اهل سنت

Picture Gallery

اردوي راهيان نور / اسفند 90 / طلاب اهل سنت کرمانشاه نماز عيد قربان سال 1395

آخرين شماره نشريات


Lasted Artilce

Views: 5
اگر واقعا به فقه مقارن پرداخته شود و به معناي واقعي آن در تمامي مذاهب بها داده شود مي توان در سرتاسر جهان در موضوعات مختلف بهترين حکم را به همراه بهترين استدلال به دست آورد به خصوص براي حل مسائل حقوقي، زيرا يکي از ثمرات فقه مقارن، حقوق تطبيقي است که امروزه بسيار حائز اهميت است. جهان امروز به مثابه دهکدهاي شده که با وسائل پيشرفته امروزي تمامي آنچه در آن مي گذرد در کمترين زمان ممکن قابل پيگيري است و جهان امروز خواستار بهترين احکام براي مشکلات قانوني و حقوقي خويش است.
Views: 5
در ميان کتبي که در زمينه فقه مقارن نگاشته شده است نويسندگان يا اصلا به تاريخ آن نپرداخته اند يا بسيار کمرنگ بازتاب داده اند. در زمينه ادوار فقه مقارن نيز وضعيت مشابهي مشاهده مي شود. بلکه مي توان گفت اصلا پژوهشي در تقسيم بندي ادوار براي فقه مقارن صورت نگرفته است. همچنين، کتابي که مؤلفات فقه مقارن را گرد آوري کرده باشد تا به حال تأليف نشده است. يا حداقل پژوهشگران اين مقاله، اطلاعي از آن ندارند. پژوهش حاضر ضمن بررسي عوامل پيدايش خلاف، تطورات تاريخي فقه مقارن را توضيح داده و پيشگامان آنرا معرفي ميکند و به بيان نقش اين فقه در رفع خلاف ميپردازد.
Views: 5
يكي از مسائل مورد اختلاف بين شيعه و سني، موضوع امامت اهل بيت به طور کلي است که به عقيده شيعه به تبع امامت بحث عصمت و مرجعيت علمي دوازده تن از آنان هم مطرح مي‌شود. ولي اهل سنت هر چند اهل بيت پيامبر را مورد احترام مي‌دانند و افراد مورد نظر شيعه را امام به معناي عام مي‌دانند، اما امامت به معناي شيعي آن که عصمت و علم الهامي ائمه هم جزو آن است مورد قبول اهل سنت نيست.اهل بيت پيامبر اکرم و صحابه آن حضرت در ميان امت اسلام از جايگاه ويژه‌اي برخوردارند. آنان اولين شاگردان مکتب اسلام، ياري‌دهنده پيامبر اکرم و ادامه‌دهنده رسالت آن حضرت‌اند. قرآن مجيد و سنت نبوي هم نسبت به آنان توجه خاص داشته و آيات و رواياتي در شأن و منزلت آنان وارد شده است؛ از اين رو همه مسلمانان نسبت به آنان اهتمام ويژه دارند. با اين حال نوع نگاه اهل سنت و شيعيان به آنان با تفاوت‌هايي روبه‌روست، به گونه‌اي که از نظر مکاتب فقهي و کلامي مي‌توان شيعيان را پيروان مکتب اهل بيت و اهل سنت را پيروان مکتب صحابه ناميد.
Views: 4
عصر ما، آيت‌الله سيدموسي صدر اعاده الله تعالي. شخصيت آقاي صدر چند بعدي است؛ دين مداري، سياست ورزي، اقتصاد، نگاه اجتماعي وفرهنگي به مسائل، نو‌انديشي ديني و مبارزات سياسي، بخشهايي از وجود پر بركت ايشان است كه پرداختن به همه آنها، مجالي فراخ مي طلبد كه هم از صبر مخاطب خارج است وهم از دايره آگاهي وعلم نويسنده. اما آنچه را در ادامه مي نگارم، نگاه تقريبي و وحدت آفرين ايشان است.به قطع ويقين آقاي صدر از طلايه داران وپيشگامان عرصه تقريب مذاهب اسلامي در دو حوزه نظري و عملي هستند كه در طول مدت اقامت خود در ايران، عراق ولبنان همواره برآن تاكيد مي ورزيدند. وجود مذاهب مختلف و فرق گوناگون ناشي از آرا وعقايد متفاوت است. راي و عقيده ثمره تفكر انسان و نتيجه بعد وجودي شريف و برتر وي است. در نظر آقاي صدر، راي و اظهار نظر و عقيده، بزرگ و گرامي است و ايشان اعتقاد دارند كه اسلام كوشش دارد تا حريت و آزادي راي وعقيده همواره حفظ شود.
