اهل سنت

Lasted Artilce

Views: 63
خوش بين ترين ناظران آنچه ميان ايران و متحدانش و عربستان اتفاق مي افتد، با وجود تلاش هاي بي وقفه عربستان براي نمايش چهره اي اعتدالگرا و مخالف با تندروي؛ وقوع جنگي همه جانبه را غير ممکن نمي دانند، از نوع جنگي که اسرائيل و عربستان يا عربستان و متحدانش يا اسرائيل به تنهايي وارد آن مي شوند و طي آن مواضع حزب الله و پايگاه هاي راهبردي اش در لبنان هدف قرار مي گيرد. از سوي ديگر بدبين ترين ناظران صحنه خونين تري را از جنگي گسترده به تصوير مي کشند که عربستان سعودي آن را آغاز مي کند و ايران را مستقيما به علاوه حزب الله در لبنان هدف قرار مي دهد و قطر در اين ميان، مستثني نمي شود.
Views: 59
ک عراق آشوب‌زده، پريشان در غياب دولت مرکزي مقتدر و داراي اختلاف در لايه‌هاي مختلف جامعه شيعي نمي‌تواند ارزش افزوده منطقه‌اي و امنيتي براي ايران داشته باشد. به‌نظر مي‌رسد درصورت تشديد واگرايي جريان‌هاي شيعي نياز به دخالت مراجع عاليقدر عراق احساس مي‌شود. مرجعيت شيعي عراق به‌واسطه پايگاه اجتماعي قوي و قدرت بسيج تعيين‌کننده آن مي‌تواند نقش تعيين‌کننده در انسجام داخلي گروه‌هاي شيعي و عبور از اين پيچ خطرناک داشته باشد. ايران نيز به‌عنوان يک کشور دوست و البته ذي‌نفع در تحولات عراق نياز دارد درک عميق از زمين بازي جديد و سياست‌هاي بازيگران در سطوح مختلف داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشد. تمايل رياض براي شکل‌دهي به الگوي تعارض شيعيان عراق با ايران نيازمند تلاش هاي دقيق و عقلاني است. دراين‌راستا، حفظ ارتباط، عدم طرد و احترام به دغدغه‌هاي همه گروه‌هاي سياسي حتي جريان‌هاي مخالف و زاويه‌دار با تهران به‌خصوص با الحنانه (محل اقامت صدر در نجف) امري ضروري و حياتي است
Views: 57
پديده دولت ناکام يا ورشکسته در ادبيات سياسي دهه‌هاي اخير توجه فزاينده‌اي را به خود جلب کرده است. در کنار استفاده از اين اصطلاح، اصلاحاتي مثل دولت شکننده ، دولت فروپاشيده و دولت بحراني به‌طور مترادف به‌کار گرفته شده‌اند. جدا از استفاده از اين اصطلاحات مشابه، مشکلات تحليلي و روش‌شناختي نيز در تبيين ويژگي‌هاي دولت‌هاي ناکام وجود دارد. به‌هرحال، در تعريفي بسيط، دولت ناکام دولتي است که براي تأمين امنيت شهروندانش، توانش اندک است و يا هيچ تواني ندارد. در اين پديده، دولت مرکزي براي اعمال حاکميت ناتوان، و مشروعيتش محدود يا نامشروع است و از حق انحصاري بر ابزار اعمال قوانين و حاکميت خود برخوردار نيست. براين‌اساس، مي‌توان گفت نهادها و اختيارات چنين دولتي ازنظر داخلي و خارجي فروپاشيده است. دراين‌ميان، درجه ناکامي دولت را مي‌توان برمبناي دو متغير بررسي کرد: اول، شدت انشقاق و اختلاف در هويت ملي و دوم، کارآمدي دولت مرکزي. اگر اين دو عامل را در خاورميانه درنظر بگيريم، مي‌توانيم بگوييم که سوريه، يمن، ليبي و عراق به‌علت ترکيبي از ناکارآمدي دولت مرکزي و حد انشقاق بالاي هويت سياسي محلي جزو دولت‌هاي ناکام محسوب مي‌شوند. کشورهايي مثل مصر، لبنان و اردن اگرچه وضعيت باثبا‌ت‌تري دارند، با مشکلات خاص خود مواجه‌اند که همين موضوع آنها را در محور دولت‌هاي ناکام، اگرنه از نظر تکنيکي قرار مي‌دهد.
