارد. با توجه به بررسي ديدگاه¬هاي فقهاي مذاهب اماميه و اهل سنت، اين قاعده در بسياري از موضوعات فقهي و حقوقي کاربرد دارد و مي¬توان کاربرد آن را به موضوعات اجتماعي و سياسي نيز سرايت داد که يکي از آنها، امر به معروف و نهي از منکر است. بر اساس استدلال¬هايي از منابع فقه، امر به معروف و نهي از منکر از جمله واجبات کفايي است که ميان فقها در مورد آن، اختلاف نظري وجود ندارد. اين واجب در ذيل مباحثي از جمله احکام، شرايط و مراتب قابل بررسي است؛ اما يکي از مهمترين مباحث آن، شرط نبود ضرر و مفسده در هنگام اجرا مي باشد و از اين رو است که قاعده لاضرر با امر به معروف و نهي از منکر ارتباط پيدا مي کند.
Back   1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10   Next

آدرس:تهران خيابان جمهوري اسلامي خيابان رازي نرسيده به خيابان نوفل لوشاتو نبش کوچه ياسمن---تلفن:63497112---فکس:63497498 ---سامانه پيامک:30005209

© Copyright dmsonnat.ir. All Rights Reserved.