Views: 4
به رغم كوشش‎هاي مشكوك انكارآميز، خيزش اسلامي به يك حقيقت روشن با نمودها و نتايجي در عرصه‎هاي زندگي و نقش اسلام در شكل‎دهي به آيندة امت و روند حركت سياسي و اجتماعي آن‎، تبديل گشته و پيامدهايي نيز در بازگشت توده‎ها به اسلام و مفاهيم و نظامات آن و درخواست پياده كردن آن در همة زمينه‎ها و مطرح گشتن راه‎حلهاي اسلامي براي مشكلات دست‎ بگريبان امّت‎، داشته است‎؛ اينك ما شاهد گسترش پديده‎هاي پاي‎بندي به سنت‎هاي اسلامي در برابر شيوه‎هاي گوناگوني هستيم كه برخي سعي در رواج دادن آنها در عرصه‎هاي اجتماعي به رغم‎بيگانگي با ذوق و ذهن عامة مسلمانان دارند. و البته به همين دليل‎، اين انديشه‎ها و الگوهاي غربي ـ با وجود سروصداهاي زياد و تبليغات گسترده ـ فاقد قدرت تأثيرگذاري و نفوذ هستند.
Views: 5
عاطفه بخش مهمى از شخصيت بشرى را تشكيل مى دهد و روند تربيتى عواطف و احساسات در پى ريشه گيرى و تعميق ايمان به خداوند، جامع همه كمالات است كه مهم ترين آنها حق عدالت، عشق و مهر و محبت مى باشد و انديشه و عاطفه پس از قرار گرفتن در اين فضا، راه كمال مى پويد.پيامبر اكرم بزرگ ترين نمود اين مفاهيم است و سيره و سنت آن حضرت در راستاى ريشه اى كردن اين مفاهيم والا و ارايه تجسم عينى از آنها مى باشد.
Views: 4
در مفهوم دين، زيباترين جملات اين است كه، دين يك سري از اعتقادات نسبت به وجود مبدأ كائنات به عنوان آفريدگار و پديدآورنده‌ي عالم، آگاه، قادر، غني، عادل مطلق و جامع همه صفات جلالي و كمالات الوهي و ويژگي‌هاي بارز و خصوصيات ثبوتي است، او همه چيز را مي‌داند و بر هر چيزي تواناست، ذاتي است شنوا و بينا و هميشه زنده و مختار و با اراده بوده و داراي كلام و گفتگو با فرشتگان و پيامبران .واعتصموا بحبل الله جميعا و لا تفرقوا (آل عمران 103) يا ايها الناس انا خلقناكم من ذكر و انثي و جعلناكم شعوبا و قبائل لتعارفوا...يا ايهاالناس ان ربكم واحد و ان اباكم واحد كلكم من آدم و آدم من تراب، ليس لعربي علي عجمي و ليس لعجمي علي عربي و لا لاحمر علي ابيض و لا لابيض علي احمر فضل الا بالتقوي (حديث شريف نبوي)
Views: 5
فعاليت‌هاي وحدت‌گرايانه ميزرا محمدحسن شيرازي در سراسر زندگي به ويژه در دوران مرجعيت و زعامت علمي ـ فقهي وي بيش از هر چيز ديگر توجه علما و بزرگان فريقين را به خود جلب کرده است.وي وحدت تمامي گروه‌هاي مسلمان را موجب بقاي عزت و عظمت جامعه اسلامي، و تفرقه و جدايي اقشار مختلف امت اسلامي را ماية ذلت و تباهي امت مي‌دانست. ميرزاي شيرازي با ارائه نقشه‌ها و طرح‌هاي مختلف، در ايجاد وحدت ميان برادران شيعه و سني تلاش مي‌نمود، که از آن جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود:ـ مقابله با طرح‌هاي استعماري انگليس در کشور افغانستان؛ در قرن سيزدهم، استعمار پير انگليس، در مناطق مختلف جهان اسلام، توسط افراد جيره‌خوار و مزدور خود سعي مي‌کرد به گونه‌اي وحدت مسلمانان را خدشه‌دار نموده و سرمايه‌هاي مادي و معنوي آنان را تباه گرداند. يکي از اين نمونه‌ها، کارهاي ناخوشايند فردي به نام «عبدالرحمن محمدزايي» بود که با دامن زدن به اختلاف شيعه و سني و کشتار بي‌رحمانه و مظلومانة شيعيان، سعي مي‌کرد نقشه‌هاي شوم انگليس را پياده کند. وي در يک کشتار دسته‌جمعي آن‌قدر از شيعيان افغانستان را کشت که از سرهاي آنان تپه‌اي تشکيل شد که بعدها به نام «تپه سرها» (و به اصطلاح افغانستاني «کلّه منار») معروف گشت.