Views: 57
همسويي امارات متحده عربي با عربستان سعودي حاصل تحولات سال‌هاي اخير منطقه غرب آسياست که به‌نوعي موجب کمرنگ شدن اختلافات دو کشور شده است. به‌دليل اينکه زمينه بخش مهمي از اين همسويي جمهوري اسلامي ايران است دستگاه سياست خارجي بايد با رصد دقيق تحولات پيرامون اين همسويي جلوي اقدامات مخرب مشترک ايشان را بگيرد.
Views: 132
مقاله پيش رو بررسي مسأله تکفير که يک معضل فکري در جهان اسلام ميباشد پرداخته است . و دراين راستا بررسي ريشه هاي پديده تکفير و سير تحول آن با توجه به بستر رخداد و عوامل ريشه هاي موجده آن ،رويکرد اصلي بحث را تشکيل مي دهند ، مقاله نشان مي دهد که مسأله تکفير از ابتداي تاريخ اسلام همواره وجود داشته است . اين انديشه بر بنيان هاي متعددي چون بنيان حديثي ، فکري ، عقيدتي ، وتعصب استوار گشته است . پس از شناسايي اين ريشه ها راه حل هايي چون باز خواني مفهوم اسلام و تعيين حدود اسلام از جمله راه هاي ارائه شده دراين مقاله براي تعديل و اصلاح تفکر تکفيري است . کليد واژه ها : تکفير ، ريشه هاي تکفير ، علاج تکفير ، تعديل انديشه تکفيري .
Views: 113
تاريخ اجتماعي به عنوان رويکردي نو در تاريخ­نويسي با وجود عمري کوتاه، به دليل معطوف کردن توجه و تمرکز خود به زندگي عامه مردم، در بردارندة اطلاعاتي بسيار سودمند در باره چگونگي حل تعارضات ديني در عينيت جامعه به دور از باريک­بيني­هاي نظري و مباحث فکري کم­فايده است. گردآوري اين اطلاعات و شناخت اين تجربيات که در گروي بهره­برداري گسترده از مطالعات تاريخ اجتماعي در دو حوزة مراسم ديني و روابط اجتماعي است مي­تواند ما را با دسته­اي از راهکارهاي مردمي مبارزه با افراط­گرايي و راديکاليسم که ذهني و خيالي نيست و کارايي و موفق بودن آنها در عمل اثبات شده است آشنا سازد. اين نوشتار پس از مروري بر مفهوم تاريخ اجتماعي و آورده­هاي آن براي مبارزه با افراط­گرايي ديني و مذهبي، به ذکر چند نمونه از شواهد تاريخي در زمينه همزيستي مسلمانان و مسيحيان در ايران پرداخته است و با اين پيشنهاد به پايان رسيده است که طرحهاي ملي و جهاني با مديريت و يا همکاري دبيرخانه­هاي گفتگوي اديان براي گردآوري نمونه­هاي تاريخي در اين زمينه و تحليل آنها به انجام برسد.
