اهل سنت

بیست و پنجمین نشست علمی (پیامدهای فرهنگی و تمدنی پدیده تکفیر-1)



بیست و پنجمین نشست علمی (پیامدهای فرهنگی و تمدنی پدیده تکفیر-1)
شواهدی داریم که نشان می دهد تکفیر نمی تواند تمدن ساز باشد. حتما باید این را به عنوان دستور کار مطالعات قرار داد.
Date:1395/10/22

توسط استاد حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی

پیامدهای فرهنگی و تمدنی پدیده تکفیر (استاد محمد تقی سبحانی)

حوزه های مطالعه تکفیر (فرهنگی / کلامی)

سطوح تقابل تکفیر با تمدن (ترویج رسانه ای / نقاط تضاد نگاه تمدنی با نگاه تکفیر)

شواهدی داریم که نشان می دهد تکفیر نمی تواند تمدن ساز باشد. حتما باید این را به عنوان دستور کار مطالعات قرار داد.

گام نخست: باز تعریف تکفیر

عقبه فقهی و کلامی مسأله مرزبندی ایمان و کفر است. تکفیر یک مضمون اعتقادی نیست بلکه رویکرد و روش است و اندیشه نیست بلکه گرایش است.

تکفیر الگوی عملی مواجهه است اما ممکن است یک فکر یا مذهب بسترهای آن را بهتر فراهم کند.

بیشتر از آنکه از منظر فقهی کلامی مطالعه شود باید به دنبال ابعاد معرفت شناختی، روان شناختی و جامعه شناختی آن باشیم.

باید سراغ ریشه های اساسی آنچه ابن تیمیه ساز یا القاعده ساز است باشیم.

گام دوم: شناخت شاخصه های جریان تکفیر:

شکل گراست (به دنبال نمادهای ظاهری ثابت است) در نقطه مقابل آن مقوله معناگرایانه است (به ماهیت و درون مایه ها) توجه دارد. [التکفیر و التفکیر]

ساده سازی. تلاش برای تبدیل و خلاصه سازی پیچیده ترین مقوله ها به چند عنصر ساده که فهم، معرفت شناسی و تفسیر دین را یکجا در بردارد. ثمره مهم این تلاش آن است که این دین ساده نیاز به هیچ استاد یا حوزه ای ندارد. به همین جهت است که مبلغان و تئوری پردازان آن از میان شخصیت های دیگر ظهور پیدا می کنند.

اصول ساده اسلام نه اجتهاد، نه تأویل و نه تفسیر و نه هیچ اصل علمی دیگری نیست. (مانند اصول پنج گانه مارکسیست)

دگر پنداری در تکفیر

هیچ اختلاف نظر و تفاوتی قابل پذیرش نیست و همه اقوال رد می شود.

احساسی گرایی. در حوزه دین فرصت اندیشه و تأمل و تعمق را از انسان می گیرد و سطحی بودن اندیشه را نتیجه می دهد. این شاخصه تکفیر باز تولید جزم اندیشی است.

به نظر می رسد بیشتر از آنکه نیازمند آموزش باشیم به پرورش و تربیت نیاز داریم.

تعریف تمدن:

این تعریف در دو لایه انجام می شود:

لایه سخت: یک ساخت منسجم از نهادها و نمادهای متناسب با یک جهان بینی

لایه نرم: دارای یک روح و بن مایه و زیر ساخت است که از آن به فرهنگ تعبیر می شود.

فرآیند لایه دوم به این شکل انجام می گیرد که گروهی تلاش می کنند جامعه بیرونی خویش را بر اساس باورهای خود ایجاد کنند. (همسانی میان بیرون و درون)

یک خطر بزرگ: ادبیات جدید از خلافت به سمت تمدن اسلامی تغییر یافته که بسیار خطرناک است.


Rss Services Print  -(0 Body) 
Add Comments
Name:
Email:  
User Comments:
SecurityCode: Captcha ImageChange Image