Views: 4
يكى از مفاهيم ارزشى، مفهوم وحدت است كه در قرآن مجيد وسنت معصومين(عليهم السلام) به حفظ و رعايت آن در جامعه اسلامى توصيه هاى اكيد شده و نسبت به پيامدهاى منفى نفاق در عرصه حيات سياسى و اجتماعى جامعه اسلامى هشدار داده شده است از طرف ديگر، وحدت و هم بستگى از امور ارتكازيه عقلايه است كه خرد همگانى به ضرورت آن حكم مى كند و شخص داراى فطرت سالم هيچ گاه برخلاف وحدت صحبت نخواهد كرد ولو اين كه در مقام عمل، به آن پاى بند نباشد.
Views: 4
دفاع از ديدگاه سنتي ديني با استفاده از ابزار خصم‌، يعني استدلال كلامي ، واكنشي در برابر معتزله بود و در حقيقت خيلي زود احساس شد كه دفاع عقلاني از اين ديدگاه در برابر معتزله امري ضروري است . اين احساس مقاومتي فكري در سراسر عالم اسلام به وجود آورد ، منتها زمان لازم بود تا اين افكار ، شكل سنجيده و منسجمي به خود گيرد و نظام يا نظامهايي در عرض نظام فكري معتزله به وجود آورد . در چنين زمينة مساعدي ، 3 نظام كلامي در 3 گوشة جهان اسلام ، با آرائي نزديك به هم و اتفاقاً در دوره‌اي واحد، يعني در حدود آغاز قرن 4 ق شكل گرفتند: در مصر مذهب طحاوي، در عراق عرب مذهب اشعري و در سمرقند مذهب ماتريدي.
Views: 5
از ويژگي‌ بارز سيد محمدتقي‌ حكيم‌ در موضوع‌ تقريب‌ مذاهب‌ اسلامي‌، انجام‌ پژوهش‌هاي‌ علمي‌ و ارايه‌ نظرات‌ و آراي‌ متفكران‌ مذاهب‌ گوناگون‌ و تحليل‌ جامع‌ از آنها است‌. پس‌ از چاپ‌ و نشر كتاب‌ «الاصول‌ العامة للفقه‌ المقارن‌» در سال‌ 1383 ه. .ق‌ در بيروت‌، دانشگاه‌ بغداد با تشكيل‌ هيئتي‌ از اساتيد، به‌ بررسي‌ اين‌ كتاب‌ پرداخت‌ و آن‌ را به‌ عنوان‌ رساله‌ دكتري‌ برگزيد و بر اساس‌ آن‌ مدرك‌ دكتري‌ افتخاري‌ ـ بدون‌ نياز به‌ برگزاري‌ جلسه‌ دفاعيه‌ ـ به‌ وي‌ اعطا كرد و او را به‌ عنوان‌ استاد در دانشكده‌ ادبيات‌ دانشگاه‌ بغداد انتخاب‌ نمود.نگاه‌ علمي‌ به‌ مسئله‌ تقريب‌، بر اساس‌ آن‌چه‌ كه‌ در كتاب‌ اصول‌ فقه‌ مقارن‌ آقاي‌ حكيم‌ آمده‌، دريچه‌اي‌ است‌ كه‌ اين‌ طلايه‌دار تقريب‌ گشوده‌ است‌.