Views: 111
با فرض بر جايگاه و ضرورت معرفت شناختي گفتگو در رسيدن به حقيقت و مدعاي اديان بزرگ ابراهيمي و غيرابراهيمي و به طورخاص اسلام و مسيحيت نسبت به حقيقت، و با فرض ضرورت گفتگوي بيناديني كه با گفتگوي درون ديني و درون مذهبي قابل دفاع و معتبر و موجه است، و با فرض پيشرفت‌هاي مفهومي گفتگوهاي انجام شده كه سابقه‌اي طولاني دارد، و با فرض اقدامات و همكاري‌هاي مشترك و عملي در راستاي پيشرفت‌هاي مفهومي، و با فرض ضرورت زمينه‌اي و تاريخي اين گفتگوها با وجود رقيب به اصطلاح قدرتمند تفكر الحادي و سكولار حاكم و سرشار از تضاد و آشفتگي‌ مفهومي و عملي؛ بجاست كه قطع نظر از ابعاد و مرزهاي عقيدتي و جغرافيايي جوامع اسلامي و مسيحي در شناخت زمينه‌هاي افراط‌گرايي، از همان منظري به اين مقولات بنگريم كه مورد ادعاي اديان توحيدي، يعني نگاهي عام و وراء مرزهاي جغرافيايي، قوميتي، ملّي، ديني، مذهبي، طبقاتي، جنسيتي، تاريخي، اجتماعي و غيره است. با فرض بر ضرورت جهان‌نگري و بسترهاي معرفتي و فناورانه مستعد آن و با فرض ادعاي جهاني و فراجغرافيايي اديان توحيدي و ضرورت نگاه عام به بشر، وراء مرزهاي جغرافيايي و تفاوت‌هاي بيولوژيك و تبعيضات نژادباورانه و شعارهاي مدام و مستمري كه در اجلاس‌هاي مختلف گفتگوي بيناديني سرداده و شنيده‌ايم، آيا وقت آن نرسيده است كه در بررسي مفاهيم و موضوعات مورد توافق خود، حتي مرزي به نام جامعه اسلامي و جامعه مسيحي را نيز پشت سر بگذاريم و به درد بشر به ما هو بشر، قطع نظر از هر رنگ و صبغه و سابقه اي اعم از ديني، قومي، نژادي و جغرافيايي و قس عليهذا بپردازيم و در اين ميان از روح و مضمون و مدعاي ديني بهره بگيريم؟ يعني نگاه و روشي كه رقيب به ظاهر قَدَر انضمامي و تاريخي كنوني ما يعني ليبرال دموكراسي با تضادهاي مفهومي و عملي فراوان، ادعاي آن را دارد. چرا در دامي گرفتار شويم كه رقيب مشتركمان برايمان پهن كرده است؟ چرا اسير انواع و اقسام جزيي‌نگري‌ها و دوگانه‌نگري‌ها و تفاوت‌هايي شويم كه بازي در زمين رقيبمان محسوب شده و ما را به مقصد نخواهد رساند؟
Views: 108
تصور بر اين بود که پس از سقوط رژيم طالبان در سال 2001 و برچيده شدن پايگاه‌هاي سازمان القاعده از افغانستان و روي کار آمدن دولتي فراگير در اين کشور، سريال ناامني‌هاي سه دهه گذشته اين کشور به پايان خواهد رسيد؛ اما برخلاف حضور ده‌ها هزار نيروي بين‌المللي و همين‌طور سازماندهي ارتش و پليس سيصد هزار نفري در شانزده سال گذشته، افغانستان هنوز هم کشوري امن براي زندگي به‌شمار نمي‌آيد و از قِبل همين چالش، امواج مهاجرت کماکان اين کشور را در مي‌نوردد.