Views: 5
واقعيت آنست که تمامي متون و مفاهيم اسلامي و احکام شرعي ، ما را به تکيه بر چنين شيوه‌اي و فراهم آوردن گستره‌اي براي تحقق چنين نتايجي، فرا مي‌خوانند . ما ضمن استقبال از اين امر ، بر اين باوريم که چنين گرايشي را بايد در اذهان و جان‌ها تعميق بخشيد زيرا گرايشي علمي و در عين حال اخلاقي ـ رواني است که به دنبال فراتر بردن انسان مسلمان از ديگراني که با آنها اختلاف نظرهايي دارد و چشم پوشاندن او از پيامدهاي چنين اختلاف هايي از جمله رفتارهاي ديگر و سرانجام اتخاذ مواضع متحدي در برابر چالش‌ها فرا روي امت و نيز نسبت به مسايل داخلي بمثابه بايسته‌هاي شخصيت يگانه اوست .اين روند تعميق ، مستلزم انجام هر کاري براي تبديل گرايش به تقريب و تفاهم و همدلي به ملکه و اخلاق اصيل اجتماعي همگاني است که با وجود آن هر نداي مخالف و حرکت ضد تقريبي ، به عنوان حالتي غيرعادي و خروج بر جماعت و کوششي خارج از محدوده و حرکت غير متعارفي که ناخوشي طبايع و بيزاري دلها را در پي دارد ، تلقي گردد .اين هدف زماني تحقق مي‌يابد که علما و انديشمندان در وهلهء نخست ، خود اين ايده را کاملا پذيرفته باشند و در وهلهء دوم تاريخچه و پيامدهاي آن‌را در روند تاريخي و تمدني امت ، مورد بررسي و مطالعه قرار داده باشند و در وهله سوم توجه توده‌ها را به آن و آثاري که در پي دارد ، جلب کنند و از آنجا ايده را تبديل به حرکتي عملي و روزمره و مستمر نمايند تا ملکه‌اي که از آن سخن گفتيم تحقق يابد و اخلاق اصيل اجتماعي که از آن ياد کرديم ، واقعاً همگاني و فراگير شود .
Views: 4
نويسنده و پژوهشگر بارز عربستاني، رژيم هاي استبدادي و سرکوبگر عربي منطقه را دليل اصلي محقق نشدن شعار وحدت عربي و اسلامي و بروز اختلافات طايفه اي دانست
Views: 7
گسترش ادبيات تفرقه افکنانه در فضاي گفتماني حاکم بر منطقه با استفاده از شکاف تاريخي ميان مذاهب اسلامي، و تسري آن به فضاي سياسي، تلاشي معنادار را در چارچوب جنگ فرهنگي و رواني در دنياي اسلام به نمايش گذاشته است. بنا به اين مهم، ضروري است که جهان اسلام در برابر سلطه بيگانگان و در مقام رقيب ايدئولوژيک نظام سلطه برآيد و با ژرف نگري، اتحاد ملي و انسجام اسلامي را هدف راهبردي خود قرار دهد و در اين راه از هيچ کوششي فروگذار نباشد. نگارنده در اين مقاله به مصداق هاي هم گرايي و همبستگي در انسجام اسلامي، که از جمله وجود مقدس پيامبر اعظم(ص) مي باشد، و همچنين رفتار علي(ع)، که از تربيت نبوي نشئت مي گيرد، به عنوان راهنماي اصلي در مسير تحقق اتحاد و انسجام اسلامي اشاره کرده است .
Views: 7
مواضع و راهبرد رهبري معظم را مي­توان از گفتارهاي متنوع ايشان که در مواقع گوناگون ابراز داشته­اند به دست آورد؛ ايشان در تحليلي عميق و با نگاهي برخواسته از بصيرت ديني ماهيت حوادث سوريه را متفاوت از وقايع کشورهاي انقلابي عرب دانسته و مي­گويد: امروز آمريکا براي شبيه سازي کاري که در مصر و تونس و ليبي و امثال اين­ها انجام گرفته است متوجه شده است که سوريه را ـ که در خط مقاومت است ـ دچار مشکل کند. ماهيت قضيه در سوريه با ماهيت قضيه در اين کشورها متفاوت است در اين کشورها حرکت ضد آمريکا و صهيونيسم بود اما در سوريه، دست آمريکا آشکار و مشهود است، صهيونيست­ها دنبال قضيه هستند...
Views: 7
پس در شرايطي که،قدرتهاي جهانخوار،ضمن گسترش سلطه بيداد گرانه ي خويش،به تجاوزات روز افزون شان در جهان ادامه داده،و حيثيت ملي، عزت و استقلال سياسي جهان اسلام را مورد تاخت تاز و در آستانه سقوط قرار داده اند.مذاهب اسلامي که مبتني بر اصول قرآني و سنت معتبر نبوي(ص)بوده،و در طول قرنها دستاوردهاي بزرگي علمي، فقهي،کلامي، در پاسخگوئي به نيازهاي معنوي بشري و ده ها دسيسه ديگر در مصاف با القاء شبهات انحرافي و خرافي، دشمنان اسلام داشته اند.بايد علماء، فقها و متکلمين آن مذاهب، متحد و قاطعانه چه در برابر کسانيکه با استفاده از حديث مذکور فرق، به اختلاف و سنگ اندازي بر سر راه وحدت امت مسلمه دامن زده و خصومت و دشمني ايجاد مي‌نمايند. و چه در مقابل افراط گرايان مذهبي،که جز خود، ديگران را کافر و مشرک مي‌خوانند. به مقابله علمي، منطقي و برهاني برخيزند. سنگر آنان نه سنگر علم، منطق و برهان و نه سنگر سلف صالح، که سنگر جمود و کج انديشي و تفرقه و خصومت، و در حقيقت سنگر نفوذ و سلطه استعمار و اشغالگري قدرتهاست. بايد به کمک محققان و انديشه وران اسلامي چنين سنگرهاي فتنه گر و اختلاف افکن در عرصه مباحث نظري و کلامي نيز بر چيده شود.
Views: 7
امروزه وجود وحدت و تقريب در جهان اسلام از مهم ترين مسائل مورد نياز براي مسلمانان است و اکنون نيز رهبر معظم انقلاب منادي وحدت و طلايه دار تقريب در جهان اسلام مي باشند .اهميت وحدت امت اسلامي و تقريب انديشه ها و رفتارها از موضوعاتي است که علاوه بر ضرورت عقل و وجدان، آيات قرآن، احاديث و سيره نبوي نيز گوياي آن است.در طول تاريخ وحدت شاخصِ عزت و انس بوده و هر زمان اختلاف ايجاد شده اقتدار مسلمين خدشه وار شده و دشمنان توانسته اند برآنها تفوق يابند. در رسيدن به وحدت عوامل گوناگوني مؤثر است که مهم ترين آن ها آشنايي با انديشه مناديان تقريب است.در سال ???? م. حرکت تقريب ميان مذاهب اسلامي به همت استاد علامه آيت الله شيخ محمدتقي قمي که از سوي مرحوم آيت الله بروجردي از قم به قاهره اعزام شد، جان تازه اي به خود گرفت و موجب واکنش متقابل از سوي علماي اهل سنّت شد.در طول تاريخ نيز بزرگان فراواني از ميان شيعه و اهل سنّت قدم در وادي ايجاد وحدت نهاده و خدمات فراواني انجام داده اند. از جمله امام خميني(ره) که در اغلب سخنان و پيام هاي خود مسلمانان جهان را به وحدت فرا مي خواندند و از هر گونه تفرقه و اختلاف بر حذر مي‌داشتند.امروزه نيز وجود وحدت و تقريب در جهان اسلام از مهم ترين مسائل مورد نياز براي مسلمانان است و اکنون نيز رهبر معظم انقلاب منادي وحدت و طلايه دار تقريب در جهان اسلام مي باشند.