Views: 106
ترکيب 1+5 در ادبيات سياسي سال‌هاي اخير بيش از هر چيز تداعي‌کننده ترکيب پنج کشور عضو دائم شوراي امنيت به اضافه آلمان در روند مذاکرات هسته‌اي با ايران بود؛ اما طي دو سال اخير اخير ترکيب 1+5 کاربرد ديگري نيز يافت و براي اطلاق به همکاري‌هاي پنج کشور منطقه آسياي مرکزي با ايالات متحده آمريکا نيز مورد استفاده قرار گرفته است؛ البته با اين تفاوت که در نگارش انگليسي آن به جايP5+1 که درمورد مذاکرات هسته‌اي ايران به‌ کار مي‌رفت، از ترکيب C5+1 براي نشان دادن ترکيب کشورهاي آسياي مرکزي و آمريکا استفاده شده است. ترکيب C5+1 براي نخستين‌بار در جريان سفر جان کري، وزير خارجه وقت ايالات متحده آمريکا به منطقه آسياي مرکزي مطرح شد؛ سفري که از 31 اکتبر تا سوم نوامبر 2015 ميلادي (نهم تا دوازدهم آبان 1394) به طول انجاميد و طي آن جان کري در شهرهاي بيشکک، سمرقند، آستانه، دوشنبه و عشق‌آباد با مقامات ارشد پنج کشور منطقه آسياي مرکزي ديدار و رايزني نمود و علاوه‌بر ديدارهاي جداگانه، براي نخستين بار پس از فروپاشي شوروي، اجلاس مشترک آمريکا و پنج کشور منطقه آسياي مرکزي در چهارچوب فرمول 1+ 5 (پنج کشور آسياي مرکزي و آمريکا) در شهر سمرقند ازبکستان تشکيل شد. دومين نشست 1+5 (1) در هشتم آوريل 2016 ميلادي در واشينگتن و سومين نشست 1+5 نيز در حاشيه اجلاس سازمان امنيت و همکاري اروپا در هامبورگ آلمان در هشتم دسامبر 2016 ميلادي برگزار شد. هر چند بعد از آغاز دوره رياست جمهوري دونالد ترامپ در ژانويه 2017 ميلادي تا کنون (ژوئن 2017)، جلسه ديگري تحت عنوان 1+5 ميان ايالات متحده آمريکا و پنج کشور آسياي مرکزي تشکيل نشده است.
Views: 105
همکاري ايران با ژاپن و هند که شرکاي جدي يکديگرند، اولويت ايران درزمينه توسعه چابهار است. توسعه روابط با اين دو کشور در قالب مبادلات انرژي، ساخت و راه‌اندازي پالايشگاه‌ها و پروژه‌هاي زيرساختي حمل‌ونقلي مي‌تواند مسير مناسبي براي سرعت‌ بخشيدن به توسعه بنادر چابهار و خطوط آهن مواصلاتي ميان اين بندر مهم اقيانوسي در ايران به افغانستان و آسياي مرکزي باشد و همچنين مي‏تواند چيني‌ها را براي از دست ندادن متحد استراتژيکي مثل ايران و حضور در پروژه‌هاي اين کشور ترغيب کند.
Views: 108
سياست‌هاي ايالات متحده نسبت به ايران در مقاطع مختلف ضمن برخورداري از يکدستگي در پيگيري منافع ويژگي‌هاي متفاوتي هم در هر دوره داشته است چه پيش از جنگ جهاني دوم که کوشيد در زمين ايران به‌عنوان نيروي سوم دربرابر شوروي و انگلستان مطرح شود و چه در دوره تثبيت قدرت پهلوي دوم که عملاً نزديکي روابط به حدي بود که سطح روابط دو کشور به هم‌پيماني استراتژيک ارتقا يافت و يا در دوره پرتلاطم انقلاب اسلامي که دوران تقابل دو کشور جدي و پرمخاطره گرديد و طيفي از الگوها از مجازات بدون تعامل، تعامل ستيزه‌جويانه و تغيير بنيادين در دستورکار آمريکا قرارگرفت؛ اما اينک در عصر ترامپ ذات تقابل برکس ادوار ديگر که بيشتر ايدئولوژيک بود اينبار تضاد جدي منافع در منطقه ذات مواجهه را تشکيل داده است.
Views: 103
بازيگران بين‌المللي براي حفظ امنيت خود سعي دارند تا در درجه اول لايه نخست محيط امنيتي خود را امن سازند. درمورد ايران نيز عراق در اين لايه قرار دارد و طبيعي است که هرگونه تهديدي در اين منطقه اثرات مستقيم بر تهران دارد. به‌همين‌دليل، ايران با کمک‌هاي مستشاري خود باعث شد تا طرح گسترده داعش در عراق با شکست بخورد. اين مسئله امنيت مرزهاي ايران را به‌صورت مستقيم تأمين کرد. دور شدن منابع تهديدزا از مرزهاي ايران و تغيير نگاه درخصوص حضور و کمک‌هاي امنيتي ايران را شايد بتوان مهم‌ترين پيامدهاي شکست داعش در عراق در رابطه با ايران دانست
Views: 116
افزايش توان نظامي امارات متحده عربي يکي از متغيرهاي اساسي در تعيين نوع سياست خارجي اين کشور است و هرچه اين عامل تقويت شود سياست خارجي اين کشور در منطقه خليج ‌فارس فعال‌تر خواهد شد و درصورت همسويي اين سياست‌ها با عربستان سعودي ممکن است امنيت کشورهاي منطقه به خطر بيفتد. جمهوري اسلامي ايران نيز بايد با يک سياست مبتني‌بر عقلانيت با حفظ اصول خود در عدم تنش زايي در منطقه خليج فارس مانع اقدامات ضد ايراني اين کشور شود.
Views: 97
حکومت اشرف غني به راحتي بتواند روابط با قطر را فداي هم‌نوايي با سياست‌هاي توسعه‌طلبانه عربستان و متحدانش در منطقه کند و هر چند کابل در موضوع دخالت نظامي عربستان در يمن در سال 2015 حتي خواهان اعزام نيروي نظامي براي حمايت از رياض و حفاظت از حرمين شريفين شد؛ اما قطر، يمن نيست. البته مقاومت در برابر وسوسه‌ها و وعده‌هاي اقتصادي آل سعود و برخي متحدان آن مانند مصر که به تازگي به افغانستان پيشنهاد همکاري گسترده در زمينه‌هاي اقتصادي، گردشگري، آموزشي و امنيتي داده، براي حکومت وحدت ملي که ثابت کرده است در مناقشات منطقه‌اي در غرب آسيا از جمله در تنش ميان ج.ا.ايران و عربستان، سياست دقيق و منطقي ندارد، بسيار دشوار خواهد بود.
Views: 111
اينکه ايجاد کانال‌هاي ارتباطي با مخالفان اسد، عربستان سعودي و حتي ايالات متحده آمريکا در کنار حفظ ارتباط موثر با اتحاديه اروپا و روسيه مي‌تواند در افزايش ميزان تاثيرگذاري ايران در آينده سوريه نقش به‌سزايي داشته باشد. بايد توجه داشت که طولاني‌تر شدن و پيچيده‌تر شدن روند بحران سوريه باتوجه به شکل‌گيري ائتلاف منطقه‌اي عليه ايران، درنهايت مي‌تواند فضا را به زيان ايران تقويت نمايد. رويکرد جمهوري اسلامي ايران به بحران سوريه بايد همانند برجام رويکردي مبتني‌بر برد ـ برد باشد، زيرا اتخاذ رويکرد مبتني‌بر برد – باخت براي حل بحران سوريه جداي از سخت‌تر کردن امکان دستيابي ايران به اهداف و منافع ملي مورد نظر خود در اين بحران، خطر پيچيده‌تر شدن و مبهم‌تر شدن تحولات خاورميانه و بروز جنگ مستقيم ميان قدرت‌هايي که هم‌اکنون بصورت نيابتي در سوريه با هم درگير هستند را نيز افزايش خواهد داد. ازسوي ديگر هم حمايت ايران از طرح‌هاي صلح و آتش‌بس در سوريه مي‌تواند در کاهش برخي تنش‌ها ميان ايران و ايالات متحده مفيد واقع شود. تجربه تاريخي نشان داده است که چه در جريان حمله آمريکا به افغانستان و مبارزه با گروه‌هاي تروريستي مستقر در اين کشور و چه در زمان کنوني در جريان مبارزه با خطر تروريسم داعش، ميان ايالات متحده آمريکا و ايران اشتراک منافع بيشتري وجود داشته است تا ميان ايالات متحده با کشورهاي عرب مورد حمايت خود در منطقه، لذا به‌نظر مي‌رسد که مشارکت فعالانه و هميارانه ايران در پيدا کردن راه‌حل براي برون‌رفت از بحران سوريه با مشارکت ديگر بازيگران و بهره‌برداري مناسب از اشتراک منافع خود با آنها مي‌تواند در کاهش اختلافات، تامين منافع ملي و درنهايت حفظ و ارتقاي جايگاه فعلي ايران در منطقه تا حدود زيادي موثر باشد.