Views: 6
وحدت و اعتصامي که قرآن کريم خطاب به مسلمانان ابلاغ نموده و آنان را مکلف به تحقق آن کرده است وحدتي است که بر پايه دين واحد و صراط واحد استوار گردد: {واعتصموا بحبل الله جميعا، وإن هذا صراطي مستقيماً فاتبعوه ولا تتبّعوا السبيل} بر اين اساس تفرقه و تشتت در دين و پيروان مذاهب اسلامي نه تنها نافي اين ايده متعالي بوده بلکه در جهت نقض آن مي باشد؛ تفرقه اي که به رغم تلاش مناديان وحدت تاکنون نه تنها مرتفع نشده بلکه آتش سوزان آن همچنان در کشورهاي اسلامي شعله ور است. بايد اذعان کرد اين اختلافات و منازعات بين اتباع مذاهب تا زماني که اسيب شناسي جدي نشده و به راهکار جامع وحدت بخش که موردقبول پيروان تمامي مذاهب اسلامي باشد نيانجامد تا قيامت استمرار خواهد داشت چنانکه قران کريم در زمينه اثارو پيامدهاي انحراف اهل کتاب از حقايق دين و توصيه هاي رهبران الهي شان مي فرمايد: {فأغرينا بينهم العداوة والبغضاء إلي يوم القيامة}
Views: 6
آيت‌الله‌العظمي بروجردي که پس از رحلت آيت‌الله سيد ابوالحسن اصفهاني به مرجعيت تام رسيد، از فقهاي نامداري بود که علاوه بر «فقه» در علوم ديگر از جمله علم‌الحديث و رجال، شخصيتي برجسته و بي‌نظير به شمار مي‌رفت و در اين ميدان، تسلط کاملي بر حديث و فقه اهل سنت هم داشت. ايشان اين رشته را در «مکتب اصفهان» و سپس «مکتب نجف» در محضر اساتيد برجسته آن دوران فرا گرفته بود و به دليل همين احاطه بر علوم و فقه مذاهب، در مسائل خلافي فقهي، براي «فقه مقارن» ارزش ويژه‌اي قائل بود و در عمل، در حوزه تدريس خود در هر مسئله مهم خلافي، اهتمام خاصي به بررسي ادله مذاهب ديگر داشت و شايد در همين راستا به تصحيح و تجديد چاپ کتاب «الخلاف» شيخ طوسي اقدام نمود و حتي در بعضي از اوقات، اين کتاب را همراه خود به حلقه درس فقهش مي‌آورد و با استناد به آن کتاب و نظرات شيخ طوسي، فضلاي را با اين مکتب آشنا مي‌ساخت و بدين وسيله موجب مي‌شد که آن مجتهدان آيندة دنياي تشيع، با کتابها و آراي فقهي مذاهب اربعه آشناتر شوند؛ چون عقيده داشتند که فقه يک علم مشترک بين مذاهب اسلامي است که با هم اشتراکات و پيوندهاي زيادي دارند و بايد از جنبه‌هاي مثبت آن به ويژه در «مسائل مستحدثه» و استنباط احکام آنها، استفاده لازم به عمل آيد.
Views: 8
در سده اخير، متفکران بزرگي را مي‏توان يافت که براي تحقق آرمان تشکيل امت واحده و تمدن اسلامي زحمات و مشقات فراواني را متحمل شدند. پرسش اين تحقيق آن است که ارکان شکل‏گيري امت واحده اسلامي از نظر امام‌خميني(ره) و مقام معظم رهبري به‌عنوان دو رهبر مهم‌ترين و بزرگ‏ترين انقلاب که پسوند «اسلامي» را هم به همراه دارد، چيست؟ براي پاسخ به اين مسئله به سراغ آثار و مکتوبات امام و رهبري رفتيم و با چارچوب نظري برآمده از آثار حضرت امام به واکاوي انديشه آنان پرداختيم. دين، عقلانيت، علم و اخلاق از ديدگاه امام و مقام معظم رهبري به‌عنوان ارکان چهارگانه تشکيل امت واحده و تمدن اسلامي هستند.