Views: 96
در جمع‌بندي مطالب فوق بايد گفت امارات متحده عربي ديد مثبتي به اسلام‌گرايي تکفيري و اخواني ندارد و دراين‌راستا از هيچ اقدام سياسي، امنيتي و فرهنگي براي مهار اسلام‌گراها در اين کشور و عرصه بين‌الملل دريغ نمي‌کند و اين امر يک نتيجه دوسويه دارد که از يک‌سو اسلام‌گرايي افراطي را تضعيف مي‌کند که از اين جهت، اين اقدامات مفيد و مثبت است ولي ازسوي ديگر اسلام‌گرايي اخواني و ساير جريانات اسلامي را نيز تخريب مي‌کند و از اين جهت اين اقدامات امارات متحده عربي ممکن است جريان صحيح اسلام‌گرايي را به مخاطره بيندازد.
Views: 177
عصر حاضر را به سبب رشد و گسترش سريع وسايل ارتباط جمعي از يک سو و امکان ارتباط مجازي و فراتر از مرزهاي جغرافيايي، عصر جهاني شدن ناميده اند؛ البته هنوز تعريف مشخصي از جهاني شدن که مورد توافق انديشمندان اين حوزه باشد، وجود ندارد. از سوي ديگر جهاني شدن با واژه ديگري با نام «جهاني سازي» همراه است که بيانگر تلاش جوامع و دولت ها براي نفوذ و تأثيرگذاري بر ساير مجامع در حوزه هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي است. در اين ميان دين مبين اسلام با دعوت جهاني خود، مدعي گسترش اين آيين حيات بخش به سراسر جهان است و در اين راستا نيازمند ابزار و امکاناتي است. به نظر مي‌رسد حج با توجه به ظرفيت‌هايي که دارد، مي‌تواند در جهاني شدن اسلام تأثير به سزايي داشته باشد. در اين مقاله به عنوان مقدمه، تلاش شده است برخي از ابعاد جهاني حج که مي‌تواند در بهره برداري ازظرفيت‌هاي اين فريضه بي بديل در حوزه جهاني شدن، مؤثر باشد، بررسي شود. در قرآن کريم، خانه خدا، خانه‌اي براي تمام انسان‌ها معرفي شده است که در آن امنيت، هدايت و قوام دين و دنيـاي انسان‌ها وجود دارد. و از سوي سوم، مخاطب حج، عموم انسان‌ها هستند. حج کنگره‌اي فراملي، فرا نژادي و فرا مذهبي است که مناسکي با ابعاد جهاني دارد و در نهايت، توحيد مي‌تواند عامل نزديکي ميان تمامي اديان بزرگ الهي باشد که تبلور آن در مراسمم حج هويداست.
Views: 159
اصل اول قانون اساسي، نوع حکومت ايران را جمهوري اسلامي معرفي کرده که از دو مؤلفه «جمهوريت» و «اسلاميت» تشکيل شده است. پايه و مبناي چنين نظامي به ابتکار و انديشه‌هاي رهبر کبير انقلاب اسلامي، امام خميني(ره)، باز مي‌گردد که پس از به ثمر نشستن مبارزات آزادي‌خواهانه و اسلام‌گرايانه مردم، نوع نظام سياسي، جمهوري اسلامي؛ نه يک کلمه زياد و نه يک کلمه کم، توسط ايشان پيشنهاد شد و در دوازدهم فروردين 1358 به تصويب عموم رسيد. هدف عمده مقاله تحليل ماهيت نظام جمهوري اسلامي ايران و مقارنه دو مؤلفه جمهوريت و اسلاميت در گفتمان حقوق اساسي، با تأکيد بر انديشه‌هاي حضرت امام خميني(ره) است. يافته‌هاي پژوهش متأثر از انديشه‌هاي امام خميني(ره) و قانون اساسي، مؤيد اين امر است که جمهوريت، شکل و قالب حکومت و اسلاميت، ماهيت نظام سياسي است، لذا بين دو مفهوم جمهوريت و اسلاميت رابطه‌اي از نوع وفاق برقرار است. حکومت جمهوري اسلامي ايران از لحاظ شکلي با جمهوري‌هاي مرسوم تفاوتي ندارد، اما از نظر ماهيتي، متفاوت از دموکراسي و ساير نظام‌هاي سياسي دنياست.