Views: 6
فرهنگ تقريب به معناي رعايت آداب و ابعاد اخلاقي تقريب، کافي نيست، بلکه فرهنگ تقريب به معناي مجموعه اي از تلقي ها، ‌ارزشها، ‌شيوه هاي رفتار،‌ حالت ها و سليقه ها در هر چيزي، از ادب و هنر فردي گرفته تا سبک دادن به رفتار هاي اجتماعي را در بر مي گيرد و زمانيکه مجموعه اي از اين رفتارها عادت مشترک اجتماع شود يک هنجار اجتماعي تلقي مي شود.بنابراين صرف اينکه يک فرد يا عده اي از مردم، ‌رفتار و ارزشي که در سبک زندگي بر اساس فرهنگ تقريب تعريف شد را عادت خود قرار دهد، آن رفتار به يک هنجار اجتماعي منجر نمي شود بلکه آن رفتار بايد عادت حداکثر افراد جامعه شود يا علماي و نخبگان آن جامعه تا يک هنجار اجتماعي به دست دهد.بر اساس تحقيقات همه جانبه ثابت شد که يکي از ابعاد پيشرفت هر جامعه، چه اسلامي چه غير اسلامي، عبارت است از سبک زندگي تقريبي و هنجارهاي پذيرفته شده ي آن جامعه. ما اگر از نظر معنويت نگاه کنيم که هدف انسان رستگاري و فلاح است بايد به فرهنگ تقريبي اهميت دهيم و در راستاي رسيدن به اين هدف يک سري از مؤلفه ها نقش دارند که از آن جمله مي توان به تعامل با تقوا، صادقانه زيستي ، ‌احترام متقابل، عدم تعصب، ‌رعايت حقوق ديگران و… اشاره کرد و نيز نهاد هاي فرهنگي و اجتماعي در احياي سبک زندگي اسلامي مي توانند مؤثر باشند.
Views: 5
در آموزه هاي انقلاب اسلامي بر مفاهيمي تاكيد مي شود كه در آن بر همفكري ، هم دلي و هم رايي جامعه نخبگان مسلمان تاكيد مي شود و بنظر مي رسد جامعه پذيري نخبگان فكري در پرتو اصول، مباني و آموزه هاي اسلام و انقلاب اسلامي مي تواند حاوي ظرفيت ها و فرصت هاي زيادي براي تحقق يافتن همگرائي كشورهاي اسلامي باشد.انقلاب اسلامي ايران كه با اهداف و آموزه هايي در راستاي ايجاد وحدت و همگرايي ميان كشورهاي اسلامي به پيروزي رسيد و در سياست خارجي خود، همواره از همگرايي ملل مسلمان حمايت كرده است، با توجه به دارا بودن جاذبه هاي ايدئولوژيك وهويت بخشي همچون حمايت از ملل محروم و مستضعف، حمايت از نهضتهاي ديني و جنبشهاي اسلامي و داشتن آموزه وحدت گرايي و اتحاد امت اسلامي و نيز با عنايت به تسري و گسترش ارزشهاي اسلامي و انساني به كشورهاي تحت ستم و ملل مسلمان، توانسته است در مساله همگرايي كشورهاي مسلمان فرصتهاي زيادي ايجاد نمايد.
Views: 8
اوضاع پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، با اوضاع منطقه پيش از پيروزي انقلاب اسلامي تفاوت دارد، و اين مسئله با توجه به اوضاع جهان بررسي و تحليل مي شود. کساني که حوادث قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي را دنبال مي کنند و قصد ارزيابي اوضاع جهان در اين دوره را دارند، تفاوت ميان اين دو مرحله را به خوبي درک خواهند کرد.
Views: 6
روشن است که جنگ نرم مسئله حساس و خطرناکي است زيرا وارد دلها و عقلها عموم مردم مي‌شود، بدون اينکه انسان آن را احساس کند از طريق رسانه‌ها و پايگاه‌هاي اجتماعي و جامعه وارد فرهنگ، آداب و رسوم و نحوه تفکر مردم مي‌شود.
Views: 6
يکي از مصاديق بارز اين افراطي گري گروه کج انديش مارقين يا خوارج بودند که بعد از تکفير امير مومنا ن او را در محرا ب عبادت به شهادت رساندند اين نگرش در طول تاريخ به اشکال مختلف حتي بصورت مذاهب باصطلاح انقلابي بروز کرده و کمتر زماني را ميتوان يافت که اثري از افراطي گري در ان دوره ديده نشود جنگهاي مذهبي که بين پيروان مذاهب و فر ق مختلف در اعصار مختلف وجود داشته و همچنان ادامه دارد يکي از عوامل اصليش نگرش افراطي به اموزه هاي ديني بوده است اين جنگهاي خونين که بين پيروان فرقه هاي مختلف اسلام مسيحيت و يهوديت با يکديگر و نيز درگيريهايي داخلي که بين پيروان يک دين با يکديگر وجود داشته است حاکي از جدي بودن اين خطر است.
Back   1  -  2  -  3  -  4  -  5  -  6  -  7  -  8  -  9  -  10   Next