Views: 148
امام صادق (ع) يک وجه از حفظ اسلام را، شناخت شبهات امثال إبن‌أبي‌العوجاء‌ها مي دانستند و معتقد بودند نمي توان آنها را وادار به سکوت کرد، وگرنه مي‌گويند ما حرف‌ هاي مهمي داريم، ولي نمي‌گذارند بزنيم و ظرفيت شنيدن آن را ندارند.امام صادق (ع) در روز 17 ربيع الاول سال 83 هجري قمري در مدينه ديده به جهان گشود و در 25 شوال سال 148 هجري قمري، در سن 65 سالگي، به دستور منصور دوانيقي، خليفه ستمگر عباسي، در شهر مدينه به شهادت رسيد. آن حضرت به خاطر عمر بلندتري که نسبت به ساير ائمه نصيب ايشان شد، به «شيخ الائمه» مشهور هستند و همچنين به سبب مجاهدت هاي علمي، ايشان را رئيس و بنيانگذار فقه شيعه، و پيروان اهل بيت (ع) را با نام مذهب جعفري مي شناسند. البته انتخاب لقب رئيس براي امام صادق (ع) به معناي نفي تلاش هاي ديگر امامان نيست، چه اينکه تلاش هاي علمي امام صادق (ع) دنباله مجاهدت هاي علمي پدر بزرگوار ايشان، امام محمدباقر (ع)، و همچنين ساير ائمه و جدّ بزرگوارشان پيامبر اسلام است و مقصود از شيعه نيز همان حقيقت راستين اسلام است که موسس آن پيامبر اسلام است و امت را به متابعت از علي (ع) و اهل بيت رهنمون مي کند تا بتوانند به شهر علم محمدي راه يابند.
Views: 158
مؤسسه پژوهشي پيو، براي نخستين بار پس از پيروزي ترامپ‏، در روز پنجم تير 96، نتايج نظرسنجي اين مؤسسه را درمورد روي‌کار آمدن ترامپ و ديدگاه مردم دنيا درمورد رهبري جهاني آمريکا منتشر کرد.اين نظرسنجي که در ميان 37 کشور جهان انجام شده، نشان مي‌دهد فقط 22 درصد مردم دنيا به ترامپ اعتماد دارند. اين درحالي است که در آخرين سال رياست‌جمهوري اوباما، به‌طور متوسط حدود 64 درصد مردم به توانايي ترامپ براي ايفاي نقش جهاني و به‌عنوان يک هدايتگر جهاني اطمينان داشتند.نظرسنجي انجام شده، برمبناي سيستم D3 انجام شده‌است. در اين سيستم داده‌ها با کيفيت بالايي جمع‌آوري مي‌شوند و نظرسنجي در نقاط حساس و چالش‌برانگيز ـ مثلاً کانادا و مکزيک و اروپا در اين نمونه ـ انجام مي‌شود و نتيجه آن بر اساس تفسير درک مصاحبه‌شندگان از موضوع موردنظر منتشر مي‌گردد. در اين نظرسنجي برخي شرکت‌ها و مراکز آمار و نظرسنجي داخلي آمريکا به‌منظور سنجش افکارعمومي داخلي، و ديگر مراکز پژوهشي و آماري براي انجام نظرسنجي در نقاط ديگر جهان مشارکت داشته‌اند و شيوه نظرسنجي به‌صورت انجام مصاحبه تلفني و يا حضوري و چهره به چهره بوده است.
Views: 138
شکست داعش، نه شکست يک گروهک تروريستي با پرونده اي سياه و پر از جنايت، بلکه شکست يک جبهه غربي – عبري و عربي با محوريت آمريکا به حساب مي آيد. جبهه اي که بايد تمامي جنايات داعش در حق بشريت، در پرونده تشکيل دهندگانش ثبت و ضبط گردد.آزادسازي موصل از اشغال سه ساله داعش، يک رويداد بزرگ سياسي – نظامي با آثار و پيامدهاي منطقه اي و بين المللي به شمار مي آيد. گرچه با اين رويداد بزرگ تاريخي، پرونده خلافت ناحق و قلابي بسته شد و به تاريخ سپرده شد؛ لکن شکست داعش، نه شکست يک گروهک تروريستي با پرونده اي سياه و پر از جنايت، بلکه شکست يک جبهه گسترده به حساب مي آيد. جبهه اي که بايد تمامي جنايات داعش در حق بشريت و تاريخ، در پرونده تشکيل دهندگانش ثبت و ضبط گردد. به طور قطع اگر گروهک تروريستي داعش، در سال هاي اخير از حمايت ها و پشتيباني هاي اين جبهه برخوردار نبود،‌ اينگونه به قتل عام انسان هاي بي گناه، نابودي زيرساخت هاي کشورهاي سوريه و عراق و ايجاد رعب و وحشت در جهان، دست نمي زد. آري داعش با تکيه بر حاميانش چنين جناياتي را مرتکب شد. جبهه حامي داعش، يک جبهه غربي – عبري و عربي با محوريت آمريکا، رژيم صهيونيستي و آل سعود است. اين جبهه در ايجاد،‌ تجهيز و پشتيباني از داعش براي انجام اين جنايات، نقش اساسي داشته است. گروهک تکفيري – تروريستي داعش، بدون حمايت چنين جبهه اي،‌هيچگاه قادر به اشغال بخش هاي مهمي از کشورهاي عراق و سوريه نبود.
Views: 164
درهم تنيدگي تروريسم با فضاي مجازي موجب شکل گيري تروريسم پسامدرن شده است؛ به گونه اي که گروه تروريستي داعش به عنوان مظهر هويت مقاومت گراي غيراصيل تلاش مي کند با استفاده از امکانات فضاي مجازي، در جهت غالب ساختن ديدگاه هاي منحرفانه خود اقدام نمايد. سئوال مقاله حاضر آن است که مهمترين اهداف داعش از روي آوردن به فضاي مجازي چه بوده است و فضاي مجازي در ارتباط با داعش از چه منظري قابل تحليل است؟ در پاسخ به اين پرسش، نگارندگان معتقدند که داعش به عنوان گروه پيشامدرن در عرصه نظري و اعتقادي و تروريسم پسامدرن در فضاي مجازي، از نظر عملکردي از ابزارهاي ارتباطي و بسترهاي چندرسانه اي به عنوان عاملي تسهيل کننده و کاتاليزور براي اثرگذاري بر مخاطب و جلب توجه و جذب نيرو و ايجاد شبکه اي از سلول هاي تروريستي در جهت تشکيل آنچه خلافت اسلامي مي نامد، استفاده مي کند. روش پژوهش در اين مقاله روش تحليلي و توصيفي و با بهره گيري از منابع کتابخانه اي است. اين مقاله درصدد است که چگونگي بهره برداري داعش از بستر فضاي مجازي و اهداف و مقاصد اين گروه تروريستي را در چهارچوب نظري مارپيچ خشونت بررسي نمايد. در پايان چنين نتيجه گيري مي شود که با توجه به رو به افول بودن توان جذب کنندگي داعش براي جلب نيرو به سرزمين عراق و سوريه، اين گروه کوشش مي کند از راهبردهاي رسانه اي خود در جهت گسترش هراس در ساير مناطق به جاي عضوگيري براي گسترش سرزميني در پيرامون خود استفاده نمايد.
Back   1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10   Next